Autoritățile au pus recent în aplicare, prin HG, o nouă reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), ce fusese stabilită prin OUG în martie. Printre altele, reapar funcțiile specializate la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), iar Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) își pierde din autonomie. Citește articolul
În cazul transporturilor rutiere de mărfuri ce vor fi selectate pentru monitorizarea prin e-Sigiliu, montarea și demontarea sigiliilor inteligente se fac prin intermediul personalului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sau al Autorității Vamale Române (AVR). În acest proces, inspectorii de stat interacționează cu șoferii transportatorilor. Citește articolul
Pentru a operaționaliza sistemul e-Sigiliu, autoritățile trebuie să pună la punct o întreagă infrastructură care să permită monitorizarea non stop a transporturilor rutiere pe care se aplică sigilii inteligente. Totodată, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Vamală Română (AVR) vor dispune de echipe mobile pentru situațiile în care e nevoie de intervenții rapide. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu, care va fi implementat în 2024 de autoritățile fiscale, implică monitorizarea anumitor transporturi rutiere cu sigilii inteligente. Dacă aceste sigilii sunt deteriorate sau dispar, se vor aplica două sancțiuni - amendarea șoferilor și plata de despăgubiri de către transportatori. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu a fost introdus în legislație pe finalul anului trecut, însă fără a exista un orizont concret pentru operaționalizarea sa. Conform unui reprezentant al Autorității Vamale Române (AVR), sistemul va deveni funcțional abia în a doua parte a anului 2024, pentru că este necesară o achiziție publică importantă în acest sens. Citește articolul
În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul
Șoferii profesioniști vor avea un rol principal în cadrul monitorizării transporturilor rutiere de mărfuri prin noul sistem e-Sigiliu, așa cum reiese din legislația acestuia. Dincolo de faptul că șoferii vor interacționa cu reprezentanții Fiscului și ai Vămii în numele transportatorilor rutieri, aceștia vor fi responsabili de integritatea sigiliilor inteligente, iar încălcarea obligației le va putea aduce amenzi drastice. Citește articolul
Un ordin cu normele pentru sistemul e-Sigiliu a fost oficializat recent de către Autoritatea Vamală Română (AVR) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Actul normativ stabilește exact ce transporturi rutiere de bunuri pot fi monitorizate cu sigilii inteligente și detaliază cum se derulează efectiv operațiunile de acest fel. Teoretic, însă, e-Sigiliu nu este funcțional încă, pentru că sunt necesare unele achiziții publice. Citește articolul
Guvernul pregătește terenul pentru o digitalizare accelerată a activității Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) - din 2024 începe analizarea automată a datelor colectate de la contribuabili prin mai multe sisteme pentru a preveni și combate evaziunea și fraudele. În același timp, se introduce o facilitate majoră pentru contribuabili - precompletarea deconturilor de TVA. Măsurile sunt incluse într-o ordonanță de urgență oficializată recent. Citește articolul
Digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va continua în 2024 cu trei etape majore, conform legislației în vigoare în momentul de față. Dincolo de extinderea obligativității de a folosi e-Factura, ne mai referim la noul sistem e-Sigiliu și la raportările SAF-T. Citește articolul