avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 808 soluții astăzi
Acasă Subiect: obligatii ssm
Subiect: obligatii ssm
ACCES PREMIUM
Obligații vechi, adesea uitate

Angajatorii sunt obligați să desemneze și să asigure instruirea unor lucrători care să aplice măsuri de prim ajutor. Trusele medicale, obligatorii în toate unitățile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Iulie 2023 | 0 | 3355 | Timp de citire: 3 min.

Toți angajatorii au obligații în materia acordării primului ajutor, iar pentru acordarea acestuia în mod efectiv trebuie instruiți și desemnați lucrători din unitate, al căror număr ar trebui să fie adecvat dimensiunii și riscurilor specifice unității. Complementar, în fiecare unitate trebuie să se regăsescă cel puțin o trusă medicală. Citește articolul

ACCES PREMIUM
SSM

Munca în condiții de expunere prelungită la soare - angajatorii ar trebui să le furnizeze lucrătorilor, în unele situații, chiar și creme de protecție solară

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Iunie 2023 | 1 | 1338 | Timp de citire: 4 min.

Protecţia sănătăţii lucrătorilor și eliminarea factorilor de risc sunt obligații importante ale angajatorilor. În unele domenii de activitate, majoritatea activității lucrătorilor se desfășoară în aer liber, ceea ce pe timpul verii înseamnă expunere prelungită la soare și temperaturi ridicate sau extrem de ridicate. În atare condiții, echipamentele de protecție sunt adaptate să acopere și riscurile implicate de radiațiile UV. Interesant e că sfera echipamentului individual intră și crema de protecție solară, de pildă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Lipsa echipamentelor de protecție, amendată frecvent de inspectorii de muncă. Ce trebuie să știe angajatorii

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Mai 2023 | 2 | 3000 | Timp de citire: 4 min.

Angajatorilor le revine obligația de a furniza lucrătorilor, atunci când e cazul, echipamente individuale de protecție (EIP), ca parte a ansamblului de obligații pe zona de sănătate și securitate în muncă (SSM), iar costurile acestor echipamente sunt suportate integral de firme, care trebuie să se asigure că acestea sunt în permanență „actualizate” riscurilor și că-și mențin cerințele de protecție. Neîndeplinirea acestei obligații e adesea amendată de inspectorii de muncă, iar sancțiunile sunt destul de mari. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Răspunderea penală pentru neluarea / nerespectarea măsurilor de SSM ar putea fi angajată și fără să se producă un accident sau o îmbolnăvire

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Mai 2023 | 0 | 1633 | Timp de citire: 3 min.

Neluarea și nerespectarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă sunt pedepsite inclusiv la nivelul Codului penal și fie că vorbim de fapte intenționate sau din culpă. De cele mai multe ori, ne indică practica, dosarele penale se deschid doar după ce s-a și întâmplat un accident de muncă, deși infracțiunile pe care le avem în discuție sunt unele de pericol, iar nu de rezultat. Inspecția Muncii ne-a spus că în 2022 au fost înaintate 45 de astfel de sesizări organelor de urmărire penală și că, de fapt, inspectorii au oricum posibilitatea să sisteze activitățile sau să oprească funcționarea echipamentelor de muncă în situații ce vizează nerespectarea legislației SSM. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Ce ar putea însemna introducerea unui sistem de bonus/malus în materia asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Martie 2023 | 1 | 962 | Timp de citire: 4 min.

Ideea de a introduce un sistem bonus/malus prin care angajatorul, ca asigurat, ajunge să plătească o primă de asigurare mai mică ori mai mare, în funcție de rezultatele pozitive/negative în activitatea de SSM (sănătate și securitate în muncă) ar putea avea efecte pozitive pe piața muncii din România, dar ar fi nevoie  de regândirea condițiilor fiscale actuale (și nu numai) pentru ca aplicarea sistemului să se poată face. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii au obligații de cercetare și evidență și în privința accidentelor de muncă ușoare, chiar dacă incapacitatea de muncă provocată a fost de mai puțin de o zi

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2023 | 2 | 2564 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii nu trebuie să neglijeze obligațiile de SSM (sănătate și securitate în muncă) nici în privința accidentelor ușoare suferite de angajați, pe care trebuie să le țină într-o evidență separată și pentru care trebuie să facă dosarul de cercetare. Adică inclusiv pentru accidente urmate de o scurtă perioadă de incapacitate de muncă, chiar mai puțin de o zi. Altfel, se pot aplica amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cât de multe documente de SSM putem semna și arhiva electronic la acest moment?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Februarie 2023 | 1 | 1532 | Timp de citire: 2 min.

Legea prevede „negru pe alb” că semnarea fișelor de instruire în sfera sănătății și securității în muncă (SSM) se poate face electronic. Deși fișele sunt o parte semnificativă a documentației de SSM pe care angajatorul trebuie să o aibă, nu se poate vorbi decât de o mică digitalizare în zona de SSM care să fie permisă de legislație la acest moment. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Interviurile avocatnet.ro

Ochelari pentru angajați: Specialistul SSM explică obligațiile principale ale angajatorilor și de ce suportarea costurilor se face doar în anumite situații

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Februarie 2023 | 2 | 18577 | Timp de citire: 6 min.

Dacă angajatorul trebuie sau nu să suporte costul ochelarilor pentru angajații săi și care e încadrarea fiscală corectă a cheltuielilor sunt întrebările cele mai frecvent puse legat de subiectul decontării ochelarilor la locul de muncă. Discuțiile trebuie să pornească însă nu de la aspectele fiscale, ci de la esența problemei - vorbim, de fapt, de obligațiile de sănătate și securitate în muncă (SSM) ce le revin angajatorilor care au lucrători cu activitate preponderent în fața ecranelor. Așa că am stat de vorbă cu un specialist SSM despre obligația numărul 1 pentru angajatori - evaluarea riscurilor - și despre obligațiile subsecvente care îi pot duce pe angajatori în ipostaza de a suporta costul ochelarilor pentru angajații lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Utilitatea unei politici interne privind suportarea costurilor cu ochelarii pentru angajați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2023 | 1 | 5841 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a evita problemele cu inspectorii fiscali, adică reîncadrarea cheltuielilor cu ochelarii pentru angajați, dar și din rațiuni ce țin de optimizarea bugetului, este ideal pentru angajator să-și stabilească o politică internă care să răspundă la câteva întrebări: în ce limite să se încadreze costurile cu ramele, periodicitatea suportării costurilor ș.a.m.d.. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Obligația angajatorilor de a suporta prețul ochelarilor pentru cei care lucrează în fața ecranului - ce tratament fiscal trebuie aplicat

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2023 | 3 | 20355 | Timp de citire: 3 min.

Obligația angajatorilor de a suporta prețul ochelarilor ce servesc la prevenirea sau corecția problemelor oftalmologice în cazul celor ce lucrează preponderent în fața ecranelor se traduce printr-o cheltuială pe care angajatorii o pot deduce din impozit și care este neimpozabilă în sensul impozitului pe salarii. Dacă până acum existau reticențe în cazul temeiului de justificare a acestor cheltuieli, acum nu ar mai trebui să existe. Citește articolul