În urma unor decizii ale Curții Constituționale a României (CCR), dintre care cea mai recentă a fost publicată luni în Monitorul Oficial, s-a stabilit că nu vorbim de o discriminare în tratamentul legal aplicat firmelor doar pentru că anumiți transportatori rutieri sunt scutiți de plata rovinietei. Automat, asta înseamnă că nu vorbim nici de o neconstituționalitate. Citește articolul
Dacă Fiscul are tendința să tergiverseze soluționarea contestațiilor fiscale, acest comportament nu este o problemă de constituționalitate, a reținut Curtea Constituțională a României (CCR) printr-o decizie publicată joi în Monitorul Oficial. Orice contribuabil are posibilitatea de a contesta actele administrativ-fiscale emise de autoritățile fiscale, conform legislației. Totuși, în cazul în care contestația nu este soluționată în termen de șase luni, contribuabilul se poate adresa direct unei instanțe judecătorești pentru a cere anularea actului administrativ-fiscal. Citește articolul
În Codul administrativ, acolo unde sunt reglementate raporturile de serviciu ale funcționarilor publici, există o problemă de discriminare identică uneia care se regăsea până acum ceva vreme și în Codul muncii, dar pe care legiuitorul român încă nu a rezolvat-o în mod similar: dacă vor să rămână în activitate la fel ca bărbații, până la 65 de ani, funcționarele ar trebui să-și poată exprima opțiunea liber în acest sens și fără să aibă nevoie de aprobarea conducătorului instituției sau autorității. Citește articolul
Chiar dacă au calitatea de părți în cadrul unui litigiu, persoanele fizice și firmele nu se pot compara sub aspectul situației juridice în care se află și, prin urmare, restricționarea accesului la justiție pentru firmele care nu pot achita taxele judiciare de timbru și onorariul avocatului nu reprezintă discriminare, potrivit unei decizii recente a Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul
Firmele nu pot încheia contractul de salubritate cu ce operator vor, ci cu operatorul de salubritate autorizat de autoritățile locale, reiese dintr-o decizie recentă a Curții Constituționale a României (CCR). Asta pentru că operatorul autorizat de autoritățile locale este cel care trebuie să ridice deșeurile persoanelor fizice și juridice, indiferent că le ridică din spații publice sau din spații private. Citește articolul
Practica autorităților, de a diferenția între rău-platnicii care și-au plătit datoriile înainte de momentul intrării în vigoare a unei amnistii fiscale și cei care nu le-au plătit și, automat, pot accesa facilitatea, este constituțională, potrivit unei decizii a Curții Constituționale a României (CCR), publicate miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Concediul și indemnizația pentru îngrijirea copilului grav bolnav trebuie să fie accesibile părinților până ce acesta împlinește vârsta de 18 ani, reiese dintr-o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) care a apărut aseară în Monitorul Oficial. Practic, prevederea conform căreia acest tip de concediu se acorda părinților numai dacă acel copil grav bolnav avea cel mult 16 ani a fost declarată neconstituțională și a devenit inaplicabilă. Asta înseamnă că acel concediu trebuie acordat până la 18 ani. Citește articolul
Prevederea ce stabilea că indemnizația aferentă concediului pentru creșterea copilului poate fi executată silit numai dacă este vorba de recuperarea sumelor încasate necuvenit a devenit inaplicabilă aseară, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a unei decizii prin care aceasta a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR). Astfel, de-acum, indemnizația de creștere poate fi urmărită silit pentru orice motiv. Citește articolul
Curtea Constituțională a României (CCR) nu e de acord cu textul din Codul de procedură penală legat de motivarea hotărârilor judecătorești. Mai exact, CCR a declarat neconstituțională, printr-o decizie pronunțată la începutul lunii aprilie și oficializată astăzi, practica veche a instanțelor, prin care motivarea era emisă la ceva vreme de la anunțarea unei hotărâri. După cum apare în motivarea deciziei CCR, ce a apărut spre începutul lunii mai pe site-ul instituției, "redactarea hotărârii judecătorești (...) ulterior pronunțării minutei (soluției) dispuse în cauză (...) este aptă să lipsească persoana condamnată de garanţiile înfăptuirii actului de justiţie, aduce atingere dreptului de acces la instanță și dreptului la un proces echitabil". În mod normal, apariția unei decizii CCR în Monitorul Oficial marchează începutul perioadei de 45 de zile în care autoritățile trebuie să modifice legislația în acord cu aceasta. Totuși, deoarece legislația a fost deja modificată în acord cu decizia din aprilie a CCR, oficializarea ei nu are efecte concrete. Citește articolul
Deliberarea, redactarea şi pronunţarea hotărârilor judecătoreşti în procesele penale se vor face în maximum 120 de zile de la încheierea dezbaterilor, potrivit unei legi apărute miercuri în Monitorul Oficial. Modificarea legislativă adoptată de Parlament a venit ca urmare a unei decizii a Curţii Constituţionale a României (CCR), luată la începutul lunii aprilie, prin care s-a stabilit că hotărârile judecătoreşti trebuie motivate la momentul pronunţării, nu ulterior, şi că practica actuală a instanţelor este neconstituţională. Citește articolul