Prevederea dintr-o directivă europeană din 2018 privind spălarea banilor care stabilește posibilitatea de a acorda acces publicului larg la informațiile privind beneficiarii reali este invalidă, a concluzionat azi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). În Legea privind spălarea banilor de la noi, unde prevederea europeană a fost transpusă, accesul persoanelor fizice și juridice la cele trei registre se face cu condiţia înregistrării online şi plăţii unei taxe/unui tarif administrativ, așa cum însăși directiva sugera statelor membre să procedeze în privința condiționării, cât de cât, a accesului publicului larg. Citește articolul
În octombrie 2022 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Noutățile produc efecte, însă, abia în 2023. Citește articolul
Numărul de controale pe care le poate desfășura Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) la companiile care au obligații legale în domeniul prevenirii spălării banilor urmează să crească din 2023, potrivit unui act normativ oficializat azi de Guvern. Asta deoarece Oficiul va căpăta o suplimentare de 30 de posturi. Citește articolul
Așa cum ne-au obișnuit deja, autoritățile au operat din nou schimbări importante referitoare la obligația de declarare, la Registrul Comerțului, a beneficiarilor reali ai companiilor. Profităm de acest context pentru a inventaria noutățile din 2022 și pentru a reaminti termenele actuale de declarare. Citește articolul
Din 26 noiembrie 2022, beneficiarii reali ai firmelor vor trebui trecuți direct în actul constitutiv, conform unei legi noi. Însă această obligație va viza numai societățile care se înființează începând cu acea dată. Cu toate acestea, specialiștii recomandă firmelor deja înființate să includă beneficiarii reali în actul constitutiv cu prima ocazie disponibilă. Citește articolul
De la finalul lunii noiembrie 2022, trecerea beneficiarilor reali în actul constitutiv al firmelor nou-înființate va deveni obligatorie, conform unei legi recent oficializate, această variantă fiind opțională în prezent. Automat, asta înseamnă că firmele nou-înființate vor scăpa de depunerea declarației inițiale de beneficiar real, însă specialiștii recomandă momentan bifarea ambelor obligații. Citește articolul
Din 2 iunie 2022, agenții și dezvoltatorii imobiliari trebuie să anunțe online, într-un termen valabil permanent de 15 zile, dacă desfășoară sau nu activitate, modelul raportării folosite în acest sens fiind oficializat recent de Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB). În același timp, cei deja activi au trebuit să anunțe că desfășoară activitate până pe 1 iulie 2022. Platforma specială pentru notificări este activă pe site-ul ONPCSB. Neîndeplinirea obligației poate atrage amenzi între 5.000 și 10.000 de lei. Citește articolul
Parchetele de pe lângă curțile de apel și tribunale vor căpăta, în curând, acces direct la registrul cu conturile bancare ale contribuabililor, pe care-l ține Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei legi noi. În prezent, aceste entități n-au acces direct la registru, ci pot obține informații din el numai prin intermediul parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Citește articolul
Ridicarea stării de alertă a readus în prim-plan o obligație declarativă mai veche și una mai nouă, ambele referitoare la raportarea beneficiarilor reali ai companiilor și ambele cu termen pe 6 iunie 2022. Citește articolul
Agenții și dezvoltatorii imobiliari au o nouă obligație în contextul prevenirii spălării banilor, care urmează să fie pusă în aplicare în curând. Conform unei ordonanțe oficializate joi, aceștia vor trebui să anunțe electronic dacă desfășoară sau nu activitate printr-un formular care urmează să fie stabilit. În caz contrar, se vor putea da amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul