Guvernanții au stabilit, printr-o lege apărută de puțină vreme, să lărgească mult domeniul și spectrul interceptării comunicațiilor electronice. Interesant este faptul că interceptarea legală a comunicațiilor era deja reglementată prin Codul de procedură penală, iar noua lege nu vizează modificarea acestuia, ci introducerea unor noi reguli în domeniu. Citește articolul
Situațiile în care operatorii de date cu caracter personal se pot confrunta cu incidente de securitate a datelor ce ridică riscuri pentru drepturile și libertățile persoanelor vizate sunt numeroase. În astfel de cazuri, operatorii de date sunt nevoiți, printre altele, să notifice respectivele incidente către autoritatea de supraveghere competentă și către persoanele vizate, după caz, în linie cu prevederile GDPR. Citește articolul
Divulgarea datelor cu caracter personal ale clienților prin prezentarea, pe unele link-uri ale site-ului, a unor documente, cum ar fi facturile ce conțineau toate datele persoanele ale clienților, dar și a datelor de acces, cu username și parolă, a adus unei companii o amendă de 4.000 de euro din partea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Citește articolul
Orice vizită la medic presupune indiscutabil o prelucrare de date cu caracter personal, acestea fiind utilizate pentru realizarea actului medical, dar și pentru îndeplinirea obligațiilor legale stabilite în sarcina furnizorilor de servicii medicale potrivit prevederile legale aplicabile în domeniul sănătății. Fiind vorba de volume mari de date, păstrate uneori pentru perioade destul de lungi, o întrebare firească este dacă aceste date pot fi utilizate și în alte scopuri decât cele pentru care au fost inițial colectate. Citește articolul
O companie a fost amendată recent cu echivalentul a 5.000 euro, de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), după ce într-un coș de gunoi public au fost descoperite documente cu informații personale atât ale clienților, cât și ale angajaților acesteia. Citește articolul
Monitorizarea video a salariaților în sala de mese și spațiile destinate fumatului în scopul de a asigura sănătatea și securitatea salariaților și securitatea bunurilor reprezintă o supraveghere excesivă, a stabilit Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), aplicând o amendă de 1.500 de euro unei companii. Citește articolul
Pentru transparentizarea informațiilor de interes public și accesul mai facil al cetățeanului la acestea, autoritățile și instituțiile publice vor fi obligate să publice și să comunice toate informațiile și datele de interes public în format electronic, potrivit unui proiect legislativ ce a primit de curând un raport suplimentar favorabil la Camera Deputaților (for decizional în acest caz), după ce fusese propus pentru adoptare și în 2021. În cazul în care nu vor respecta aceste noi obligații, atât șeful compartimentului de relații publice, cât și cel al instituției vor putea fi sancționați cu amenzi de până la 2.500 de lei. Citește articolul
Pentru servicii digitale pentru care plătim cu datele noastre personale, precum serviciile oferite de platformele de comunicare socială (WhatsApp, Facebook etc.), cele de e-mail sau de stocare în cloud, din 28 mai, protecția consumatorului urmează să fie extinsă printr-o ordonanță de urgență recent apărută. Practic, asta înseamnă o protecție oarecum similară celei de care beneficiem în raport de prestarea altor servicii sau furnizării anumitor produse. Citește articolul
Dreptul de a fi uitat sau dreptul la ștergerea datelor reprezintă unul din elementele de bază ale Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), iar încălcarea acestui drept unei persoane de către un operator de date îi poate aduce ultimului o amendă. Așa s-a întâmplat în cazul unui operator din România care nu a răspuns unor solicitări repetate venite din partea unui client care și-a exercitat dreptul de ștergere a datelor sale personale. Citește articolul
Atunci când aplică pentru diverse poziții, firmele nu trebuie să le ceară candidaților chiar orice fel date, orice fel de documente și, mai ales, nu ar trebui să le ceară copii de pe buletin când nici măcar nu au certitudinea că vor semna cu aceștia un contract de muncă. Dacă aceste date au fost cerute și au fost date de către candidați ei pot să ceară după trecerea procesului de selecție ștergerea lor din moment ce nici măcar nu s-a formalizat o relație de muncă. Citește articolul