Prin două decizii ale sale, ICCJ a lămurit două chestiuni foarte importante privitoare la Codul penal: profesorii și medicii de la stat intră în categoria funcționarilor publici din Codul penal și, prin urmare, pot fi acuzați și pedepsiți pentru luare de mită. În ambele cazuri, Curtea a explicat de ce medicul și profesorul pot fi pedepsiți pentru o astfel de infracțiune.
„[Curtea] stabilește că profesorul din învățământul preuniversitar de stat are calitatea de funcționar public în accepțiunea dispozițiilor art. 175 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Codul penal”, spunea ICCJ în decizia sa, despre care vă vorbeam și noi într-un material recent. Așadar, dacă profesorul ia mită pentru a-l trece clasa pe unul din elevii săi, atunci acesta poate fi acuzat și pedepsit pentru că a luat mită.
"Caracterul liberal al profesiei de medic nu poate justifica lipsa răspunderii penale pentru infracțiunea de luare de mita în cazurile în care acesta condiționează actul medical la care este obligat profesional, moral și legal, de banii sau foloasele care nu i se cuvin și pe care, direct sau indirect, le pretinde, primește ori le acceptă", se arăta acum doi ani în decizia ICCJ privitoare la medicii din spitalele publice (mai multe detalii, aici). Concret, dacă medicul pretinde bani, înainte de o operație, de la pacientul său, atunci se cheamă că ia mită și poate fi sancționat penal.
În acest context, ne-am întrebat dacă și medicii și profesorii din privat pot să fie pedepsiți pentru luare de mită, în aceleași condiții ca cei din școlile și spitalele de stat. Cu alte cuvinte, ar putea aceștia să intre în categoria funcționarilor publici definită de Codul penal?
Răspunsul este unul afirmativ, așa cum ne-a confirmat recent și judecătorul Cristi Danileț. "Cu siguranță, profesorii din sistemul privat intră în categoria funcționarilor publici. La fel și medicii din spitalele private", ne-a spus acesta. Motivul se află în aceea că ei desfășoară activități de interes public. "Nu are importanță natura instituției unde lucrează, ci serviciul prestat", a spus Danileț.
Concret, în Codul penal, funcționarul public este definit după cum urmează: "persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără o remuneraţie: a) exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor puterii legislative, executive sau judecătoreşti; b) exercită o funcţie de demnitate publică sau o funcţie publică de orice natură; c) exercită, singură sau împreună cu alte persoane, în cadrul unei regii autonome, al altui operator economic sau al unei persoane juridice cu capital integral sau majoritar de stat, atribuţii legate de realizarea obiectului de activitate al acesteia".
De asemenea, este considerată funcţionar public, în sensul Codului penal, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.
Prin urmare, este ușor de înțeles de ce și un profesor sau un medic din mediul privat pot fi cercetați și sancționați pentru luare de mită. Ei oferă servicii publice, respectiv pe cele de educație și sănătate, iar școlile și spitalele private sunt oricum condiționate de autorizare de la stat. Ele nu pot oferi aceste servicii fără să se înscrie în niște reguli determinate de autorități. În plus, ar fi greu de explicat de ce același medic poate fi sancționat pentru mita primită într-un spital public, dar nu și pentru cea primită în cel privat, câteva ore mai încolo.
Pedeapsa pentru luare de mită este stabilită prin Cod între trei și zece ani de închisoare, plus interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică sau de a exercita profesia/ activitatea în executarea căreia s-a săvârșit fapta. Fapta este pedepsită indiferent că mita este pretinsă sau primită în mod direct sau în mod indirect, pentru sine sau pentru altă persoană.
Comentarii articol (2)