Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat un proiect de ordin care introduce noi norme pentru informarea consumatorilor la achiziționarea de obiecte din metale prețioase, impunând specificarea clară a greutății materialelor care compun bijuteriile. Citește articolul
Odată cu intrarea în noul an, se cuvine a face o scurtă analiză a tendinței încrederii și preferințelor care au marcat comportamentul consumatorilor europeni în 2023. Acestea au fost influențate de o varietate de factori, precum evenimentele geopolitice, creșterile de prețuri, considerații legate de sănătate și mediu sau impactul încă resimțit la nivel global al pandemiei de Covid, realitatea variind în funcție de contextul specific și de evenimentele care au avut loc în 2023. Citește articolul
Mediul online rămâne în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care își reafirmă atenția față de acest spațiu prin emiterea Ordinului ANPC 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online. Citește articolul
România a adoptat, la finalul anului trecut, legislația privind desfășurarea acțiunilor în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Legea nr. 414/2023) prin transpunerea Directivei Uniunii Europene 2020/1828, care are potențialul de a schimba paradigma derulării litigiilor dintre consumatori şi companii. În esenţă, noua reglementare permite posibilitatea ca un număr foarte mare (teoretic, nelimitat) de consumatori să formuleze în același litigiu, în mod colectiv şi coordonat, pretenții identice sau similare față de aceeaşi companie. Acest tip de litigii este inspirat de celebrul model american al acţiunilor colective, astfel că poate genera îngrijorare cu privire la impactul pe care noua reglementare l-ar putea avea asupra companiilor active în comerţul către consumatori (B2C). Însă, prin comparație cu modelul american, UE a optat pentru un model care să pună în echilibru încurajarea gestionării colective, în instanţă, a intereselor consumatorilor cu protejarea companiilor faţă de demersuri judiciare abuzive. Citește articolul
Achiziționarea unei locuințe este, probabil, cea mai importantă tranzacție pe care o persoană obișnuită o face în decursul vieții. Însă ce se întâmplă când dezvoltatorul imobiliar al viitorului cămin se confruntă cu insolvența? Aceasta este întrebarea care stă la baza interviului nostru de astăzi, în care vom explora complexitatea legislației și consecințele insolvenței dezvoltatorilor imobiliari asupra cumpărătorilor care au investit într-o proprietate. Discutăm cu un specialist în domeniu - Ovidiu Miheț, Avocat și Practician în insolvență. Citește articolul
Legea ce are ca scop descurajarea practicilor ilegale și reducerea prejudiciilor aduse consumatorilor a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Noua lege, care trebuia să transpună în legislația națională o directivă europeană referitoare la drepturile consumatorilor până în decembrie 2022, urmărește consolidarea mecanismelor de protecție a intereselor colective ale consumatorilor, nu doar la nivel individual, atât în privința opririi unor practici ilegale, cât și pentru obținerea de despăgubiri ori diverse remedii. Comisia Europeană (CE) a avertizat deja România că se află în întârziere cu transpunerea directivei. Citește articolul
Până la urmă, plata salariilor în numerar nu se interzice, legea inițiată în acest sens fiind oficializată într-o formă care prevede doar posibilitatea plății salariilor prin cont bancar. În același timp, documentul prevede în continuare obligația comercianților de a accepta cel puțin o modalitate de plată fără numerar. Citește articolul
Ambalajele care fac parte din Sistemul de garanție-returnare (SGR) vor lua treptat locul celor actuale, odată cu epuizarea vechilor stocuri ale acestora din urmă. Clienții și comercianții trebuie să fie atenți la faptul că numai ambalajele care au sigla SGR pot fi integrate în acest sistem, fiind purtătoare de garanție. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a debutat pe 30 noiembrie și implică câteva noutăți în ceea ce privește parcursul comercial al ambalajelor nereutilizabile. Principalii actori afectați de noile prevederi sunt comercianții, dar și consumatorii trebuie să știe care sunt noutățile și implicațiile SGR. Concret, pentru aceștia, noul sistem înseamnă că anumite produse se vor "scumpi" cu 50 de bani la cumpărare. Această diferență va fi recuperată la predarea ambalajului respectiv la un centru de colectare special destinat. Pe scurt, sucurile, berea, cidrul, apa plată și cea minerală vor fi mai scumpe cu 50 de bani pentru cei care nu returnează recipientele respective, dar cine alege să o facă nu va suporta această diferență de preț, pentru că o va recupera de la orice punct de colectare a ambalajelor SGR din țară. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul