În Legea nr. 249/2015 avem o listă a responsabililor pentru preluarea şi valorificarea de la consumatori/utilizatori finali a ambalajelor/deşeurilor de ambalaje. Între aceștia, toți comercianții care pun pe piață atare ambalaje, adică și mari magazine, și magazine de colț, și hypermarketuri etc.. SGR este sistemul prin care toți operatorii listați în lege „îndeplinesc responsabilitatea pentru preluarea, transportul şi reciclarea ambalajelor SGR”.
„SGR, unic la nivel naţional, intră în funcţiune începând cu data de 1 octombrie 2022 şi este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentei hotărâri, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR”, scrie în HG 1074/2021.
Ce treabă au comercianții cu acest sistem?
Toți comercianții vor fi obligați să se înscrie în SGR, dar pentru asta e nevoie mai întâi ca SGR să funcționeze în mod concret. Deși sistemul ar trebui să fie perfect funcțional la 1 octombrie,
suntem în 30 septembrie și Guvernul abia a dat undă verde administratorului acestui sistem acum o lună.
„Se desemnează S.C. ReturRo Sistem Garanție Returnare S.A., înregistrată la Registrul Comerțului de pe lângă Tribunalul București sub nr. J40/3853/2022, cod unic de înregistrare 45721171, ca administrator al sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile”, scrie, mai exact, în HG nr. 1059/2022.
Prin desemnarea ReturRo ca administrator al SGR, intrăm, practic, în ultima etapă a procesului de implementare, aceea de construcție efectivă a sistemului, a transmis ministrul mediului după aprobarea desemnării ReturRo. S.C. ReturRo Sistem Garanție Returnare S.A. este o entitate în care se regăsesc reprezentanții producătorilor, ai comercianților, dar și statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecția mediului, cu un procent de 20% din acțiuni.
„În perioada imediat următoare vom avea o întâlnire cu reprezentanții companiei, în cadrul căreia vom discuta și stabili planul de implementare, calendarul și etapele acestuia. Chiar dacă vorbim despre un proces de implementare foarte complex, o provocare reală pentru toți factorii implicați, un lucru este cert: România are nevoie de un SGR 100% operațional în cel mai scurt timp posibil”,
a declarat ministrul la final de august, ferindu-se să aducă în discuție termenul de 1 octombrie, adică cel autoimpus și faptul că acesta este imposibil de respectat. Potrivit celor de la
Green-Report, implementarea concretă ar putea dura circa 18 luni, compania având nevoie să bifeze diverse proceduri administrative, având nevoie de finanțare, semnarea a circa 100.000 de contracte, comandarea echipamentelor de colectare ș.a.m.d..
Ideal, până la finele lui noiembrie ar fi trebuit încheiate contractele între comercianți și ReturRo. Dincolo de această obligație de „conectare la sistem”, comercianții trebuie să înceapă implementarea concretă a SGR în magazinele proprii -
mai multe despre obligațiile specifice SGR, aici. Ce facem însă cu interdicția introducerii pe piață a produselor astfel ambalate de către cei care, la 1 octombrie, nu sunt înregistrați în sistem? Ce facem cu interdicția introducerii pe piață a ambalajelor care nu au anumite inscripții specifice SGR, aplicabilă tot de la 1 octombrie?
În realitate, nu doar comercianții au de bifat diverse achiziții în următoarea perioadă, dar ar mai fi necesare și importante clarificări legislative, așa cum a fost subliniat anul acesta în cadrul
Forumului de Mediu.
Cert e că Guvernul încă nu a oficializat o amânare a termenului din 1 octombrie. Poate și pentru că nu știu încă cu ce perioadă să amâne acest termen. Având în vedere că nu există nici infrastructură, nici proceduri, nici suficiente prevederi legislative pentru aplicarea SGR de la 1 octombrie, comercianților nu le revin de mâine niciun fel de obligații în cadrul acestuia.
În cadrul unui recent
webinar organizat de avocatnet.ro am discutat mai multe despre aplicarea SGR cu Daniela Dobre, Director Executiv al Green Environment Support, despre ce înseamnă SGR și care sunt obligațiile ce le vor reveni comercianților odată ce acest sistem va fi pe deplin funcțional.
Puteți vizualiza webinarul din contul dumneavoastră de avocatnet.ro premium.
Comentarii articol (0)