Pe 4 septembrie 2025, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a luat o decizie care va da de gândit grupurilor de societăți din Europa. Mai exact, în cauza C-726/23 - SC Arcomet Towercranes SRL, CJUE a stabilit ceva aparent simplu, dar cu implicații majore: ajustările de prețuri de transfer între companii din același grup nu sunt doar niște înregistrări contabile, ci pot reprezenta operațiuni ce intră în sfera TVA. Citește articolul
Unul dintre proiectele incluse în cel de-al doilea pachet legislativ pentru care guvernul și-a asumat răspunderea în parlament aduce alte modificări Codului Fiscal, cea mai de impact vizând impozitarea companiilor. Deși, conform declarațiilor oficiale și unor variante intermediare ale proiectului, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) urma să fie eliminat și, în compensare, să fie înlocuit cu o așa-numită „taxă pe afiliați”, în forma finală a fost menținut IMCA și au fost adăugate și prevederi restrictive pentru cheltuielile grupurilor de companii. În ciuda faptului că autoritățile au constatat că încasările din IMCA nu au fost la nivelul preconizat și că afectează investițiile, l-au păstrat, urmând ca noua regulă pentru afiliați să se aplice companiilor care nu îndeplinesc criteriul de volum pentru IMCA. Citește articolul
Funcția fiscală trece printr-o perioadă de schimbări extrem de rapide, determinate nu doar de un context economic global care s-a complicat foarte mult în ultimii 4-5 ani, ci și de apariția inteligenței artificiale (AI), consultanța fiscală fiind printre primele domenii care au apelat la soluții de tip AI. Dacă într-o primă fază totul s-a redus la analiza datelor, acum s-a ajuns deja la soluții care vin să înlocuiască sarcinile repetitive, lasând timp consultanților pentru analiza proactivă a datelor fiscale și construcția unor soluții mai bune și mai aplicate pentru clienți. Citește articolul
Tarifele și amenzile rovinietei cresc și pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane, însă începând cu data de 8 septembrie 2025, prevede o ordonanță nouă. Această măsură vine după ce tarifele și amenzile au crescut pentru autoturisme de la 1 septembrie 2025. Citește articolul
Din august 2025, TVA-ul a crescut diferențiat pentru o multitudine de livrări de bunuri și prestări de servicii, scopul urmărit de Guvern fiind să adune mai mulți bani la buget, pentru reducerea deficitului. Însă ce înseamnă acest lucru pentru mediul de afaceri și pentru consumatori? Dacă ne luăm după cel mai recent exemplu al unei majorări semnificative de TVA, cel din 2010, lucrurile ar putea lua o turnură complet nedorită. Citește articolul
Al doilea pachet al reformei fiscal-bugetare dorite de noul Guvern conține și un proiect de lege cu o multitudine de modificări la codurile fiscale, pentru care răspunderea a fost asumată luni în Parlament. Totodată, vorbim și de modificări majore privind societățile. Citește articolul
Începând cu 1 septembrie 2025, plafonul de scutire de TVA din România este de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA se deschide pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent de Guvern. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul a întârziat cu procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul
Ca parte a unui proces continuu de evaluare a regulilor din România ale impozitului minim global (legea ce transpune așa-zisa Directivă europeană privind Pilonul 2), Guvernul a operat o serie de modificări importante printr-o ordonanță simplă oficializată recent. Citește articolul
Precompletarea declarațiilor de impozit pe venitul personal, adică un draft pregătit de autoritățile fiscale precompletat, folosind diverse surse de date digitale, a început cu Danemarca, în 1988, și a fost adoptată de alte autorități. Dar aplicarea sa la declarațiile de TVA în ultimii ani – mai întâi în America de Sud și apoi în Europa – marchează o expansiune semnificativă a conceptului în lumea impozitelor corporative. Tendința, determinată de volumul tot mai mare de date ale contribuabililor corporativi accesibile autorităților fiscale, este de așteaptat să continue cu un număr tot mai mare de autorități fiscale care adoptă pre-popularea în lunile și anii următori. Citește articolul
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2025 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal care ar putea deveni legi până la finalul anului. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Iată o sinteză a acestora. Citește articolul