In cele ce urmeaza, ne-am propus sa trecem in revista tratamentul contabil si fiscal aplicabil tichetelor cadou, premiilor si promotiilor acordate/efectuate ca parte a actiunilor de marketing si publicitate organizate de o societate comerciala platitoare de impozit pe profit
Articol scris de Suzana Andrei
1. Aspecte generale
Din start insistam asupra unor elemente care trebuie avute in vedere:
* distinctia dintre cheltuielile de marketing si cele de reclama si publicitate pe de o parte si cheltuielile de protocol pe de alta parte. Astfel, cheltuielile de protocol sunt cele ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii;
* activitatile de marketing si cele de reclama si publicitate au la baza strategia de marketing si publicitate a societatii si sunt incluse ca valoare la inceputul anului in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate de persoanele in drept;
* fiecare actiune de marketing sau publicitate se bazeaza pe un regulament de organizare si desfasurare al acestor actiuni aprobate de persoanele in drept;
* regulamentul de desfasurare al actiunilor de marketing sau publicitate va include printre altele:
o organizatorii si beneficiarii campaniei;
o durata si aria de desfasurare a capmaniei;
o dreptul de participare
o mecanismul de desfasurare al campaniei;
o valoare tichetelor cadou / a premiilor / a bunurilor acordate;
* instrumentele actiunii de marketing sau publicitate se acorda obligatoriu numai clientilor sau persoanelor incluse in cadrul campaniei de marketing sau publicitate si nu salariatiilor. Daca se acorda salariatiilor sunt aplicabile alte reglementari decat cele prezentate si analizate in cadrul prezentului articol;
* la baza organizarii campaniilor promotionale catre cumparatori sau beneficiari persoane fizice stau urmatoarele acte normative:
* OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata;
* HG 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
* Legea 650/2002 pentru aprobarea OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.
2. Tichete cadou
2.1. Prevederi legislative aplicabile
Potrivit prevederilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa cu modificarile si completarile ulterioare, tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.
Activitatile si destinatiile mentionate in paragraful anterior sunt generatoare de cheltuieli care se incadreaza in prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin H.G. nr. 1317/2006, angajatorii pot utiliza tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, in limita sumelor destinate acoperirii valorii nominale a acestor tichete, prevazute in bugetele proprii, aprobate potrivit legii, in pozitii distincte de cheltuieli, denumite tichete cadou. In acest caz, regimul fiscal aplicabil contravalorii nominale a tichetelor cadou acordate de angajatori este cel stabilit prin dispozitiile Legii nr. 571/2003 privind Codul Fisca pentru cheltuielile efectuate de contribuabili.
Din punct de vedere al societatii, cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, respectiv sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor. (art. 21 alin 2 lit d) din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal )
De asemenea, sunt considerate deductibile si cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, participarea la targuri si expozitii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii. (art. 21 alin 2 lit i din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal cu modificarile si completarile ulterioare)
Din punct de vedere al beneficiarului, tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii sunt considerate venituri din alte surse impozabile potrivit prevederilor art. 78 si art. 79 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal.
Astfel, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Impozitul astfel retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
2.2. Comentarii si concluzii
Pentru inceput trebuie facuta distinctia intre cele doua obiective urmarite prin acordarea tichetelor cadou:
* campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi
* reclama si publicitate
Astfel, in cadrul campaniilor de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, tichetele cadou se acorda nominal, la achizitia unui alt produs sau serviciu, cu scopul de a investiga piata si necesitatile de consum si utilizare. Tichetele cadou acordate in aceasta situatie se inscriu intr-un tabel nominal care contine cel putin numele si prenumele persoanei fizice care a primit tichetele cadou, CNP-ul si valoare tichetelor cadou acordate. Daca tichetele cadou se acorda unei persoane juridice documentul pe baza caruia se face transferul este procesul verbal de predare primire.
Tichetele cadou acordate in scop de reclama si publicitate sunt efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor si in baza unui contract scris. Aceasta presupune ca serviciul de reclama si publicitate sa fie efectuat de catre o firma specializata, in baza unui contract scris, iar finalitatea actiunii sa fie cresterea vanzarilor firmei.
Tichetele cadou pot fi utilizate ca instrument pentru activitatile de marketing avand urmatoarele implicatii fiscale:
* Cheltuiala cu tichetele cadou acordate in conditiile unor campanii promotionale este integral deductibila fiscal;
* Daca tichetele cadou se acorda unor clienti sau parteneri de afaceri, persoane juridice, pe baza de proces verbal de predare-primire, societatea nu are alte obligatii, iar persoana juridica primitoare va inregistra tichetele cadou primite prin recunoasterea unui venit;
* Daca tichetele cadou se acorda unor clienti sau parteneri de afaceri, persoane fizice, pe baza de tabel nominal, societatea are urmatoarele obligatii:
* de a retine impozitul pe veniturile din alte surse in cota de 16% aplicabila valorii tichetelor cadou acordate;
* de a declara impozitul retinut in declaratia 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au acordat tichetele cadou;
* de a plati impozitul pe veniturile din alte surse retinut de la persoanele fizice, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au acordat tichetele cadou;
* de a declara venitul obtinut de fiecare persoana fizica beneficiara a tichetelor cadou in declaratia 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit”, pana la data de 30 iunie a anului urmator celui in care s-au acordat tichetele cadou
Din motive practice legate de imposibilitatea de a retine cota de 16% din valoarea tichetelor cadou acordate, abordarea societatilor care apeleaza la aceasta forma de promovare a produselor si serviciilor este de a suporta pe seama cheltuielilor proprii impozitul. In aceasta situatie, cheltuiala cu impozitul suportat in numele persoanei fizice este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.
Cu titlu de exemplu, prespunem ca se acorda unui client persoana fizica un tichet cadou in suma de 200 lei. In acest caz impozitul pe veniturile din alte surse este de 32 lei. Practic, persoana fizica ar trebui sa primeasca tichete cadou in valoare de 168 lei (200 lei venit brut – 32 lei impozit), situatie imposibila datorita valorii minime a tichetelor de masa de 10 lei.
Astfel, se practica acordarea tichetelor de masa in valoare de 200 lei si plata impozitul pe veniturile din alte surse la bugetul de stat din averea societatii, caz in care impozitul calculat prin procedeul sutei micsorate ( /(100-16)/100 ) reprezinta cheltuiala nedeductibila pentru societate.
Tichetele cadou pot fi utilizate, de asemenea, ca instrument pentru activitatile de publicitate. In aceasta situatie, este necesara incheierea unuin contract de publicitate cu o firma specializata si includerea in contract a unei clauze prin care societatea va distribui agentului de publicitate tichete cadou spre a fi redistribuite publicului tinta al campaniei publicitare. Obligatia de a tine evidenta tichetelor cadou distribuite catre public revine in acest caz agentului de publicitate.
2.3. Monografie contabila
Monografia contabila aferente tichetelor cadou acordate persoanelor fizice ca parte a unei actiuni de marketing este:
Achizitia tichetelor cadou de la emitentii autorizati:
5328 “Alte valori” = 401 “Furnizori” 200 lei
Distribuirea tichetelor cadou catre persoane fizice
623 “Cheltuieli de reclama si publicitate”= 5328 “Alte valori” 200 lei
Evidentierea impozitului care ar fi trebuit retinut, dar care este suportat de societate:
635 “Cheltuieli cu alte impozite, taxe ...” = 446 “Alte impozite, taxe ...” 32 lei
Plata impozitului la bugetul de stat
446 “"Alte impozite, taxe ....” = 5121 “Conturi la banci in lei” 32 lei
3. Premii in bani si/sau in natura
3.1. Prevederi legislative aplicabile
Veniturile sub forma de premii obtinute ca urmare a practicilor comerciale privind promovarea produselor/serviciilor prin publicitate sunt impozitate potrivit prevederilor titlului III “Impozit pe venit”, cap. 8 “Venituri din premii si din jocuri de noroc”din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Astfel, veniturile sub forma de premii se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 16% aplicata asupra venitului net realizat din fiecare premiu. Venitul net este diferenta dintre venitul din premii si suma reprezentand venit neimpozabil. Nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii, in bani si/sau in natura, sub valoarea sumei neimpozabile stabilita in suma de 600 lei, realizate de contribuabil pentru fiecare premiu.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine platitorilor de venituri. Impozitul calculat si retinut in momentul platii este impozit final. Impozitul pe venit astfel calculat si retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
In punct de vedere al TVA-ului, potrivit art. 128 alin 4 lit b) din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal, preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitie altor persoane in mod gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial este asimilata livrarilor de bunuri efectuate cu plata.
3.2. Comentarii si concluzii
Acordarea de premii in bani si/sau in natura incuba urmatoarele obligatii pentru societatea care organizeaza concursul:
* tinerea evidentei persoanelor castigatoare ale consursului organizat, evidenta care trebuie sa includa minim numele si prenumele persoanei fizice castigatoare si CNP acesteia;
* premiile se acorda pe baza de proces verbal;
* de a retine impozitul pe veniturile din premii in cota de 16% aplicabila valorii premiului acordat dupa deducerea sumei neimpozabile de 600 lei;
* de a declara impozitul retinut in declaratia 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au acordat tichetele cadou;
* de a plati impozitul pe veniturile din alte surse retinut de la persoanele fizice, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au acordat tichetele cadou;
* de a declara venitul obtinut de fiecare persoana fizica beneficiara a tichetelor cadou in declaratia 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit”, pana la data de 30 iunie a anului urmator celui in care s-au acordat tichetele cadou
In cazul premiilor in natura (exemplu: obiecte electrocasnice), se ridica aceeasi problema practica a imposibilitatii de a retine cota de impozit din valoarea premiilor in natura acordate, ca si in cazul tichetelor de masa. Astfel, societatile aleg intre una din urmatoarele doua variante:
a) includerea in regulamentul concursului a valorii brute a premiului acordat fiecarui beneficiar, valoare formata din valoarea bunului acordat ca premiu plus o suma de bani care sa reprezinte impozitul ce trebuie retinut;
b) suportarea pe seama cheltuielilor societatii a impozitului situatie in care cheltuiala cu impozitul suportat in numele persoanei fizice este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.
Cu titlu de exemplu, prespunem ca premiul este un autoturism in valoare de 20.000 euro. In acest caz impozitul pe veniturile din alte surse este de 3.200 euro. Practic, persoana fizica ar trebui sa plateasca societatii organizatoare suma de 3.200 euro pentru impozit, situatie rar intalnita/acceptata. In acest exemplu nu s-a tinut cont de suma neimpozabila de 600 lei aferenta fiecarui premiu.
In aceste conditii se practica urmatoarele:
a) includerea in regulamentul concursului a valorii brute a premiului acordat fiecarui castigator sub forma “autoturism in valoare de 20.000 euro si numerar in suma de 3.200 euro”
b) acordarea premiului in valoare de 20.000 euro si plata impozitul pe veniturile din premii din averea societatii, situatie in care impozitul calculat prin procedeul sutei micsorate ( /(100-16)/100 ) reprezinta cheltuiala nedeductibila pentru societate
Premiile in bani si/sau in natura se acorda de regula in cadrul unei promotii, astfel, pentru societate cheltuiala cu premiul acordat este integral deductibila.
Atragem atentia asupra implicatiilor fiscale din perspectiva TVA pe care le ocazioneaza acordarea premiilor in natura. Astfel, pentru bunurile acordate ca premii societatea este obligata sa colecteze TVA in situatia in care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA inscrisa in factura furnizorului de la care s-a achizitionat bunul respectiv. TVA-ul astfel colectat reprezinta o cheltuiala nedeductibila pentru societate daca nu este recuperat de la beneficiarul premiului.
Pentru a evita ca TVA-ul colectat sa fie considerat cheltuiala nedeductibila pentru societate se practica includerea TVA-ul deductibil de la achizitia bunului in valoarea acestuia, fara a fi dedus, caz in care valoarea bunului va fi formata din pretul de achizitie plus TVA, iar valoarea premiului este egala cu valoarea bunului, inclusiv TVA.
3.3. Monografie contabila
Monografia contabile aferente premiilor acordate in bani este:
Evidentierea premiului in bani ca datorie:
623 “Cheltuieli de reclama si publicitate”= 462 “Creditori diversi” 23.200 euro
Acordarea premiului si retinerea impozitului:
462 “Creditori diversi” = 5311 “Casa in lei” 20.000 euro
462 “Creditori diversi” = 446 “"Alte impozite, taxe ....” 3.200 euro
Plata impozitului la bugetul de stat
446 “"Alte impozite, taxe ....” = 5121 “Conturi la banci in lei” 3.200 euro
Monografia contabile aferente premiilor acordate in natura este:
Achizitionarea bunurilor respective
% = 401 “Furnizori” 20.000 euro
371 “Marfuri” 16.807 euro
4426 “TVA deductibila” 3.193 euro
Includerea TVA-ului in costul de achizitie:
371 “Marfuri” = 4426 “TVA deductibila” 3.193 euro
Acordarea premiului in natura
623 “Cheltuieli de reclama si publicitate” = 371 “Marfuri” 20.000 euro
Inregistrarea impozitului din premii
635 “Cheltuieli cu alte impozite si taxe” = 446 “Alte impozite si taxe” 3.200 euro
Plata impozitului la bugetul de stat
446 “Alte impozite si taxe” = 5121 “Conturi la banci in lei” 3.200 euro
4. Bunuri acordate gratuit pentru stimularea vanzarilor
4.1. Prevederi legislative aplicabile
Contravaloarea bunurilor acordate gratuit pentru stimularea vanzarilor reprezinta cheltuieli deductibile la determinarea profitului impozabil, fapt reglementat prin articolul 21, alineatul 2 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:
• litera d) prin care se precizeaza faptul ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor. La acest punct se incadreaza bunurile si serviciile care nu fac parte din profilul de activitate al firmei respective.
• litera i) prin care se precizeaza faptul ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, editarea de materiale informative proprii.
Din punct de vedere al TVA-ului, acordarea de bunuri cu titlu gratuit pentru stimularea vanzarilor nu se considera operatiuni asimilate unei livrari de bunuri asa cum rezulta din prevederile articolului 128 alineatul 8 litera e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal.
Astfel, nu constituie livrare de bunuri acordarea in mod gratuit de bunuri ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare, alte bunuri acordate in scopul stimularii vanzarilor.
Exercitarea dreptului de deducere TVA aferenta bunurilor achizitionate in vederea oferirii acestora in cadrul campaniei promotionale sau cu alte ocazii se poate efectua in baza prevederilor articolului 145 alin. 3 din legea sus mentionata prin care se face precizarea ca daca nu contravine prevederilor alin. 2, persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. 8.
Incepand cu anul 2010, prin HG 1620/2009 de completare si modificare a normelor de aplicare a Codului fiscal, din punct de vdere al TVA-ului s-au introdus noi conditii privind acordarea acestor bunuri cu titlu gratuit. Astfel, la pct. 6 alin. 13 pentru aplicarea prevederilor articolului 128 alin. 8 lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, se prevede ca se includ in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor:
* bunurile oferite ca mostre in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare;
* alte bunuri care sunt destinate pentru reclama si publicitate;
* bunuri produse de persoana impozabila in vederea vanzarii numai daca sunt bunuri de acelasi fel ca cele care sunt sau au fost livrate clientului;
* bunuri comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila numai daca sunt bunuri de acelasi fel ca cele care sunt sau au fost livrate clientului.
In situatia in care bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila, acordarea gratuita a acestora nu este considerata livrare de bunuri daca:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile sau serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila;
sau
2. bunurile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor furnizate clientului.
4.2. Comentarii si concluzii
Acordarea de bunuri cu titlu gratuit pentru stimularea vanzarilor ca instrument al actiunilor de marketing si publicitate are avantajul in fata tichetelor cadou si al premiilor de a nu reprezenta un venit impozabil pentru persoanele fizice care beneficiaza de aceste bunuri. Astfel, campania este mai usor de administrat nefiind necesara nominalizarea beneficiarilor.
Cheltuiala cu bunurile acordate cu titlu gratuit in cadrul campaniilor de marketing sau de publicitate este deductibila integral la calculul impozitului pe profit.
Bunurile acordate cu titlu gratuit in cadrul campaniilor de marketing sau de publicitate de regula nu sunt impozabile din punct de vedere al TVA deoarece aceasta actiune nu este considerata livrare de bunuri cu plata. Cu toate acestea, acordarea gratuita a unor bunuri este considerata o operatiune impozabile din punct de vedere al TVA, in situatia in care bunul acordat:
* nu este produs de societate;
* nu este un bun comercializat in mod obisnuit de aceasta impozabila;
* nu se poate face dovada obiectiva a faptului ca bunul poate fi utilizat de catre client in legatura cu bunurile sau serviciile pe care le-a achizitionat de la societate;
* bunurile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor furnizate clientului.
4.3. Monografia contabila
Monografia contabile aferenta bunurilor din productia proprie sau din stocul de marfuri comercializate in mod normal de societatea este:
Descarcarea de gestiune a marfurilor pe baza de bon de consum:
623 “Cheltuieli de reclama si publicitate” = 371 “Marfuri”
Comentarii articol (0)