Marți, 21 ianuarie, are loc evenimentul: Detașări transfrontaliere - abordarea aspectelor practice ale detașărilor în UE și în state terțe. Participă →
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă trebuie să fie pusă la dispoziția tuturor angajaților, să fie accesibilă acestora oricând și să fie însoțită de instruiri anuale privind prevenirea hărțuirii. Comparând cu regulamentul intern, metodologia privind hărțuirea nu necesită consultarea angajaților înainte de a fi adoptată sau modificată. Citește articolul
Evoluția tehnologică rapidă din ultimele decenii a adus cu sine noi oportunități, dar și provocări în gestionarea resurselor umane. Sistemele de management bazate pe inteligență artificială promit eficiență sporită, însă, utilizate necontrolat, pot genera riscuri psihosociale semnificative, inclusiv în materie de prelucrări excesive de date personale. Într-un raport publicat anul trecut, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) a explorat unele dintre aceste riscuri, oferind celor interesați un studiu de caz din Suedia, care evidențiază rolul esențial al participării lucrătorilor în prevenirea acestor riscuri. Citește articolul
Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.
Citește articolulÎn contextul unor verificări la angajatori în ceea ce privește respectarea egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, merită să ne amintim de responsabilul pe care companiile l-ar putea avea în acest domeniu. Deși nu există o obligație imperativă de a avea un responsabil/tehnician în egalitate de șanse, desemnarea unuia (fie și prin fișa postului unui angajat existent) poate ușura respectarea obligațiilor și reduce riscul de neconformitate. Citește articolul
În contextul actual al pieței muncii, gestionarea programului de lucru în zilele de sărbătoare legală reprezintă o provocare semnificativă pentru angajatori și lucrători deopotrivă, fiind esențial ca angajatorii să găsească un echilibru care să respecte drepturile lucrătorilor și să asigure continuitatea activității. Iată câteva aspecte de care trebuie să ținem cont pentru a evita conflictele de muncă: Citește articolul
Un ordin care vizează actualizarea Clasificării ocupațiilor din România (COR) cu încă trei ocupații, a fost publicat recent în Monitorul Oficial. Pe lângă aceste noi ocupații, ordinul prevede și regruparea a două ocupații deja existente. Citește articolul
Codul Muncii prevede obligația angajatorilor de a ține evidența muncii salariaților într-un registru general de evidență a salariaților (Revisal). Și, pentru a se asigura că Revisalul este gestionat corect și conform prevederilor legale, este de așteptat ca persoana desemnată de angajator să urmeze un curs de formare specific, chiar dacă nu este neapărat o obligație impusă explicit prin lege. Citește articolul
Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul
După cum stabilește legislația momentului, firmele trebuie să numească o serie de responsabili. Pentru a evita apariția unor probleme ulterioare, numirea acestora ar trebui făcută doar după consultarea acestora și după evaluarea riscului de apariție a unor conflicte de interese. Potrivit specialiștilor, un aspect important pentru evitarea conflictelor de interese este ca, înainte de numirea unor responsabili, acestea să fie definite clar. Citește articolul
Companiile trebuie să numească, potrivit legislației, o serie de responsabili, inclusiv unul cu investigarea hărțuirii, unul care se ocupă de securitatea și sănătatea în muncă, altul pentru investigarea hărțuirii ori un responsabil de mediu. Totuși, nu toți acești responsabili sunt trebuie să existe în toate firmele, ci, în funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe doar o parte dintre ei. Citește articolul