avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 895 soluții astăzi
Autori Orlando Surugiu-Pânzaru

Orlando Surugiu-Pânzaru Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,

Orlando Surugiu-Pânzaru are o experiență de aproximativ 19 ani în administrația publică centrală și locală, ocupând de-a lungul timpului atât funcții publice de execuție cu atribuții și responsabilități în domeniul fiscal în cadrul Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4, Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București și Ministerului Finanțelor, cât și funcții publice de conducere în diferite structuri organizatorice cu atribuții în accesarea fondurilor europene, în domeniul informațiilor și relațiilor publice și controlului intern managerial. Este licențiat în științe administrative, absolvent al Facultății de Management - specializarea Administrație Publică din cadrul Academiei de Studii Economice București, absolvent al programului de master în Drept fiscal la Facultatea de Drept a Universității din București, precum și absolvent al programului de master în Administrație publică electronică la Facultatea de Litere a Universității din București.

ACCES PREMIUM

Venituri din chirii plătite de firme persoanelor fizice: Cum se procedează în cazul plăților în natură și în cazul garanțiilor

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
25 Februarie 2025 | 9543 | Timp de citire: 2 min.

Noile modificări legislative introduse prin OUG nr. 138/2024 aduc clarificări esențiale pentru impozitarea veniturilor din chirii plătite de firme persoanelor fizice, inclusiv pentru plățile în natură și garanțiile utilizate pentru chirie. În acest context, iată ce este de știut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum înregistrezi în 2025 un contract de închiriere (sau modificările acestuia) la ANAF, în urma schimbărilor recente la procedură

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Februarie 2025 | 2 | 6017 | Timp de citire: 3 min.

În urma actualizării procedurii de înregistrare a contractelor de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), persoanele fizice care obțin venituri din chirii trebuie să respecte, în 2025, reguli ușor schimbate. Iată principalele aspecte de reținut. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

Înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF se face în continuare în termenul de 30 de zile

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
20 Februarie 2025 | 3638 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă prevederile OUG nr. 128/2024 au stabilit că începerea obținerii veniturilor din chirii se declară direct în anul următor, prin declarația unică, încheierea sau modificarea unui contract de închiriere se înregistrează, în continuare, în termen de 30 de zile, la organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Anterior, termenul de 30 de zile se aplica și pentru depunerea declarației unice la începerea obținerii veniturilor din chirii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Venituri din chirii plătite de firme persoanelor fizice: Cum se procedează pentru încasările în avans pentru anul 2024

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
19 Februarie 2025 | 10241 | Timp de citire: 2 min.

Regulile pentru chiriile plătite în avans persoanelor fizice de către firme și PFA-uri au fost date abia recent prin OUG. Aceasta deși, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2024 și specialiștii ceruseră de mult timp clarificări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce persoane fizice mai sunt scutite, în anul 2025, de impozitul pe venit

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
13 Februarie 2025 | 3203 | Timp de citire: 3 min.

Intrarea în anul 2025 a venit la pachet cu o reducere consistentă a categoriilor de persoane fizice ce beneficiază de scutirea de impozit pe venit, după eliminarea facilității pentru salariații din domeniile IT, construcții și agroalimentar. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Formularul 230: Ce trebuie să știe salariații în 2025 despre redirecționarea unei părți din impozit către ONG-uri și biserici. Formularul se depune până pe 26 mai

Orlando Surugiu-Pânzaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
5 Februarie 2025 | 7 | 8169 | Timp de citire: 3 min.

Potrivit prevederilor Codului fiscal, (doar) contribuabilii care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor (mai) pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit conform legii, prin completarea formularului 230 (cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat). Formularul se depune în anul curent pentru cel anterior, iar termenul din 2025 este 26 mai. Dincolo de depunerea personală la autorități, salariații mai au și opțiunea depunerii la ONG-ul sau biserica pentru care fac redirecționarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Cum sunt taxate, în 2025, activitățile IT: Salariat vs. PFA vs. microîntreprindere

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
4 Februarie 2025 | 9 | 6773 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit prevederilor OUG nr. 156/2024, facilitățile fiscale de care beneficiau salariații care desfășoară activități în domeniul IT au fost eliminate. În acest context, am comparat taxarea activităților IT în 2025 ca salariat, PFA și microîntreprindere, pentru a vedea care este varianta cea mai avantajoasă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbarea regimului de impozitare în 2025: Ce formalități trebuie să îndeplinească firmele la trecerea de la micro la profit sau invers

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
30 Ianuarie 2025 | 11699 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care au apărut recent noi modificări la regulile impozitului micro, explicăm astăzi ce formalități sunt necesare pentru trecerea de la impozit micro la impozit pe profit sau de la impozit pe profit la impozit micro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sosirea în România și rezidența fiscală: Ce trebuie să știi, la sosirea în țară, despre chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
27 Ianuarie 2025 | 594 | Timp de citire: 5 min.

Un prim aspect important de reținut este acela că, în conformitate cu dispozițiile capitolului III din Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.099/2016, s-au stabilit elementele care atestă rezidenţa în România, potrivit Codului fiscal, precum şi alte elemente care sunt luate în considerare la stabilirea rezidenţei și, de asemenea, regulile privind stabilirea rezidenţei de către organul fiscal central competent la sosirea persoanei fizice în România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Plecarea din România și rezidența fiscală: Ce trebuie să știi, la plecarea din țară, despre chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
24 Ianuarie 2025 | 1095 | Timp de citire: 3 min.

Un prim aspect important de reținut este acela că, în conformitate cu dispozițiile capitolului IV din Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.099/2016, s-au stabilit elementele care atestă rezidenţa în România sau în statul străin, potrivit convenţiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului fiscal, după caz, precum și stabilirea rezidenţei de către organul fiscal central competent la momentul plecării persoanelor fizice din România. Citește articolul