Inspecția fiscală se desfășoară, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor reguli principale stabilite prin art. 118 din Codul de procedură fiscală, bazându-se pe principii precum independența, unicitatea, autonomia și ierarhizarea. Organele fiscale competente selectează contribuabilii în funcție de nivelul de risc, în baza analizei de risc, fără ca aceștia să poată obiecta asupra procedurii de selecție. Totodată, trebuie amintit că, din 2026, unele dintre aceste chestiuni vor suferi modificări importante. Citește articolul
Companiile care trebuie să întocmească, în prezent, raportarea privind durabilitatea începând cu exercițiile financiare 2025 și 2026 vor beneficia de o amânare cu doi ani a obligației, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere la Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Companiile cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale la 30 iunie 2025 până la data de 18 august 2025, potrivit unui ordin pus recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Preconizatele majorări de TVA de la 1 august 2025 sunt pe cale să fie oficializate în perioada următoare, astfel că specialiștii amintesc contribuabililor la ce ar trebui să se aștepte din punct de vedere practic. Principalul punct de interes este, desigur, ce se va întâmpla cu tranzacțiile în derulare la acea dată, dar mai sunt și altele, cum ar fi actualizarea cotelor de TVA ale produselor și serviciilor în casele de marcat. Citește articolul
Firmele care au mai multe entități constitutive în România pot opta pentru desemnarea unei singure entități care să declare și plătească impozitul suplimentar național, reglementat prin Legea impozitului minim global de 15% (sau, pe scurt, Pilonul 2), în numele tuturor. Procedura apare într-un ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care termenul-limită din acest act normativ, pentru anul 2024, a fost 30 iunie 2025. Citește articolul
Inspecția fiscală reprezintă activitatea prin care organele fiscale verifică acuratețea declarațiilor fiscale și respectarea legislației și stabilesc eventuale diferențe de obligații fiscale. Aceasta poate viza atât persoane fizice, cât și juridice, iar contribuabilii sunt selectați în funcție de nivelul de risc. Iată, deocamdată, doar câteva informații introductive despre inspecția fiscală, urmând să dezvoltăm subiectul prin mai multe articole în perioada următoare. Citește articolul
Aplicarea graduală a confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în e-Transport este în vigoare din toamnă. Dar ordinul cu normele procedurale de care această măsură mai avea nevoie pentru a deveni cu adevărat aplicabilă a fost oficializat abia acum. Anterior modificărilor, confiscarea era aplicabilă integral încă de la prima abatere. Citește articolul
Activitățile de consultanță în afaceri și management sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Pe scurt, acestea prezintă o mare varietate operațională, un grad înalt de flexibilitate contractuală și o relație directă cu deciziile strategice ale clienților în materie corporativă și financiară, astfel că sectorul poate fi utilizat (intenționat sau din neglijență) în scopuri de spălare a banilor, conform specialiștilor. Citește articolul
Pentru firmele mici, care sunt obligate, din 2025, să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, perioada de grație se încheie, conform calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, cei cu obligația lunară de raportare trebuie să depună declarațiile aferente perioadei ianuarie - iunie 2025 până la finalul lunii iulie, dacă nu vor să riște, cel puțin teoretic, amendarea (și nu numai). Situația celor cu obligația trimestrială de raportare este mai nuanțată, dar și pentru ei e relevant termenul din 31 iulie. Citește articolul
Într-o economie globalizată, în care lanțurile de aprovizionare traversează numeroase jurisdicții, iar companiile operează prin rețele complexe de filiale și parteneri internaționali, interacțiunea dintre prețurile de transfer și valoarea în vamă a mărfurilor rămâne un aspect esențial pentru companiile multinaționale, autoritățile fiscale și vamale deopotrivă. Vorbim despre o corelare necesară între cele două elemente economice care sunt reglementate diferit. Citește articolul