Pe lista de acțiuni desfășurate anul acesta de Inspecția Muncii se regăsește și o acțiune privind respectarea prevederilor legale de SSM în activitatea de manipulare manuală / mecanizată a coletelor și corespondenței, acțiune necesară, spune Inspecția, ca urmare a dezvoltării activității de curierat rapid. Acțiunea are ca scop diminuarea riscului de accidentare în timpul activităților de manipulare coletărie și corespondență. Controalele au demarat în martie și se vor desfășura până în noiembrie, aflăm din comunicarea realizată de inspectorate. O problemă însă în cazul celor cărora, în sens larg, le spunem doar „curieri” este că uneori fie sunt încadrați doar ca șoferi, fie muncesc mult peste norma de lucru stabilită în contract.
„În ultima perioadă, într-un ritm alert impus de dinamica activă a unei piețe în creștere, serviciile de livrare de coletărie, corespondență și a unor produse diverse, prin intermediul firmelor de profil, a crescut. Deşi România se află încă la început, consumatorii au devenit tot mai rafinați și așteaptă ca furnizorii de servicii de curierat să le pună la dispoziție soluții inovatoare, rapide și sigure.
Această activitate are la bază o logistică ce se regăsește la locurile de depozitare și sortare, respectiv utilaje de transport /transfer colete și corespondență complexă. Totodată, transportul de marfă este unul dintre sectoarele de activitate în care se produce un număr semnificativ de accidente de muncă, având deseori o gravitate mare, ajungând până la deces. O pondere mare în numărul accidentaților în muncă, o au lucrătorii care se accidentează în timpul operațiunilor de încărcare și descărcare la sediul firmelor de specialitate sau pe traseul de coletărie.
Activitatea de prevenire a acestor accidente este o problemă care trebuie să primeze, având în vedere numărul de vehicule și utilaje implicate, diversitatea acestora, tonajul de marfă transportat în fiecare an și avântul luat de activitatea de livrare la domiciliu.
O mai bună coordonare a activității de prevenire, în domeniul securității și sănătății în muncă, realizată de angajatorii implicați, precum și de lucrătorii care au diferite sarcini de muncă și care acționează conform instruirii primite, este punctul de plecare esențial pentru a preveni accidentele de muncă, atât pentru angajatori cât și pentru personalul societăților de curierat”, transmitea vineri
ITM Argeș.
Acum mulți ani, unul dintre cei care transporta mărfuri destul de grele la domiciliul meu mă anunță cu ceva amărăciune că nu este obligat contractual să îndeplinească sarcinile de cărat și că s-a săturat să facă asta în condițiile în care este încadrat ca șofer și nimic mai mult; a insistat chiar ca eu să procedez în a face o plângere companiei pentru că nu angajează și nu pregătește oameni (în sensul SSM-ului) ca manipulați de mărfuri, dar îi folosește ca atare. Nu a fost nici pe de parte singura dată când am auzit de situația unor lucrători ce fac muncă de curierat și chiar manipulează mărfuri grele la adresa clientului, fiind încadrați doar ca șoferi (conducători auto).
În realitate, livrarea de bunuri la adresa clientului implică adesea mai mult decât simpla conducere a unui vehicul și deplasarea unor colete sau mărfuri de colo-colo. Lucrătorii pot fi responsabili de încărcarea și descărcarea mărfurilor, asigurarea securității încărcăturii, interacțiunea cu clienții la livrare. Aceste activități suplimentare necesită competențe și calificări care depășesc cadrul strict al ocupației de conducător de mașini.
Totodată, când încadrarea este greșită, angajatorul merge, de fapt, pe premisa că nu trebuie să bifeze acele obligații specifice în zona de SSM pe care le-ar fi avut în urma unei încadrări corecte.
Deși acțiunea inspectorilor pare să se concentreze în special pe societățile de curierat, nu ar trebui neglijată situația celor care lucrează în cadrul unor societăți a căror activitate principală este, de fapt, comerțul, iar livrarea de bunuri e realizată de proprii angajați.
De asemenea, o atenție deosebită ar trebui să fie acordată și lucrătorilor de pe platformele digitale, a căror muncă presupune de fapt doar livrarea de bunuri clienților platformei. În multe situații, acești lucrători fie nu au deloc contracte de muncă, fie lucrează mult peste norma declarată, nu sunt instruiți pe partea de SSM și nu sunt, adesea, conștienți de riscurile implicate de activitatea lor.
Grupa majoră 9 COR - ocupații elementare
9333 Manipulanţi de marfă: Manipulanţii de marfă îndeplinesc sarcini, cum ar fi: de ambalare, transport, încărcare şi descărcare a mobilierului şi a altor articole de uz casnic sau încărcare şi descărcare a navelor şi aeronavelor ori transportă şi stivuiesc manual mărfuri în diverse depozite.
9621 Curieri, comisionari şi hamali: Curierii, comisionarii şi hamalii livrează mesaje şi transportă pachete şi alte obiecte în cadrul unei unităţi sau între unităţi, către gospodării private ori în altă parte, sau transportă bagaje în special la hoteluri, gări şi aeroporturi.
9332 Conducători de maşini şi vehicule cu tracţiune animală: Conducătorii de maşini şi vehicule cu tracţiune animală conduc utilaje sau vehicule cu tracţiune animală pentru a transporta pasageri sau mărfuri, precum şi utilaje cu tracţiune animală, de obicei, utilizate în agricultură.
|
Comentarii articol (0)