Alternanța muncă la birou - muncă de acasă (sau de oriunde altundeva) presupune pentru angajator o sarcină mai mare în sfera sănătății și securității în muncă (SSM). Ideal ar fi ca, în cazul celor care nu vin deloc la birou, să se specifice clar în contract acest lucru pentru că obligațiile în ceea ce privește instructajul de SSM sunt mult reduse. Citește articolul
Doar pentru că angajații lucrează numai de acasă nu înseamnă că nu se mai pune problema unui accident de muncă. Și, chiar dacă, la finalul cercetării, se constată că nu era vina angajatorului pentru incidentul produs, acesta tot e obligat să comunice evenimentul, să-l înregistreze și să îl cerceteze. Citește articolul
Pe perioadele de timp cu temperaturi extreme există o serie de obligații pe care angajatorii trebuie să le întreprindă pentru a-și proteja lucrătorii, iar Inspecția Muncii va începe verificările pentru a descoperi dacă sunt respectate aceste obligații, mai ales că sezonul canicular e abia la început. Citește articolul
Din punct de vedere legal, relația de muncă are la bază contractul încheiat între angajator și salariat însă, în realitate, munca de care beneficiază orice angajator este prestată de un om. Un om care, pe lângă viața profesională, are și o viață personală. Un om de care, de cele mai multe ori, depind alți oameni. Un om care are nevoie de un mediu sigur și sănătos, atât la locul de muncă, cât și în afara lui. Un om care, alături de alți oameni, își aduce contribuția în cadrul societății prin plata contribuțiilor, taxelor și impozitelor și care are nevoie de implicarea activă a instituțiilor pentru a i se asigura acest drept la siguranță și sănătate. Citește articolul
Pentru asigurarea securității și sănătății în muncă a lucrătorilor este nevoie de un efort comun din partea instituțiilor cu atribuții în domeniu, a angajatorilor, dar și din partea salariaților, aceștia având obligația de a respecta toate dispozițiile legale, cu caracter general, însă și regulile concrete stabilite de angajator, în funcție de domeniul de activitate și/sau specificul activității/funcției/ocupației. Citește articolul
Multă vreme s-a discutat și încă se mai discută în diverse state europene despre statutul juridic exact al lucrătorilor de pe platformele digitale de muncă; nu neapărat și în România însă, unde chestiunea pare să fie destul de clară, așa cum o arată și un raport recent al unei agenții europene. În realitate, discuția se concentrează prea mult pe încadrarea acestor lucrători ca dependenți sau nu și prea puțin pe necesitățile de sănătate și securitate în muncă (SSM). În fapt, protejarea sănătății și securității acestor lucrători pare unul dintre aspectele pe care autoritățile din statele europene le urmăresc cel mai puțin, cu toate că fenomenul muncii pe aceste platforme este în creștere. Citește articolul
Unul dintre aspectele pe care inspectorii de muncă le vor verifica în cazul angajaților ce lucrează la distanță pe termen lung este cel legat de rigorile SSM (sănătate și securitate în muncă). Desfășurarea instructajelor propriu-zise la distanță nu ar trebui să pună probleme firmelor, la fel și semnarea documentelor la distanță de către telesalariați, fără a fi nevoie de deplasarea lor la locul de muncă/sediul angajatorului. Citește articolul
Modificările aduse normelor de aplicare ale Legii 319/2006 a securității și sănătății în muncă (SSM) vizează și o serie de aspecte legate de cercetarea și declararea bolilor profesionale. Pe lângă majorarea termenului în care specialistul de medicina muncii va cerceta boala profesională, cât și a numărul exemplare ale fișelor de declarare și a procesului-verbal de cercetare, s-a introdus o procedură simplificată de semnalare-cercetare-declarare pentru anumite situații și au fost adăugate noi afecțiuni care pot fi declarate ca fiind boli profesionale după încetarea expunerii. Citește articolul
Modificarea recentă a normelor de aplicare ale Legii SSM a adus o serie de schimbări cu impact asupra angajatorilor privind accidentele de muncă produse în afara României. Procedura cercetării unui astfel de eveniment s-a simplificat, prin înlocuirea unor documente necesare cu declarații pe propria răspundere, fiind introdus și un termen limită al cercetării acestor accidente. Citește articolul
Chiar dacă Legea securității și sănătății în muncă (SSM) prevede că instruirea trebuie să se realizeze în timpul programului de lucru, în situațiile în care oprirea activității lucrătorilor ar genera probleme financiare angajatorului, această instruire poate fi făcută și în afara programului de lucru, cu condiția compensării orelor suplimentare prestate de angajați, potrivit unui răspuns dat de Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat al Inspecției Muncii, într-o conferință online. Citește articolul