La începutul acestui an a intrat în vigoare o nouă procedură pentru atestarea pregătirii şi experienţei profesionale din România pentru cei care au nevoie de recunoaşterea acestora în străinătate. Mai mult, noile reguli se aplică atât celor care vor să lucreze ca salariați, cât și ca independenți, iar recunoașterea pregătirii și experienței nu se limitează doar la țările din Uniunea Europeană. Atestatul se poate obține prin depunerea unui dosar la agențiile teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială, iar dovada experienței se face în mod diferențiat. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
2. Conversațiile online ale salariaților pot fi monitorizate
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a decis, într-un caz privind un salariat din România, că angajatorii au dreptul să monitorizeze conversaţiile online ale salariaţilor din timpul orelor de lucru, în anumite condiţii. Esențialul este ca, în orice circumstanțe, să se păstreze un echilibru just între dreptul la viață privată a angajatului şi interesele angajatorului său. Judecătorii CEDO au găsit că este rezonabil ca un angajator să vrea să verifice dacă salariaţii săi îşi execută sarcinile profesionale în timpul orelor de lucru, însă doar dacă este vorba de o încălcare a regulamentului intern. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
3. A crescut valoarea tichetelor de masă pentru salariați
Începând cu 1 decembrie, valoarea nominală maximă a tichetelor de masă pentru salariați s-a majorat semnificativ, ajungând la 15 lei. Angajatorii nu sunt însă obligați să acorde tichete salariaților în valoare de 15 lei, aceasta fiind doar limita maximă stabilită. Până în noiembrie, legislația prevedea o valoare nominală maximă de 9,57 de lei. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
4. Noi reguli pentru concediul și indemnizația de creștere a copilului
Cei care au realizat venituri impozabile timp de 12 luni în ultimii doi ani anterior nașterii copilului pot să obțină concediul de creștere a copilului (CCC) pentru o perioadă de doi ani (sau trei pentru copilul cu handicap), potrivit Legii nr. 66/2016. Indemnizația lunară pe care părintele în CCC o poate primi se ridică la 85% din media veniturilor nete din cele 12 luni, ceea ce înseamnă o schimbare radicală a modalității de calcul a acestei indemnizații. Până la schimbarea adusă de Legea nr. 66/2016, indemnizația se calcula prin raportare la indicatorul social de referință. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
5. Stimulentul de inserție a crescut
Persoanele care se află în concediul pentru creşterea copilului şi aleg să revină la muncă înainte de terminarea acestuia au dreptul la o sumă lunară numită stimulent de inserţie, iar valoarea acestuia a ajuns, în 2016, la jumătate din indemnizaţia minimă pentru creşterea copilului. Până la 1 iulie, acesta se calcula prin raportare la indicatorul social de referință. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
6. Cei care adoptă copii pot cere un concediu de acomodare
Potrivit Legii nr. 57/2016, cei care obțin venituri din salarii și din activități independente/agricole și care vor să adopte copii pot să beneficieze de concediu de acomodare, cu o durată maximă de până la un an. Similar concediului pentru creșterea copilului, cel aflat în concediu de acomodare poate obține și o indemnizație lunară în valoare de 3,4 ISR (indicatorul social de referință). Pentru că ISR este de 500 de lei, indemnizația lunară pentru concediul de acomodare este de 1.700 de lei. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
7. Contractul de muncă nu mai poate fi suspendat pe perioada cercetării disciplinare
Prevederea din Codul muncii care le dădea angajatorilor dreptul de a suspenda contractul de muncă al angajatului care face obiectul unei cercetări disciplinare și-a încetat efectele la 21 august. Curtea Constituțională a decis, anul acesta, că prevederea este neconstituțională, aceasta reprezentând o restrângere exagerată a dreptului la muncă. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
8. Munca salariatului în perioada suspendării CIM poate aduce angajatorului amenzi
Angajatul care muncește pe perioada în care contractul său individual de muncă (CIM) este suspendat lucrează, de fapt, "la negru", iar asta l-ar putea costa pe angajatorul său amenzi drastice. Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că un salariat care are CIM suspendat şi totuşi lucrează pentru angajator nu prestează muncă în mod legal. Într-o asemenea situaţie, inspectorii de muncă pot da angajatorului o amendă de la 10.000 la 20.000 de lei pentru fiecare persoană identificată că lucrează fără forme legale. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
9. Salariul minim a crescut cu aproape 19%
De la 1 mai, salariul minim brut a crescut la 1.250 de lei (de la 1.050 de lei), ceea ce înseamnă, practic, un cuantum net de 917 lei în buzunarul angajatului. Aproape 1,13 milioane de angajaţi din sectorul bugetar şi din cel privat au beneficiat, anul acesta, de creșterea cu 200 de lei a salariului minim. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
10. 24 ianuarie, zi liberă pentru salariați
Data de 24 ianuarie, Ziua Unirii Principatelor Române, a fost stabilită în 2016 ca zi liberă legală, astfel că salariații vor primi liber de la angajator cu această ocazie. Primul an în care salariații se vor bucura de această zi liberă este chiar anul 2017, când 24 ianuarie pică într-o zi de marți. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
11. Salariații au liber și pe 1 iunie
Ziua Copilului, ce se sărbătorește anual la data de 1 iunie, a devenit, de asemenea, zi liberă legală pentru toţi salariații, indiferent dacă sunt sau nu părinţi. Așadar, prin Legea nr. 220/2016, s-a mai adăugat zilelor libere legale prevăzute de Codul muncii și ziua de 1 iunie. În 2017, primul an în care salariații vor beneficia de acest liber, 1 iunie pică într-o zi de joi. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.
12. Adeverința de vechime trebuie eliberată obligatoriu la încetarea CIM
Angajatorul este obligat să elibereze o adeverință de vechime la încetarea contractului individual de muncă al unui salariat, chiar dacă acesta din urmă nu cere documentul în mod expres, potrivit unui act normativ intrat în vigoare anul acesta. Concret, documentul trebuie să conțină informații cu privire la activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul primit, vechimea în muncă și în specialitate. În cazul în care eliberarea adeverinței este refuzată, angajatorul poate să fie amendat cu o sumă cuprinsă între 300 și 1.000 de lei. Informații suplimentare despre acest subiect pot fi găsite aici.