Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 529 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM

Microfirmele care au păstrat fișa postului scapă de includerea descrierii job-ului în CIM. Totuși, contractul tot trebuie actualizat

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 0 | 68

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Toate contractele de muncă active trebuie modificate, spun specialiștii. Ce implicații sunt pentru angajatori

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
26 Iulie 2021 | 1 | 37279

Modelul contractului individual de muncă (CIM) a fost modificat la începutul săptămânii trecute, fiind aduse două schimbări mici, dar cu implicații importante pentru cei din departamentele de resurse umane. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediul medical se va acorda, în primă fază, pentru cel mult trei zile

Regulile acordării concediului medical urmează să se schimbe în curând, potrivit unui proiect de ordin pus luni în dezbatere publică de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Printre altele, după cum apare în document, concediul medical pentru incapacitate temporară de muncă (pentru boli obișnuite) va fi acordat în cel puțin două etape, prima dintre ele neputând depăși trei zile calendaristice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Perioada de probă începe doar după ce contractul de muncă este semnat, nu înainte. Angajatorii care procedează altfel riscă amenzi usturătoare

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
19 Iulie 2021 | 1 | 811

Codul muncii stabilește că perioada de probă poate fi stabilită în momentul în care se încheie un contract individual de muncă (CIM), nu înainte de asta. Mai mult, angajatorii care supun candidații la o perioadă de probă fără a avea un contract de muncă înregistrat, chiar și dacă este vorba doar de câteva zile, riscă amenzi usturătoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediile de odihnă scad sumele de bani primite de angajați pentru telemuncă, dar nu afectează aplicarea Kurzarbeit

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Iulie 2021 | 0 | 1872

Timpul lucrat și timpul lucrat în telemuncă - în ce măsură sunt afectate mecanismele prin care firmele aplică un regim fiscal special sau cer bani de la stat de zilele libere ale angajaților? În cazul Kurzarbeit, aplicarea reducerii timpului de lucru nu ar trebui să fie influențată de dreptul salariatului de a-și lua zilele de concediu, însă în cazul banilor pentru telemuncă pentru care angajatorii, în limita valorică prevăzută de Codul fiscal, pot aplica un regim fiscal special, discuția merge în direcția opusă - întrucât acei bani sunt acordați proporțional cu perioada de telemuncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru lucruri pe care trebuie să le știi despre examenul medical la angajare

Dan Nastase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Iulie 2021 | 0 | 1343

Nicio angajare nu se poate face în lipsa unui certificat medical, iar examenul medical este necesar de multe ori și atunci când se schimbă anumite particularități ale raportului de muncă, cum ar fi, de pildă, faptul că angajatul e trimis să lucreze în altă parte sau în condiții diferite de muncă. Vorbim de îndeplinirea unor obligații ale angajatorului, iar dacă vreuna dintre acestea „îi scapă” acestuia nu se poate prevala de neîndeplinirea lor pentru a constata nulitatea unui contract. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Trecerea pe termen lung la săptămâna de lucru de patru zile: Cum se implementează

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Iulie 2021 | 1 | 6409

Trecerea la săptămâna de lucru de patru zile s-a dovedit a fi un real succes în Islanda, potrivit rezultatelor unui experiment desfăşurat de-a lungul a patru ani în rândul funcţionarilor publici. În acest context, reamintim că legislaţia internă prevede deja posibilitatea angajatorilor de a opta pentru săptămâna de lucru de patru zile, precum şi paşii care trebuie urmaţi pentru a implementa această schimbare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Călătoriile de afaceri: Le revin firmelor obligații din zona detașărilor și în aceste cazuri?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iunie 2021 | 1 | 907

În mod normal, când spunem că un angajat călătorește în interesul afacerii (business travel) nu ne gândim la noțiuni din zona detașării. Dar călătoriile de afaceri pot avea scopuri diferite și șederea poate fi mai scurtă sau mai lungă. În contextul în care, dacă ne raportăm doar la Uniunea Europeană, vorbim de atâtea state europene cu legislații diferite, firmele trebuie să ia în calcul că inclusiv în cazul acestor călătorii pot fi incidente anumite obligații în statele-gazdă. De cele mai multe ori, vorbim de notificarea autorităților, iar riscul este reprezentat de amenzi destul de mari uneori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca în sistem hibrid presupune stabilirea dinainte a programului de lucru. Cum o implementează angajatorii

Dan Nastase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Iunie 2021 | 0 | 1553

Folosirea unui sistem hibrid de muncă - când de acasă, când de la birou - presupune obligatoriu o anumită predictibilitate pentru angajat. Chiar dacă angajatorilor nu li s-a impus prin Codul muncii să includă în contracte programul de lucru, asta nu înseamnă că el poate fi modificat după bunul plac și fără informarea prealabilă. În funcție de modul cum au implementat până acum munca de acasă, firmele procedează diferit de acum dacă vor să treacă la un program hibrid: programul îl pot stabili prin contracte, acte adiționale sau prin regulament intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să ştii când stabileşti abaterile disciplinare

Dan Nastase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Iunie 2021 | 1 | 5499

Nu orice lucru pe care îl face un salariat în neconcordanţă cu munca sa poate fi considerat de către angajator ca fiind o abatere disciplinară. Pentru a putea preîntâmpina abaterile, dar şi pentru a le sancţiona la nevoie, în urma unei cercetări disciplinare, salariaţii trebuie să se informeze sau să fie informaţi de către angajator despre prevederile documentelor care cuprind regulile care nu trebuie încălcate. Citește articolul