Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 554 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Recalificările fiscale - riscuri pentru companii. Lectori: EY România. Marți, 19 Octombrie, ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 0 | 1913 | Timp de citire: 4 min.

Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trei schimbări fiscale importante pentru firme ce se vor aplica de la 1 octombrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 0 | 595 | Timp de citire: 2 min.

Prima zi a lunii octombrie 2021 va veni cu câteva chestiuni fiscale importante pentru mediul de afaceri. Mai precis, avem trecerea activității de soluționare a contestațiilor fiscale la Ministerul Finanțelor, intrarea în vigoare a mecanismului permanent de eșalonare simplificată la plată și modificarea tratamentului fiscal al avantajelor primite de salariați de la terți. Iată ce trebuie să știi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficiari reali: Firmele și profesioniștii trebuie să anunțe autoritățile despre neconcordanțe. Luni s-a stabilit modelul informării

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
21 Septembrie 2021 | 0 | 3418 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile au stabilit modelul informării pe care entitățile raportoare precum firmele și profesioniștii îl folosesc, mai nou, pentru a anunța Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) cu privire la neconcordanțele existente între registrele centrale și informațiile deținute de către acestea cu privire la beneficiarii reali, potrivit unui ordin publicat luni în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Această obligație a fost introdusă în legislație anul trecut, astfel că acum autoritățile au stabilit în sfârșit modelul care poate fi folosit pentru a face informările. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ultimele zile în care firmele mai pot depune cereri pentru eșalonarea datoriilor acumulate în pandemie. Ce condiții trebuie îndeplinite?

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Septembrie 2021 | 0 | 6785 | Timp de citire: 5 min.

Companiile care vor să beneficieze de mecanismul simplificat de eșalonare la plată, pentru datoriile acumulate în timpul crizei coronavirusului, mai au timp numai până pe 30 septembrie 2021 să depună cererile la Fisc. Pentru a accesa mecanismul, aceste companii trebuie, printre altele, să nu se afle în faliment sau dizolvare, să nu fi înregistrat datorii la stat la data declarării stării de urgență (martie 2021), și să-și fi depus toate declarațiile fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele vor avea o perioadă de grație la primele raportări, astfel că nu vor risca amendarea pentru întârzieri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 0 | 1238 | Timp de citire: 3 min.

Companiile obligate să transmită, prin declarația 406, fișierul standard de control fiscal (SAF-T) vor beneficia de o perioadă de grație pentru primele raportări, conform unui proiect de ordin inițiat recent de Fisc. În acest fel, cei care depun formularul cu întârziere nu vor risca să fie amendați cu până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce obligații au firmele și PFA-urile atunci când își reiau activitatea după o întrerupere sau suspendare temporară

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 0 | 2110 | Timp de citire: 3 min.

Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce riști dacă îți expiră contractul de sediu social?

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
17 Septembrie 2021 | 0 | 2599 | Timp de citire: 3 min.

Expirarea contractului privind sediul social poate conduce, potrivit legii, fie la declararea inactivității firmei de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, dacă contribuabilul nu se conformează în termen de 30 de zile de la primirea unei notificări în acest sens de la organele fiscale, fie chiar la dizolvarea societății de către instanță, la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) sau a oricărei persoane interesate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Beneficiari reali: Formularul 6 e pentru declararea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul 6A e pentru declararea online

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Septembrie 2021 | 0 | 13173 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, mai nou, firmele folosesc, în relația cu registrul comerțului, noi modele pentru declarația privind beneficiarii reali, reamintim că formularul nr. 6 se folosește pentru depunerea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul nr. 6A este destinat depunerii online, cu semnătură electronică. Declarațiile anuale aferente lui 2021 au termen de depunere până pe 1 octombrie 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Normele pentru SAF-T, în dezbatere. Firmele mijlocii vor folosi declarația 406 din 2023, iar cele mici - din 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Septembrie 2021 | 0 | 1051 | Timp de citire: 3 min.

Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost puse aseară în dezbatere de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din proiectul de ordin reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022, în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Examenele pentru cei care vor să devină contabili sau consultanți fiscali vor avea loc în octombrie și noiembrie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
16 Septembrie 2021 | 0 | 858 | Timp de citire: 2 min.

Examenul de admitere la stagiu în vederea obţinerii calităţii de expert contabil sau de contabil autorizat se va organiza în zilele de 1 și 3 octombrie 2021, potrivit informațiilor publicate recent de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Pe de altă parte, examenul de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent va avea loc pe 6 noiembrie 2021, în sistem online, după cum apare într-o hotărâre a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) publicată miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul