În contextul globalizării și al creșterii tranzacțiilor transfrontaliere, dubla impunere a devenit o problemă majoră pentru grupurile de companii multinaționale care operează în România. Controalele în domeniul prețurilor de transfer efectuate de către autoritățile fiscale române se concretizează, de regulă, în ajustări semnificative ale prețurilor de transfer la nivelul contribuabililor români. Cu alte cuvinte, se ajunge în situația nedorită ca același venit să fie impozitat în două state diferite. Citește articolul
Adoptată pentru prima dată în anul 2017 în România, obligația de raportare pe fiecare țară în parte (Country by Country Reporting - CbC) solicită grupurilor de întreprinderi multinaționale cu venituri consolidate de cel puțin 750 de milioane de euro să furnizeze autorităților fiscale informații detaliate despre distribuția globală a veniturilor și impozitelor plătite. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a direcționat recent atenția asupra acestor raportări și a demarat proceduri de control pentru a verifica îndeplinirea de către contribuabili a obligațiilor specifice de notificare/raportare. Citește articolul
Tendințele economiei globale influențează din ce în ce mai mult taxarea la nivel internațional, afectând contextul în care societățile operează. Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a fost în prima linie a abordării acestor provocări prin intermediul inițiativei sale privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor (BEPS). Citește articolul
Prețul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfurile de import (valoarea de tranzacție) este unul dintre elementele de taxare care poate genera probleme complexe atât în momentul importului de mărfuri, cât și ulterior (de exemplu, în cazul unor plăți ulterioare importului, dar făcute în legătură cu mărfurile importate). În ultimele 12 luni, Comisia Europeană a revizuit în mod constant ghidurile actuale (de exemplu, Compendiumul pe valoarea în vamă) cu scopul de a veni în sprijinul companiilor pe diverse spețe privind valoarea în vamă și a costurilor care trebuie adăugate la aceasta. Citește articolul
Tendințele actuale din piața forței de muncă și modul în care companiile pot utiliza noile oportunități care continuă să apară pentru atragerea și menținerea forței de muncă au fost temele principale abordate în cadrul conferinței EY „Un Viitor Fară Frontiere”, dedicată mobilității. Dacă în anii precedenți s-a vorbit despre transformarea pieței forței de muncă, care a fost nevoită să se adapteze la noua realitate pandemică și postpandemică, în acest an principalul subiect este continuarea procesului de redefinire, în contextul schimbărilor macroeconomice la nivel global. Citește articolul
Apariția soluțiilor de inteligență artificială (IA) este privită, cel puțin în domeniul fiscal, cu entuziasm și prudență deopotrivă, ca orice noutate. Entuziaștii văd mai multe beneficii versus riscuri ori neajunsuri, în timp ce prudenții văd mai degrabă invers, mai ales în contextul așteptării aprobării reglementărilor detaliate privind funcționarea și adopția soluțiilor IA. Este cert, însă, că, în momentul luării deciziei pentru aplicarea unei soluții IA în zona fiscală, este obligatorie conexiunea strategiei fiscale cu strategia de business a companiei sau a grupului. Citește articolul
Indiferent de instrumentele de forță de muncă, oamenii sunt cei care, în cele din urmă, au viziunea, construiesc și experimentează schimbările profunde din status quo-ul muncii. Șansele de creștere durabilă a afacerilor depind de gradul în care organizațiile păstrează o mentalitate centrată pe oameni în timp ce integrează noile tehnologii. Capacitatea inteligenței artificiale generative (GenAI) de a converti datele introduse de utilizatori în produse valoroase -- coduri personalizate, analize de date, rapoarte -- reprezintă o realizare importantă. Citește articolul
Valul de modificări legislative care lovește peisajul fiscal la nivel mondial redefinește modul în care sunt percepute și gestionate prețurile de transfer, mai ales în contextul unor preocupări majore legate de posibilitatea apariției, din ce în ce mai frecvent, a situațiilor de dublă impunere în cadrul grupurilor de companii. Transformările la care asistăm modelează strategiile, schimbând fundamental modul în care acestea integrează nevoia de certitudine în privința prețurilor de transfer cu nevoile operaționale concrete ale companiilor. Citește articolul
Autoritățile fiscale au publicat la începutul acestui an un nou formular 212 (declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice), pentru raportarea veniturilor independente obținute în anul 2023, precum și a celor estimate pentru 2024. Chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenul-limită de depunere a declarației și de plată a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale, 27 mai 2024, persoanele fizice pot depune din timp declarația, după ce analizează atent sursele proprii de venituri, dar și cele mai recente modificări legislative. Citește articolul
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul