De câțiva ani, putem observa o lipsă de coerență în privința regimului fiscal al beneficiilor extrasalariale - ceea ce Parlamentul stabilește, Guvernul vine să repoziționeze sau să înlăture cu totul. Altfel spus, aleșii sunt darnici cu votarea de legi în materia regimului fiscal al diverselor avantaje pentru salariați, dar Guvernul intervine cu pragmatism când își dă seama că nu mai sunt bani. Citește articolul
În cazul în care tipul activității desfășurate le permite asta, părinții care au copii cu vârsta de până la 11 ani pot cere să lucreze de acasă patru zile pe lună, conform unei legi noi care a modificat Codul muncii. Citește articolul
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, de avantaje, în bani sau în natură, altele decât veniturile salariale, pot beneficia și administratorii unor societăți. Citește articolul
Directiva europeană privind transparența salarială abia ce-a fost „tipărită” și chiar dacă va mai dura ceva până să fie transpusă la nivel intern, atunci când vom ști exact cum înțelege legiuitorul nostru să aplice cutare sau cutare obligație, directiva ar trebui să reprezinte un subiect de discuție pentru companiile cu peste 50-100 de angajați încă de pe acum. La întrebarea „ce va trebui să fac în plus față de ce fac acum?”, răspunsul e relativ simplu: angajatorii vor trebui să-și asume nu doar acel nivel de transparență impus de directivă, ci și angajamentul de a schimba, în anumite cazuri, politica de remunerare. Citește articolul
Până la urmă, deputații urmează să respingă proiectul ce prevede că atunci când suportă (în anumite limite) pentru salariații proprii abonamente mixte, cu servicii medicale și sportive, angajatorii ar urma să fie scutiți de plata taxelor salariale aferente. Propunerea de respingere vine în contextul în care o măsură asemănătoare a ieșit din Parlament și se aplică deja de la începutul anului curent. Citește articolul
O propunere legislativă ce prevede acordarea contravalorii în lei a tichetelor de creșă direct creșelor sau entităților asimilate, ca excepție de la regula acordării doar pe carduri electronice de bilete de valoare a acestora, a fost recent adoptată în urma votului de la prima Cameră din Parlament. Propunerea merge acum la votul deputaților și a fost înaintată în Parlament ca răspuns la imposibilitatea actuală a angajatorilor de a acorda acest beneficiu extrasalarial angajaților care se întorc la lucru din concediul de creștere. Motivul: nu există emitenți de astfel de tichete pe piață. Citește articolul
Amenzile discplinare și dubla sancționare a angajatului pentru aceeași abatere disciplinară sunt interzise, iar aplicarea de alte sancțiuni disciplinare decât cele din lege nu este permisă. Cu toate acestea, când construiește o politică de beneficii extrasalariale, angajatorul poate să stabilească și criteriile în care X sau Y beneficiu este câștigat de angajații săi, criterii care le sunt aduse la cunoștință angajaților. Citește articolul
Ziua Femeii reprezintă pentru angajatori una dintre ocaziile în care pot acorda tichete cadou cu un regim fiscal avantajos, dar numai pentru propriile angajate. Citește articolul
Condițiile de acordare a tichetelor sunt, conform legii, rezultatul unei negocieri între angajator și angajați, iar în lipsa unui contract colectiv de muncă, ele sunt stabilite prin regulament intern. Plafonul până la care se poate stabili valoarea nominală a tichetelor a tot crescut, dar angajatorii nu sunt obligați să acorde tichete la valoarea maximă. Ca atare, ne putem imagina că un angajator care și-a permis anul trecut să acorde bonuri de masă spre valoarea maximă, anul acesta n-ar mai putea să o facă. Departe de a renunța complet la acordarea lor, acesta reduce însă puțin din valoarea nominală acordată. În contextul în care s-a tot vorbit de transparență în privința beneficiilor extrasalariale, putem considera că angajatorii nu mai au acum aceeași libertate de a ajusta valoarea tichetelor (în jos)? Citește articolul
Codul Muncii, modificat în octombrie anul trecut, impune ca avantajele pe care angajatorul le oferă să fie menționate în mod expres în contractele individuale de muncă, asigurând astfel angajaților o transparență mai mare și o garanție mai solidă că vor primi acele tichete, bonusuri sau alte avantaje promise. Angajatorul are însă ceva „spațiu de manevră” în privința avantajelor oferite în mod neregulat. Cu alte cuvinte, în privința acelor avantaje pe care nu le oferă în mod constant, e suficient să prevadă ideea că „se pot oferi și alte avantaje”, fără să le numească pe fiecare. Citește articolul