Lipsa dovezii înmânării copiei contractului individual de muncă (CIM) salariatului este una dintre amenzile aplicate de inspectorii teritoriali de muncă (ITM), iar cum Codul muncii nu impune și o anumită formă în privința acestei dovezi, pot apărea câteva nedumeriri legată de această sancțiune. Citește articolul
Prețurile produselor și serviciilor au crescut cu aproape 14% în aprilie 2022, însă chiar și angajații care au avut salariul minim pe economie anul trecut și care au primit 11% la începutul anului, ca urmare a majorării acestuia, au avut o putere de cumpărare mai mică. În plus, și angajatorii care au luat decizia de a crește salariile subordonaților cu rata inflației estimată pentru acest an, de 7%, pot avea salariații nemulțumiți că aceștia nu își mai pot permite la fel de multe lucruri ca anul trecut. Cea mai simplă soluție ar fi majorarea salariilor, însă acest lucru vine cu impact financiar destul de important pentru angajatori. Totuși, există o serie de beneficii care pot fi acordate și care pot ajuta, într-un final, angajatorul, poate la fel de mult ca pe angajat. Citește articolul
A fuma sau nu reprezintă, în sine, o alegere personală, așa cum și alte aspecte care țin de viața personală sunt, la rândul lor, rezultatul unor alegeri personale, însă atunci când ne raportăm la egalitatea de șanse și de tratament în cadrul relațiilor de muncă, nu putem confunda viața profesională cu viața personală a fiecărui individ. Citește articolul
Respectarea procedurii privind cercetarea disciplinară este esențială. O procedură care sare peste pașii legali, pur formală sau făcută doar la nivel scriptic, declarativ, unde drepturile angajatului nu au fost respectate se poate întoarce împotriva angajatorului, dacă angajatul se duce și o contestă în instanță. În practică, se întâmplă ca, din cauza situației create de cel care a comis abaterea disciplinară, la nivelul firmei să se considere că angajatul ar trebui să nu mai poată intra în firmă, să nu mai aibă acces la documente ș.a.m.d., doar că firmele recurg la soluții temporare care nu sunt tocmai în acord cu legea. Două exemple: Citește articolul
Provocările joburilor „de mâine”, ale locurilor de muncă ale viitorului, sunt considerate a reveni în mare parte companiilor de rezolvat, statul fiind dator să asigure un cadru legislativ potrivit. Protecția lucrătorilor va însemna asigurarea unui minim necesar mult diferit de cel actual și direcționarea atenției către alte riscuri profesionale. Dar pentru a putea să îndrăznim să ne uităm înspre viitor, ar trebui să fim la „un minim decent” în prezent. Pentru rapiditatea cu care evoluează piața muncii, România nu pare pregătită nici măcar la nivel legislativ. Citește articolul
O viitoare directivă europeană va aduce mai multă transparență privind diferențele de salarii dintre femei și bărbați sau dintre angajații din aceeași unitate. După ce va ajunge să fie transpusă și în legislația muncii din România, va apărea dreptul celor interesați de a cere și primi o serie de detalii legate de salariile celorlalți colegi, însă sunt deja prevăzute o serie de limite legate de informațiile ce pot fi dezvăluite. Citește articolul
Se poate întâmpla uneori ca CV-ul unui candidat să arate foarte bine, poate chiar mai bine decât reiese din interviul avut, însă înainte de a face pasul recrutării și de a începe efectiv relația de muncă, angajatorul ar putea să facă o serie de verificări. Pentru a face acest lucru, în mod legal, candidatul trebuie să fie întrebat și trebuie să își dea acordul asupra acestui fapt. Citește articolul
Munca de acasă a devenit o necesitate în cei doi ani de pandemie, reprezentând practic un mare experiment care a demonstrat tuturor că acest mod de lucru la scară largă este posibil. Astfel că, în pofida ridicării restricțiilor, peste 86% dintre companiile respondente la sondajul HR Barometru realizat de PwC România în luna martie vor continua să lucreze în regim hibrid și doar 11% vor relua activitatea obligatorie la birou pentru toți angajații. Este vorba, desigur, despre companii alte căror activități se pot derula la distanță. Citește articolul
Fișa postului reprezintă o anexă la Contractul individual de muncă întocmită de către angajator cu ajutorul căruia acesta stabilește într-un mod mai detaliat față de contractul individual de munca sarcinile, atribuțiile și responsabilitățile salariatului particularizate la postul pe care acesta îl ocupă. Nu regăsim în legislație un model predefinit al fișei de post, conținutul acesteia este strict atributul fiecărui angajator în parte așa cum este și firesc întrucât acesta cunoaște cel mai bine organizarea și funcționarea unității fiind singurul în măsură să traseze sarcinile salariaților astfel încât acestea să fie în concordanță cu obiectivele societății. Citește articolul
În prezent, legislația muncii din țara noastră prevede că salariul este confidențial, însă acest lucru se va schimba în câțiva ani datorită unei viitoare directive europene, ce va trebui transpusă și la noi. Un proiect elaborat de Parlamentul European vizează transparentizarea salarială pentru a elimina orice fel de discriminare de această natură între salariați de sexe diferite sau aflați pe aceeași poziție sau având aceleași responsabilități. Citește articolul