Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2025 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal care ar putea deveni legi până la finalul anului. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Iată o sinteză a acestora. Citește articolul
Anul 2026 va marca revenirea impozitului pe veniturile din dividende la cota de 16%, după zece ani de tratament preferențial. Chiar dacă Guvernul a calculat că în acest fel va obține venituri mai mari la bugetul de stat, realitatea din teren s-ar putea să fie contrară. Conform unei specialiste consultate de redacția noastră, efectele asupra acționarilor/asociaților ar putea fi semnificative și este posibil să vedem diverse tactici mai mult sau mai puțin legale pentru a evita impozitul majorat. Citește articolul
Pachetul 2 de măsuri fiscale dedicate reducerii deficitului bugetar al României care propune, printre altele, rescrierea regulilor de impozitare a profitului aduce o veste bună, întrucât elimină impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care a complicat viața (și costurile) companiilor mari din România în ultimii trei ani. Dar, în același timp, o altă modificare din pachet pare să exemplifice perfect proverbul „au dat din lac în puț”. Citește articolul
Începând cu septembrie 2025, plafonul de scutire de TVA din România va fi de 395.000 lei, iar regimul de scutire de TVA va fi deschis pentru mai multe firme, așa cum reiese dintr-un proiect de OG repus recent în dezbatere la Ministerul Finanțelor. Măsurile erau așteptate încă de anul trecut, fiind vorba de o transpunere a unei directive europene, dar Guvernul întârzie cu procesul modificării Codului fiscal. Citește articolul
Cota standard de TVA, pentru livrarea de bunuri și prestarea de servicii, a fost majorată, de la 1 august 2025, după mai mulți ani în care a fost „înghețată” la 19%. Din 2000 și până în prezent, aceasta este doar a doua majorare a cotei standard, după cea din 2010. Cu toate că autoritățile spun că măsura e temporară, aceasta ar putea avea efecte neplăcute pe termen scurt. Citește articolul
Cu noile modificări intrate în vigoare la începutul acestei luni, coasigurarea a trecut de la un beneficiu acordat gratuit de stat, la unul condiționat de plata unei contribuții anuale de către cel care vrea să ia în întreținere un soț sau un părinte fără venituri. Coasigurarea prin declarația unică nu este posibilă chiar în toate cazurile, întrucât legea nu permite chiar oricărei persoane să ia pe cineva în întreținere în scopul asigurării la sănătate. Ce altă variantă rămâne? Citește articolul
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care a creat mai multe probleme decât a rezolvat, urmează să fie eliminat de anul viitor. Însă vestea este doar aparent bună, pentru că autoritățile vor să compenseze această „pierdere” printr-o regulă nouă de limitare a deductibilității cheltuielilor cu serviciile contractate de la afiliați. Practic, marile companii multinaționale scapă de IMCA, dar sunt vizate de reguli și mai restrictive. Ambele propuneri se găsesc în proiectul de lege care face parte din al doilea pachet pentru consolidare fiscală - pachet care ar fi trebuit să vizeze doar cheltuielile bugetare, conform declarațiilor oficiale. Citește articolul
Impozitul pe construcțiile speciale (sau taxa pe stâlp, așa cum este cunoscut mai bine) acționează ca o frână pentru investițiile și activitățile companiilor care-l datorează, arată un studiu de impact publicat recent de Confederația Patronală Concordia. Totodată, acesta aduce venituri infime la bugetul de stat, în timp ce atrage indirect o reducere a veniturilor din alte taxe și impozite. Din aceste motive, se propune abrogarea taxei pe stâlp sau măcar înlocuirea acesteia cu măsuri mai puțin nocive. Citește articolul
Noul proiect de lege propus de Ministerul Finanțelor joi aduce modificări importante pe zona fiscală, vizând procedura fiscală și nu numai. Printre măsurile propuse se numără: limitarea perioadei de inactivitate a firmelor la maximum un an, eliminarea eșalonării simplificate, modificări la procedura standard de eșalonare, abrogarea IMCA și introducerea unor restricții privind deductibilitatea cheltuielilor cu afiliații. De asemenea, sunt vizate firmele fără cont bancar în România și cele care nu depun situațiile financiare la timp, acestea urmând să fie declarate inactive. Citește articolul
O treime dintre companiile multinaționale (34%) susțin că introducerea unor tarife comerciale suplimentare sau a unor bariere netarifare ar avea un impact semnificativ asupra activității lor, în timp ce 57% afirmă că impactul ar fi unul moderat, iar pentru a atenua efectele unor astfel de măsuri, aproape 30% ar majora prețurile, iar 16% ar lua în calcul relocarea producției în altă țară sau exportul pe alte piețe, se arată în Deloitte 2025 Global Tax Policy Survey. Conform studiului, monitorizarea tarifelor și a reacțiilor pe care le generează reprezintă una dintre caracteristicile-cheie ale politicii fiscale globale în 2025, dat fiind că acestea ar putea să înlocuiască anumite politici fiscale naționale, în circumscripții aflate în căutarea unor avantaje competitive pe plan global. Citește articolul