Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriSimona Voiculescu este redactor-sef la avocatnet.ro din iulie 2019. A absolvit cursurile de licenta ale Facultatii de Drept, masterul de drept international din cadrul Universitatii din Bucuresti și este atestată ca expert în legislația muncii din 2023.
Prevederile ce trebuie să se regăsească în contractele de muncă sau în regulamentele interne sunt, înainte de toate, cele cerute în mod esențial de lege. Peste acestea, orice altceva este o prevedere pe care angajatorul o trece în contract, în regulament sau într-o politică internă pentru că e utilă, îl avantajează sau chiar îl protejează în eventualitatea unui conflict de muncă. În rândul chestiunilor pe care trebuie să le punem în contracte, nivelul de detaliu face adesea obiectul întrebărilor celor care se ocupă de redactarea lor: ar trebui trecute toate sumele sau cât de detaliată trebuie să fie secțiunea X sau Y? În contracte, multe dintre prevederi nu pot fi modificate decât cu acordul părților, iar asta face diferența dintre detaliu și generalitatea care bifează o obligație legală. În schimb, regulamentele și politicile interne sunt acte asupra cărora angajatorul are ultimul cuvânt, chiar dacă își consultă angajații. Citește articolul
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și hărțuirii morale la locul de muncă se aplică atât în sectorul public, cât și în cel privat și impune obligații angajatorilor pentru a crea un mediu de lucru sigur și respectuos. Din 17 aprilie, angajatorii nu mai pot invocat motive pentru lipsa metodologiei conforme cu noua reglementare. Aceasta prevede, printre altele, inclusiv numirea unei persoane responsabile sau a unei comisii pentru primirea și soluționarea plângerilor/sesizărilor, dar nu se oferă precizări cu privire la numărul exact de angajați sau funcționari pentru a decide între un responsabil unic sau o comisie. Citește articolul
Pe lângă tichetele de masă sau cele cadou, salariații vor putea primi din partea angajatorilor lor, de acum, un nou tip de bonus - tichetele pentru plata muncilor casnice, pe care le prestează lucrătorii casnici, conform Legii prestatorului casnic. Citește articolul
Printr-o propunere legislativă recent înregistrată la Senat și pentru care ințiatorii solicită adoptarea în procedură de urgență se dorește egalizarea tratamentului dintre contractul de mandat și cel de muncă în privința recunoașterii vechimii în muncă. Astfel, cei care lucrează în baza unor contracte de mandat să nu fie dezavantajați la angajarea la stat, de exemplu, unde e nevoie de vechime în muncă. Inițiatorii nu au ales însă cea mai bună formă de împachetare legislativă a acestei intenții de reglementare. Citește articolul
O serie de modificări la Legea prestatorului casnic a primit azi aprobarea Executivului, într-un proiect de ordonanță de urgență, vizată fiind însăși definiția activității casnice, dar și operaționalizarea platformei ce trebuia să existe deja, de la 1 ianuarie, pentru ca legea să poată fi aplicabilă în practică. Pus în dezbatere în martie, proiectul arată că cei de la ministerul de resort și-au dat seama, de exemplu, că activitatea prestată de bone nu poate fi cuprinsă în noțiunea de muncă necalificată și au venit, în schimb, cu o listă de 25 de activități casnice, ce va putea fi completată ulterior și cu alte exemple de munci în gospodărie. Citește articolul
Voluntariatul vizează atingerea unui interes public în domenii precum arta și cultura, sportul și recreerea, educația și cercetarea, protecția mediului, sănătatea, asistența socială, religia, activismul civic, drepturile omului ș.a.m.d.. În materialul de azi ne propunem să vedem ce este voluntariatul în accepțiunea legii și, mai ales, ce NU este - cum ar fi un substitut pentru o relație de muncă sau prestare de servicii. Un deceniu de la reglementarea pe care o avem acum în față, legiuitorul a reușit să impună în lege și niște amenzi substanțiale pentru ignorarea formalităților legale. Citește articolul
Ochii care nu se văd la birou nu sunt promovați - cam așa sună politica unei mari companii americane multinaționale, care își anunță angajații că pot păstra regimul de muncă integral la distanță, doar că astfel se autoexclud de la ideea de a se dezvolta în cadrul companiei. În România însă, legea e cât se poate de clară în privința egalității de tratament dintre angajații de acasă și cei de la birou. Citește articolul
Sancționarea unor practici nelegale în domeniul voluntariatului este prevăzută într-o lege recent oficializată. Printre faptele care vor fi sancționate cu amenzi între 10.000 și 20.000 lei se numără încheierea de contracte de voluntariat ce maschează activități remunerate în fapt, neînregistrarea contractului, precum și lipsa clauzelor obligatorii din contracte. Practic, se introduce un regim sancționatoriu pentru Legea voluntariatului, în condițiile în care acesta nu există acum. Citește articolul
În ideea de a schimba o procedură învechită și aflată în disonanță cu dezideratul general de digitalizare, printr-o propunere legislativă adoptată marți la Camera Deputaților se prevede numirea aleatorie a experților judiciari, de către instanțele de judecată, prin intermediul unui sistem informatizat. Citește articolul
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul