Regimul de impozitare a microîntreprinderilor revine, din ianuarie 2024, la sistemul cu două cote de impozit, însă acesta se aplică diferit față de cum era în trecut, conform unei legi recent oficializate. Diferențierea între cine datorează o cotă mai mică și cine datorează o cotă mai mare se face în funcție de veniturile obținute sau în funcție de activitățile derulate. Citește articolul
Actul care cuprinde reforma fiscală pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament la final de septembrie a fost publicată vineri seara în Monitorul Oficial. Ca atare, calendarul de intrare în vigoare a noutăților este unul destul de strâns, în condițiile în care există măsuri care se vor aplica din noiembrie. Vă prezentăm o sinteză a celor mai importante măsuri fiscale, în ordinea în care vor intra în vigoare.
Citește articolulRealitatea ultimilor ani a demonstrat, fără niciun dubiu, o preocupare constantă de redefinire a cadrului legislativ fiscal - nu doar în țara noastră, ci și la nivel european, respectiv internațional. Pe lângă modificările fiscale aplicabile în baza legislației locale, contribuabilii români au fost impactați și de modificarea cadrului legislativ la nivel european sau chiar internațional, cum ar fi, spre exemplu, implementarea Instrumentului Multilateral (MLI) - acea convenție multilaterală care permite statelor modificarea convențiilor de evitare a dublei impuneri în vederea adoptării de măsuri care să adreseze problematica evitării plății impozitelor la nivel multinațional, ATAD, DAC6, DAC7 etc. Și reforma fiscală globală continuă. Citește articolul
Pentru impozitele din 2024, proprietarii de clădiri nerezidențiale trebuie notificați de către organele fiscale locale că trebuie să le reevalueze pentru a achita cota obișnuită a impozitului local, prevede o lege de anul trecut. Astfel, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea până la 31 octombrie, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea. Citește articolul
Proiectul de lege asumat recent în Parlament de către Guvern a fost analizat miercuri de Curtea Constituțională a României (CCR) și judecătorii au respins sesizarea de neconstituționalitate depusă de parlamentarii Opoziției, conform Agerpres. Asta înseamnă că legea poate fi promulgată prin decret prezidențial și apoi publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul
O ordonanță de urgență ce vizează firmele de jocuri de noroc a fost oficializată vineri, la doar câteva zile de la publicarea în dezbatere. Astfel, s-a stabilit, în esență, o taxare mai dură a activităților din domeniu și obligarea tuturor operatorilor să deruleze afaceri prin entități stabilite în România. Citește articolul
Un impozit special pentru clădirile și automobilele de valoare mare, supranumit și taxa pe lux, urmează să fie introdus de Guvern în viitorul apropiat. În acest context, specialiștii au venit cu câteva clarificări utile pentru contribuabilii vizați, printre care și una legată de situația vehiculelor luate de firme în leasing. Citește articolul
Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri, pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, va veni la pachet cu o serie de provocări pentru companii, sunt de părere specialiștii de la PwC România. În linii mari, contribuabilii ar trebui să se aștepte la creșterea complexității regulilor de calcul de la impozitul pe profit și la o reducere a veniturilor disponibile pentru investiții. Citește articolul
În legătură cu intenția Guvernului de a introduce un impozit pe cifra de afaceri pentru bănci, specialiștii atrag atenția că acesta va fi plătit în plus față de impozitul pe profit. În același timp, iată ce entități sunt vizate concret și alte clarificări utile pentru contribuabili. Citește articolul
Anul 2024 se anunță a fi unul de foc pentru marile companii plătitoare de impozit pe profit. Pe de o parte, din ianuarie trebuie implementată directiva europeană ce prevede impozitul minim pe profit de 15% pentru grupurile mari de firme, iar, pe de altă parte, Guvernul vrea să implementeze și un impozit minim de 1% pentru firmele cu cifră de afaceri mare. Chiar dacă specialiștii apreciază că cele două impozite sunt compatibile, aceștia atrag atenția că regulile de calcul ale impozitului pe profit se vor complica foarte mult. Citește articolul