Încă de la finalul lunii mai a acestui an, comercianții care oferă reduceri au obligația să afișeze, pe lângă prețul redus, și cel mai mic preț practicat pentru respectivul produs în ultimele 30 de zile. Acest lucru este menit să scoată la iveală ofertele înșelătoare, mai ales în contextul actual de Black Friday. Nerespectarea acestei obligații le poate aduce vânzătorilor cele mai mari amenzi care pot fi acordate pe baza cadrului legislativ aplicabil în materia prețurilor produselor. Citește articolul
Practica unora dintre comercianți de a ridica prețurile produselor doar pentru a oferi un preț mai mic cu ocazia reducerilor de Black Friday și care, în realitate, nu indică nicio schimbare a prețului respectiv poate fi reclamată de către consumatori și sancționată de către autorități. Ținând cont de faptul că, peste numai câteva zile, începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț din an, iată cum poate fi reclamată această practică a magazinelor care încearcă să-și păcălească clienții. Citește articolul
Cei ce vor dori să schimbe furnizorul de energie electrică sau gaze naturale vor trebui să aștepte pentru asta mai puțin decât până acum, și vor putea verifica online, în orice moment, ce se-ntâmplă cu cererea lor sau în ce stadiu este acest proces. Pentru asta, autoritățile lucrează la implementarea unui proiect de simplificare a procedurilor administrative pentru schimbarea furnizorilor de electricitate și gaze, prin realizarea unei platforme informatice ce conține datele tuturor clienților și furnizorilor din țara noastră. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit astă-iarnă regulile de funcționare pentru platformă, acestea intrând în vigoare în 10 octombrie 2022. După cum a anunțat ANRE în această dimineață, platforma online este gata, dar nu poate fi încă folosită de către consumatorii finali, deoarece se află în perioda de testare. Citește articolul
Începând cu 1 noiembrie 2021, ajutorul lunar pentru încălzirea locuinței în sezonul rece se acordă în acord cu prevederile unei noi legi, respectiv Legea consumatorului vulnerabil. Pentru a putea primi ajutorul pentru încălzire în perioada cuprinsă între 1 noiembrie 2022 și 31 martie 2023, cei interesați trebuie să depună cererile până în data de 15 octombrie. Citește articolul
În contextul în care furnizorii de servicii poștale vor trebui să transmită lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs, este important de clarificat că vizate de obligație sunt inclusiv firmele de curierat care fac asemenea livrări. Obligația de declarare la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intervine din decembrie 2022, primul termen de raportare fiind la finele lunii ianuarie 2023. Citește articolul
Pe final de an o să intervină obligația prin care anumite informații legate de comercianții online și coletele expediate de ei cu plata în sistem ramburs vor fi transmise la Fisc de către furnizorii de servicii poștale. Dacă măsura dată prin ordonanță conține doar un „schelet” al informațiilor ce se vor raporta lunar, ordinul de punere în aplicare detaliază exact ce date vor ajunge la autorități. Citește articolul
Limitarea dobânzii anuale efective la creditele imobiliare și de consum apare într-un proiect de lege adoptat de Parlament în mai 2020, despre care Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit, anul trecut, că este neconstituțional va ajunge acum să fie respins la deputați. Proiectul de lege prevede posibilitatea celor care se confruntă cu dobânzi exagerate să ceară reducerea lor și reechilibrarea contractuală. Citește articolul
Cei de la ANPC obligă băncile, instituțiile financiar-nebancare (IFN) și casele de amanet să afișeze informații cu privire la procedurile de insolvență personală, urmând ca din noiembrie să înceapă să se facă și verificări de către inspectorii ANPC pentru a vedea dacă plăcuțele de informare sunt afișate așa cum prevede un recent ordin ANPC publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Din toamna acestui an, comercianții de băuturi, indiferent de tipul acestora, ar trebui, teoretic, să aplice un sistem de garanție-returnare (SGR) a ambalajelor primare nereutilizabile, prin care să le oprească consumatorilor, la vânzarea băuturilor ambalate, o garanție în bani, sumă pe care vor trebui să le-o restituie la returnarea recipientelor. Printr-un proiect de hotărâre pus în dezbatere de la finele lui mai și adoptat abia săptămâna trecută de Guvern, vom vedea în sfârșit ales în mod oficial și administratorul SGR, deși asta ar fi trebuie să se întâmple deja de ceva vreme. Acum, hotărârea a apărut și în Monitorul Oficial. Citește articolul
Teoretic, din 1 octombrie, la cumpărarea băuturilor ambalate, consumatorii ar trebui să fie obligați să lase la magazine o garanție în bani, urmând să o recupereze de la comercianți atunci când vor returna ambalajele, potrivit unui sistem care va fi implementat în baza unei recente hotărâri de Guvern. Acum, termenul legal pare nerezonabil, întrucât Guvernul abia a oficializat numirea administratorului sistemului de garanție-returnare a ambalajelor nereutilizabile (SGR), cu care comercianții vor trebui să semneze acorduri, teoretic, tot până la 1 octombrie. Pentru comercianți, implementarea SGR, că se va face din octombrie, că mai târziu, va însemna, automat, numeroase obligații noi de îndeplinit. Citește articolul