Ultima zi de depunere, fără a risca amenzi, a situațiilor financiare ale anului 2023, pentru firmele care au exercițiul financiar identic cu anul calendaristic, este 29 mai 2024. Spre deosebire de anii anteriori, noutatea în 2024 este că amenzile nu mai pot fi plătite la jumătate din valoarea lor, facilitatea fiind eliminată prin Legea 296/2023, și, prin urmare, pot depăși 10.000 lei - o sumă relevantă pentru multe societăți. Însă, pe lângă amenzi, consecințele nedepunerii situațiilor financiare sunt multiple - atât operaționale în activitatea companiei, cât și pentru persoanele responsabile (administratorii și nu numai). Citește articolul
Discutăm astăzi, cu un specialist de la Schoenherr și Asociații, despre implicațiile modificării regulilor situațiilor financiare anuale pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță. Noutățile se aplică odată cu bilanțurile pe 2023, care au termenul-limită de depunere în data de 29 mai 2024. Citește articolul
Pentru partea de active a raportării SAF-T, care se face prin declarația 406, termenul de depunere este anual și se suprapune cu cel al situațiilor financiare, conform regulilor stabilite de Fisc. Astfel, în 2024, activele trebuie raportate atât de firmele mari, cât și de firmele mijlocii. Citește articolul
Formularele electronice pentru situațiile financiare anuale la 31 decembrie 2023 pentru ONG-uri, ce au fost puse recent la dispoziție de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), trebuie transmise autorităților fiscale până pe 29 aprilie 2024. Totodată, amintim că ONG-urile trebuie să țină cont anul acesta și de unele noutăți legate de bilanțuri. Citește articolul
Până la termenul din 31 martie 2024 (care, deoarece pică duminica, se amână cu o zi), stabilit prin OUG 115/2023, microfirmele trebuie să depună situațiile financiare restante pentru anul 2022 și/sau pentru alți ani anteriori, nu pe cele pentru anul 2023, au clarificat recent Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Cei care nu vor îndeplini obligația vor trece la impozit pe profit. Citește articolul
O nouă obligație a fost introdusă pentru ONG-urile care primesc, într-o formă sau alta, bani de la bugetul statului, fie datorită companiilor, fie datorită persoanelor fizice. Aceste entități trebuie să depună anual, odată cu situațiile financiare, o declarație prin care să arate sumele primite și sumele utilizate. Pentru a pune măsura în aplicare, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat miercuri un ordin cu modelul declarației și instrucțiunile sale. Citește articolul
În condițiile în care regulile situațiilor financiare anuale au fost modificate pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță, specialiștii se așteaptă ca aceste informații să fie „fructificate” de autorități în cadrul controalelor fiscale. Citește articolul
Companiile înființate în 2023, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 29 februarie 2024. Începând din acest an, amenda pentru nedepunerea declarației este majorată semnificativ. Citește articolul
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul