Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, printr-un ordin publicat luni în Monitorul Oficial, modificarea și completarea regulamentului privind furnizarea gazelor naturale clienților finali, astfel încât să fie posibilă eșalonarea la plată a facturilor și soluționarea plângerilor legate de facturi fără să fie necesară achitarea prealabilă a sumelor datorate. Totodată, este vizată și transparența furnizorilor privind costurile incluse în factură. Noile reguli vor intra în vigoare începând cu 1 aprilie. Citește articolul
Din noiembrie 2022, atât furnizorii de utilități, adică de apă și canalizare, de electricitate, de salubritate și altele, cât și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi trebuie să accepte plata cu cardul și online, nu doar la propriile sedii. După cum reiese din verificările făcute de redacția noastră, cele mai multe dintre entitățile vizate de schimbările recente s-au conformat și oferă acum posibilitatea de a plăti facturile cu cardul și online. Citește articolul
La doar câteva luni de la cele mai recente ajustări ale schemei de sprijin prin care se mențin reduse facturile de energie pentru companii, Parlamentul vine cu noi modificări privind plafonarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Măsurile sunt într-o lege oficializată marți. Citește articolul
Companiile care furnizează servicii de utilități, de exemplu, apă-canal, electricitate, salubritate și altele, dar și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi trebuie să accepte, începând de miercuri, plăți cu cardul făcute atât la sediile acestora, cât și online, prin sisteme electronice de plată la distanță, potrivit unei legi ce se aplică din mai. Citește articolul
Începând din septembrie 2022, schema de sprijin a Guvernului prin care firmele beneficiază de facturi reduse la energia electrică se aplică numai la cererea expresă a acestora. Astfel, solicitările trebuie depuse la furnizori până sâmbătă, altfel firmele vor ieși din schema de sprijin. Solicitările pot fi depuse și ulterior termenului amintit, dar asta înseamnă reducerea perioadei în care se aplică sprijinul de stat. Citește articolul
Creșterile semnificative înregistrate în ultimele luni în costurile cu energia, care se resimt oricum și în costul altor bunuri și servicii, poate reprezenta o problemă pentru angajații care lucrează numai sau preponderent de acasă. Iar prognozele nu sunt optimiste, în sensul descreșterii, nici în următoarea perioadă. Prin urmare, cei care vor să-și păstreze angajații ar putea să ia în considerare și suportarea acestor creșteri de prețuri pentru angajații lor, inclusiv pentru cei care, deși nu lucrează de acasă, stau destul de departe de locul de muncă și nu pot folosi decât mașina personală să se deplaseze la/de la birou, angajați pentru care costurile cu carburantul au crescut, de asemenea, foarte mult. Citește articolul
Schema de sprijin prin care Guvernul menține reduse facturile de energie pentru companii (energie electrică și gaze naturale) a fost prelungită prin OUG cu cinci luni, fiind valabilă până în august 2023. Totuși, măsura acoperă, începând din septembrie 2022, numai 85% din consumul de energie electrică, iar firmele pot continua să beneficieze de facilitate numai dacă depun o cerere la furnizor. Citește articolul
Presiunile apărute pe piața energiei în 2021, care au generat creșterea accelerată a prețurilor, au dus la implementarea unor măsuri specifice în majoritatea țărilor europene, în principal pentru protecția consumatorilor. Și România a adoptat astfel de măsuri, în toamna anului trecut, cum ar fi plafonarea prețurilor la energie, compensarea parțială de către stat a facturilor la energie electrică și gaze naturale, însă acestea au fost gândite ca soluții temporare, pentru depășirea iernii, aplicabile până la sfârșitul lunii martie 2022. Dar conflictul izbucnit la sfârșitul lunii februarie în Ucraina a adus noi provocări și a prelungit tensiunile în piața de energie. Citește articolul
Pe perioada stării de alertă, așa cum s-a stabilit acum aproape doi ani, furnizorii de utilități nu puteau debranșa clienții, chiar dacă aceștia nu-și plăteau facturile. Pentru că s-a decis ca starea de alertă să nu se mai prelungească dincolo de 8 martie, ea s-a încheiat oficial azi-noapte. Astfel, odată cu ridicarea stării de alertă, interdicția de debranșare de la apă, canalizare și salubritate a dispărut. În cazul datornicilor la curent și gaze, debranșarea de la aceste utilități este posibilă din noiembrie 2021. Citește articolul
După trei luni de aplicare a schemei inițiale de reducere a facturilor la energie, Guvernul a schimbat regulile începând cu data de 1 februarie 2022, iar clienții noncasnici beneficiază din oficiu de noua schemă, fără să mai fie nevoie să depună cereri la furnizori. Acest lucru reiese indirect din noile norme procedurale oficializate marți de Ministerul Energiei. Concret, de la o schemă ce prevede exceptarea, la cerere, de la plata unor dări se trece la o schemă de plafonare a prețurilor, ce se aplică automat. Citește articolul