avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 770 soluții astăzi
Autori Orlando Surugiu-Pânzaru

Orlando Surugiu-Pânzaru Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,

Orlando Surugiu-Pânzaru are o experiență de aproximativ 19 ani în administrația publică centrală și locală, ocupând de-a lungul timpului atât funcții publice de execuție cu atribuții și responsabilități în domeniul fiscal în cadrul Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4, Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București și Ministerului Finanțelor, cât și funcții publice de conducere în diferite structuri organizatorice cu atribuții în accesarea fondurilor europene, în domeniul informațiilor și relațiilor publice și controlului intern managerial. Este licențiat în științe administrative, absolvent al Facultății de Management - specializarea Administrație Publică din cadrul Academiei de Studii Economice București, absolvent al programului de master în Drept fiscal la Facultatea de Drept a Universității din București, precum și absolvent al programului de master în Administrație publică electronică la Facultatea de Litere a Universității din București.

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

La anularea din oficiu a codului de TVA, compania tot rămâne cu unele obligații legate de această taxă

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
18 Iunie 2024 | 0 | 1689 | Timp de citire: 3 min.

O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce riscă persoanele fizice dacă n-au depus la timp, în 2024, declarația unică

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
7 Iunie 2024 | 0 | 9431 | Timp de citire: 4 min.

Persoanele fizice care n-au depus declarația unică la termenul din 27 mai 2024 riscă acum atât amendarea, cât și impunerea din oficiu pentru impozitul pe venit și contribuțiile sociale. Iată ce trebuie știut în legătură cu acest subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

O amendă primită de o societate NU poate fi considerată o cheltuială deductibilă la impozitul pe profit

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
4 Iunie 2024 | 0 | 624 | Timp de citire: 3 min.

Amenzile acordate unei societăți reprezintă, conform legislației în vigoare, cheltuieli nedeductibile atunci când vine vorba de stabilirea impozitului pe profit. Venim cu această clarificare în contextul unei spețe recente din practica Fiscului în care o firmă încercase să deducă (fără succes) cheltuielile cu amenzile primite. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Nu se poate deduce TVA pentru cheltuieli în interesul personal al asociaților sau acționarilor

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
28 Mai 2024 | 0 | 7257 | Timp de citire: 2 min.

Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, o firmă are dreptul să deducă TVA aferentă achizițiilor realizate, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile, operațiunilor scutite cu drept de deducere sau operațiunilor neimpozabile la care taxa ar fi deductibilă. Taxa pe valoarea adăugată aferentă achizițiilor de bunuri și servicii realizate în scopul personal al asociaților sau acționarilor este nedeductibilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Am înființat o firmă cu sediul într-un bloc de locuințe. Este necesar acordul vecinilor pentru a funcționa?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
22 Mai 2024 | 3 | 5140 | Timp de citire: 2 min.

Acordul vecinilor este necesar atunci când o societate vrea să aibă un sediu social într-un bloc de locuințe, la care să și deruleze efectiv activitate. Dacă la sediul social nu se derulează activitate, atunci acordul vecinilor nu este necesar. Venim cu aceste explicații în urma unei întrebări postate recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Refacerea inspecției fiscale: Ce reguli se aplică atunci când, în urma contestației contribuabilului, se stabilește că verificările trebuie refăcute de altă echipă

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
16 Mai 2024 | 0 | 4142 | Timp de citire: 2 min.

În situația în care se impune refacerea unei inspecții fiscale, personalul de control al Fiscului trebuie să respecte anumite reguli speciale, despre care e bine să știe orice contribuabil. Venim cu aceste informații în contextul unei spețe recente în care o impunere a Fiscului a fost anulată pentru că la refacerea inspecției au fost ignorate instrucțiunile organului de soluționare a contestațiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Obligația de a plăti CASS pentru dobânzi intervine în funcție de nivelul veniturilor, dar se pun la socoteală și alte tipuri de venituri. Ce condiții sunt și ce trebuie să faci?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
15 Mai 2024 | 2 | 20320 | Timp de citire: 3 min.

O nelămurire apărută recent pe forumul avocatnet.ro este legată de momentul în care intervine obligația de plată a contribuției la sănătate (CASS) în cazul veniturilor din dobânzi obținute de persoanele fizice. În esență, obligația intervine dacă veniturile din dobânzi ating echivalentul a șase salarii minime brute pe țară, însă este important de știut că pentru a vedea dacă se atinge acest plafon trebuie puse la socoteală și alte tipuri de venituri. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Am înființat o firmă sau o PFA, dar n-am înregistrat-o fiscal. Ce risc?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
14 Mai 2024 | 0 | 2455 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele juridice, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) care nu se achită de obligația înregistrării fiscale riscă amendarea, conform Codului de procedură fiscală. Venim cu această clarificare plecând de la o speță prezentată recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro, în care se întreba despre riscurile neînregistrării fiscale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Termenul formularului 230 e pe 27 mai: Cum poate un salariat să redirecționeze o parte din impozitul pe venit către ONG-uri sau biserici

Orlando Surugiu-Pânzaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
13 Mai 2024 | 2 | 6191 | Timp de citire: 2 min.

Ca o regulă generală, potrivit prevederilor Codului fiscal, începând cu data de 1 ianuarie 2024, contribuabilii care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit, conform legii, prin completarea formularului 230, nemaiexistând posibilitatea redirecționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe veniturile din activități independente, pe veniturile din proprietate intelectuală, pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, pe veniturile din activități agricole etc., în vederea susținerii entităților nonprofit și a unităților de cult. Declarația se depune, opțional, de către salariații care vor asta, până la 27 mai 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știe firmele, inclusiv grupurile, despre recuperarea pierderilor la impozit pe profit

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
10 Mai 2024 | 0 | 2208 | Timp de citire: 3 min.

După ce mecanismul recuperării pierderilor fiscale a suferit modificări importante, este important de știut care sunt, începând din 2024, regulile actualizate aplicabile plătitorilor de impozit pe profit - atât individual, cât și în cazul grupurilor fiscale. Citește articolul