Hotărârea prin care salariul minim brut va crește de la 1 iulie cu 400 de lei a fost adoptată azi de Guvern și a apărut tot azi în Monitorul Oficial. Potrivit datelor avansate de purtătorul de cuvânt al Guvernului la finele ședinței în care a fost adoptată hotărârea, la acest moment, circa 760.000 de salariați sunt plătiți la nivelul minimului. Citește articolul
O propunere legislativă recent înregistrată la Senat propune corectarea legislației referitoare la salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Aceasta pentru că, în momentul de față, prevederile aflate în vigoare nu fac nicio referire la asistenții personali, astfel că salarizarea acestora nu beneficiază de majorări salariale oferite în martie personalului din sănătate și asistență socială. Citește articolul
Normele pentru procedura de stabilire și actualizare a salariului minim brut garantată în plată conform directivei europene privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) sunt în lucru, iar redacția avocatnet.ro a analizat recent textele modificărilor ce vor fi discutate în curând la nivelul Ministerului Muncii. Viitorul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim, dar și clarificarea unor aspecte ce țin de salariile nete. Citește articolul
Majorarea salariului minim brut pe țară de două ori în cursul anului 2023 a condus la apariția unei mari nedumeriri în practică pentru persoanele fizice care obțin venituri independente. În acest context, Guvernul a venit cu o confirmare oficială că persoanele fizice se raportează la salariul minim de 3.000 lei pentru a vedea dacă și ce contribuții sociale au de plătit pentru veniturile din 2023, la termenul din 25 mai 2024. Citește articolul
Conform Codului muncii, începând cu 1 ianuarie, obligația majorării salariilor minime aflate în plată de mai mult de doi ani a început să producă efecte. Nerespectarea acestor dispoziții nu este expres sancționată, ci numai nerespectarea unei eventuale recomandări de conformare făcută de inspectorii de muncă. Citește articolul
Obligația de a majora salariile minime după 24 de luni în care au fost „înghețate” trebuie respectată și nu există sancțiuni imediate pentru nerespectarea acestei obligații, ci doar sancțiuni pentru nerespectarea dispozițiilor date de inspectori. Aceștia pot dispune măsuri și amenzi ulterior, în cazul în care angajatorii nu respectă obligația de majorare salarială, dar măsurile vor dispune raportat la momentul constatării neconformității, explică Inspecția Muncii. Citește articolul
Inspectorii de muncă nu pot interveni în cadrul negocierilor privind stabilirea salariului, dar pot sancționa pasivitatea angajatorului în fața obligației de a majora salariile minime mai vechi de 24 de luni. Ca atare, inspectorii nu pot decide dacă o majorare reprezintă o respectare a obligației și o alta, nu. Cu toate acestea, Inspecția Muncii ne-a indicat dezideratul de a se ține cont de nivelul netului avut anterior majorării, dat fiind că există acel beneficiu de netaxare care încurcă puțin calculele. Citește articolul
Obligația de a crește „salariile minime istorice” se aplică și în cazul angajaților încadrați cu normă parțială, nu doar celor cu normă întreagă. Nicio distincție nu este făcută în lege pentru a limita această obligație doar la cei ce lucrează 40 de ore săptămânal. Citește articolul
Peste 400.000 de salariați ar trebui să beneficieze din ianuarie de o creștere salarială, oricât de mică, ce să-i scoată din categoria celor plătiți cu minimul pe economie, potrivit datelor avansate de Inspecția Muncii la început de an. E vorba de o obligație ce a dat multe bătăi de cap angajatorilor în ultimele săptămâni, deși ea este în Codul muncii din 2021. Riscul este ca, odată trecut momentul ianuarie 2024, obligația să fie uitată. Citește articolul
Am intrat în noul an cu câteva obligații „moștenite” din 2023 sau mai devreme și ale căror consecințe le vom vedea abia pe parcursul anului. De pildă, care vor fi consecințele nemajorării salariilor minime mai vechi de 24 de luni? Sau cât de atenți vor fi inspectorii în verificarea ghidurilor și procedurilor anti-hărțuire? Pe de altă parte, 2024 ar trebui să fie anul în care să aflăm cum va arăta mecanismul de stabilire a salariului minim în România. Citește articolul