Examenul de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent a avut loc pe 24 iunie 2017, în București, potrivit Hotărârii CCF nr. 8/2017 privind susținerea examenului de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent-sesiunea iunie 2017. Hotărârea a intrat în vigoare la publicarea în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 372 din 18 mai 2017.
La examenul pentru consultanți fiscali au promovat 129 de candidați (lista rezultatelor), iar la cel pentru consultanți fiscali asistenți a trecut un singur candidat (lista rezultatelor).
Înscrierile s-au desfășurat online în perioada 22 mai - 9 iunie 2017, pe pagina www.ccfiscali.ro, iar dosarele s-au depus sau au fost transmise prin poștă în aceeași perioadă. Recent, CCF a publicat și listele cu candidații admiși și cu cei respinși. Potrivit listelor, 538 de dosare au fost admise pentru concursul de consultanți fiscali și 28 de dosare au fost admise pentru consultanți asistenți.
Examenul constă într-o probă de tip grilă sau o lucrare scrisă, care conține întrebări din legislația fiscală, din dreptul comercial și financiar-fiscal, din gestiunea financiară și contabilitatea întreprinderii. Pentru a trece de concurs, candidații trebuie să obțină măcar 80 de puncte dintr-un total de 100.
Notă: Bibliografia de examen este cuprinsă în Hotărârea CCF nr. 8/2017.
Pentru cei care sunt interesați să devină consultanți fiscali, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală stabilește următoarele condiții de înscriere la concurs:
- să fie licențiați ai unei facultăți cu profil economic;
-
să aibă o experiență profesională de minimum cinci ani, dintre care măcar trei ani în una sau mai multe dintre următoarele activități:
- elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea legislației fiscale;
- administrare fiscală;
- elaborarea sau aplicarea reglementărilor contabile;
- activitate financiar-contabilă;
- activitate didactică universitară în domeniul finanțelor publice, fiscalitate, politici fiscale și bugetare, contabilitate financiară, finanțele instituțiilor publice;
- activitate de consultant fiscal asistent;
- să nu aibă antecedente penale pentru săvârșirea unor infracțiuni sancționate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiară, precum și alte infracțiuni în legătură cu exercitarea activităților prevăzute mai sus;
- să aibă capacitate deplină de exercițiu;
- să fie apți din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei.
În schimb, pentru a deveni consultant fiscal asistent, ordonanța prevede că sunt necesare următoarele condiții:
- calitatea de licențiat al unei instituții acreditate de învățământ superior cu durata stabilită de lege;
- experiență profesională de măcar doi ani;
- lipsa antecedentelor penale pentru săvârșirea unor infracțiuni sancționate de legile fiscale, financiar-contabile, vamale, cele care privesc disciplina financiară, precum și alte infracțiuni în legătură cu exercitarea activităților prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b) din OG nr.71/2001;
- capacitate deplină de exercițiu;
- apt din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei.
Ce trebuia să conțină dosarul de înscriere
După ce se înscriau, candidații trebuiau să depună sau să transmită prin poștă dosarul de înscriere, la adresa Str. Alecu Russo, nr.13-19, et.4, ap.9, sectorul 2, Bucureşti. Depunerea sau transmiterea dosarelor trebuia să se facă tot în perioada 22 mai - 9 iunie 2017.
Potrivit anunțului de concurs, dosarul trebuia să conțină următoarele documente:
- cererea de înscriere (model de cerere pentru consultanți fiscali, aici; model de cerere pentru consultanți fiscal asistenți, aici);
- curriculum vitae;
- diploma de studii superioare în copie legalizată, precum şi copii legalizate ale actelor doveditoare, în cazul schimbării numelui;
- carnetul de muncă, în copie certificată de angajator sau în copie legalizată, după caz, adeverinţă eliberată de angajator, adrese eliberate de asociaţiile profesionale din care fac parte, în cazul profesiilor liberale;
- actul de identitate, în copie;
- certificatul de cazier judiciar;
- certificatul de cazier fiscal;
- adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie sau de instituţia medicală la care este înregistrat;
- documentul de plată a taxei de înscriere la examen, în original (500 lei, conform Hotărârii Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 1/2017);
- trei fotografii 2/3 cm.
Plata taxei s-a putut face în contul Camerei Consultanţilor Fiscali (CUI 18677087) deschis la Banca Transilvania, Sucursala Lipscani - IBAN RO36BTRL04101202D58602XX sau în contul deschis la BCR Sucursala Sector 4 - IBAN RO91RNCB0075119726870001.
Atenție! Confirmarea înscrierii, numărul de înregistrare şi modul de soluţionare a cererii de înscriere s-a făcut prin afişare pe site-ul CCF, numai după primirea dosarului, verificarea documentelor solicitate pentru înscriere şi înregistrarea acestuia, conform anunțului.
Cu ce se ocupă un consultant fiscal
Conform OUG nr. 71/2001, activitatea unui consultant fiscal constă în acordarea de asistenţă şi prestarea de servicii profesionale în domeniul fiscal, inclusiv realizarea de expertize fiscale extrajudiciare la solicitarea organelor fiscale sau a oricăror altor persoane sau entităţi interesate, precum și prestarea de servicii şi asistenţă de specialitate pentru întocmirea declaraţiilor fiscale.
Un consultant fiscal se ocupă și de certificarea declarațiilor fiscale, oferă asistență și servicii pe probleme de procedură fiscală, realizează expertize fiscale judiciare la solicitarea organelor judecătorești sau de cercetare penală, dar și de asistență și reprezentare în fața organelor fiscale.
Singurul mod de a deveni un consultant fiscal este susținerea unui examen organizat de CCF. Există însă și anumite categorii de persoane care scapă de susținerea lui și care trebuie doar să dea un interviu în fața unei comisii de evaluare din cadrul CCF.
Concret, e vorba de persoanele care au titlul de academician, profesor sau conferenţiar universitar, doctor în economie, doctor docent, cu specialitatea finanţe-contabilitate, precum şi membrii şi specialiştii Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din Parlamentul României, care verifică şi analizează actele normative din domeniul fiscal supuse spre aprobare Parlamentului.
Persoana care promovează examenul de consultant fiscal (asistent) trebuie să se înregistreze apoi în Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor de consultanţă fiscală, la secţiunea corespunzătoare, în termen de cel mult 12 luni de la data comunicării rezultatului examenului.
Notă: Informații suplimentare despre profesia de consultant fiscal puteți afla din acest material.
Comentarii articol (3)