Reforma fiscală prezentată în dezbatere la Finanțe săptămâna trecută propunea nu doar impunerea contribuției la sănătate în cazul tichetelor de masă, ci și reglementarea unui alt tip de avantaj salarial în Codul fiscal. Mai exact, acordarea echivalentului în lei al tichetelor de masă către angajații care nu beneficiază de astfel de bilete de valoare, având același tratament fiscal cu al tichetelor. În proiectul de lege adoptat de Guvern luni, măsura nu se mai regăsește, iar cei de la Finanțe și-au asumat că vor veni în cel mult o săptămână cu un proiect ce va plafona comisioanele percepute de emitenții biletelor de valoare. Citește articolul
Într-un proiect de ordonanță în lucru la Ministerul Finanțelor, consultat de redacția avocatnet.ro, una dintre măsurile preconizate pentru aplicare de la 1 septembrie ar fi impunerea contribuției la sănătate (CASS) în privința tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță. Tichetele de masă, cu siguranță cel mai răspândit beneficiu oferit angajaților, sunt acum scutite de toate taxele salariale dacă sunt acordate în plafonul și celelalte limite stabilite de lege. Vestea că acestor tichete li se va aplica o impunere de 10% îi pune în categoria celor care au de pierdut atât pe angajați, cât și pe angajatori, singurul care are de câștigat de aici fiind statul. Contextul nu ar trebui să ducă însă la retragerea unilaterală a acestui beneficiu. Citește articolul
Majorarea valorii tichetelor de masă de la 1 august, la 35 de lei, și apoi de la 1 ianuarie, la 40 de lei, este prevăzută de o ordonanță de urgență oficializată joi. Măsura vine ca urmare a discuțiilor dintre Guvern și reprezentanții sindicatelor și patronatelor, în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, dar și în urma creșterii semnificative a prețurilor la alimente. Citește articolul
Asigurarea mâncării la locul de muncă pentru salariați, fără a datora taxe salariale, este un beneficiu introdus în 2023 ca o alternativă la tichetele de masă, potrivit Codului fiscal. Din moment ce valoarea tichetului de masă urmează să se majoreze de două ori în lunile ce vin, chestiune confirmată oficial joi, inclusiv suma netaxabilă alocată zilnic pentru hrana la muncă poate fi mai mare. Citește articolul
Vestea că partenerii de dialog social, organizațiile patronale, sindicale și Guvernul au stabilit prin negociere majorarea nivelului deductibil al tichetelor de masă în privința contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate este una care poate aduce bucurie în rândul salariaților și al angajatorilor, însă majorarea nu se aplică nici de drept și nici pentru toți salariații din sectorul privat. Citește articolul
Pentru primul semestru din 2023, autoritățile au decis menținerea valorii maxime a tichetului de masă la 30 de lei, conform unui ordin recent publicat. Citește articolul
Compensarea muncii suplimentare prin acordarea de timp liber corespunzător rămâne, oricum s-ar dori interpretarea noului model-cadru al contractului individual de muncă (CIM), regula generală, iar acordarea sporului reprezintă, în continuare, excepția de la această regulă. Angajatul poate cumula luna aceasta opt ore suplimentare și beneficia, astfel, luna viitoare, de o zi liberă întru compensarea acelor opt ore de muncă suplimentară. Pentru acea zi liberă, are angajatul dreptul la tichet de masă, având în vedere că ne raportăm, în general, la ideea de acordare per zi lucrătoare? Citește articolul
Chiar dacă trebuie să fie destul de transparenți față de angajați în privința beneficiilor și avantajelor acordate pe lângă salariu, nu e nevoie ca angajatorii să fie extrem de preciși în privința sumelor pe care le oferă angajaților sub forma acelor beneficii sau avantaje. Este cazul tichetelor de masă, unde dacă angajatorul este extrem de precis în privința sumelor în contractele de muncă, riscă să fie nevoit să facă adiționale de două ori pe an. Citește articolul
Condițiile de acordare a tichetelor sunt, conform legii, rezultatul unei negocieri între angajator și angajați, iar în lipsa unui contract colectiv de muncă, ele sunt stabilite prin regulament intern. Plafonul până la care se poate stabili valoarea nominală a tichetelor a tot crescut, dar angajatorii nu sunt obligați să acorde tichete la valoarea maximă. Ca atare, ne putem imagina că un angajator care și-a permis anul trecut să acorde bonuri de masă spre valoarea maximă, anul acesta n-ar mai putea să o facă. Departe de a renunța complet la acordarea lor, acesta reduce însă puțin din valoarea nominală acordată. În contextul în care s-a tot vorbit de transparență în privința beneficiilor extrasalariale, putem considera că angajatorii nu mai au acum aceeași libertate de a ajusta valoarea tichetelor (în jos)? Citește articolul
În afară de varianta tichetelor de masă, angajatorii pot, mai nou, să suporte contravaloarea hranei pentru angajații lor și să aplice cheltuielii un tratament fiscal mai avantajos. În practică însă, nu s-a înțeles foarte bine dacă hrana trebuie procurată de angajator sau poate fi procurată și de angajat, unele voci din zona de consultanță intepretând în sens extins beneficiul ca să includă și hrana pe care și-o procură angajatul singur și pentru care aduce apoi documente justificative pentru decontare. Ministerul Finanțelor a explicat pentru avocatnet.ro că nu e de acord cu extinderea beneficiului, care se referă exclusiv la hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Răspunsul celor de la Finanțe poate fi regăsit la finalul articolului. Citește articolul