Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul
Retailerii alimentari și de bricolaj, importatorii și dealerii auto, precum și companiile din sectorul agribusiness ajung să datoreze, în mod incidental, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), deși acesta a fost conceput pentru sectorul petrolului și gazelor naturale. Cum au ajuns în această situație? Citește articolul
O nouă speță prezentată recent, în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în martie 2025, ne arată din nou că inspectorii nu tolerează situațiile în care contribuabilii încearcă să deducă, la TVA și impozit pe profit, cheltuieli fără nicio legătură cu activitățile economice derulate. Această idee reiese, de altfel, indirect din mai multe spețe prezentate de ANAF de-a lungul anilor recenți. Citește articolul
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii au refuzat unei firme dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA-ului aferent pentru serviciile externe de recrutare, din moment ce aceasta avea deja salariați specializați în resurse umane care puteau să facă recrutări. Citește articolul
Cazul unui contribuabil care a încercat să deducă integral cheltuielile cu deprecierea creanțelor, deși acest lucru este permis doar parțial de Codul fiscal, a fost prezentat recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în ianuarie 2025. Citește articolul
Cheltuiala cu amortizarea dedusă la calculul impozitului pe profit de către o firmă care cumpărase un apartament pe care nu-l folosea pentru activități economice a fost considerată nedeductibilă de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Bonificația de 3% acordată contribuabililor plătitori de impozit pe profit și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, instituită anul trecut de guvern prin OUG 107/2024, ar fi trebuit să fie simplu de aplicat, datorită faptului că actul normativ prevede criterii clare de acordare și o procedură simplă atât pentru beneficiari, cât și pentru autoritatea fiscală. Doar că normele de aplicare, emise cu o întârziere de o jumătate de an, au introdus o serie de condiții suplimentare care limitează accesarea facilității, în ciuda principiilor de drept care interzic modificarea unei ordonanțe de urgență printr-un ordin de ministru. Citește articolul
2025 este al patrulea an în care avem un termen temporar unic pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri pentru anul anterior, conform legislației în vigoare. Cele două obligații trebuie rezolvate de firme până la 25 iunie 2025 - pentru impozitul anual pe profit și pentru impozitul micro pe trimestrul 4. Regula nu se aplică, însă, pentru toate companiile. Citește articolul
Bonificația de 3% este un stimulent fiscal oferit contribuabililor pentru plata la termen și integrală a impozitului pe profit și/sau a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului 2024. Aplicarea acesteia este reglementată printr-o procedură emisă de Ministerul Finanțelor (Ordinul 540/2025), cu scopul de a încuraja conformarea voluntară și corectă a contribuabililor față de obligațiile fiscale. Citește articolul
Deoarece autoritățile de la noi au solicitat asistență de specialitate de la Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru conturarea reformei fiscale planificate pentru 2025, un raport cu măsuri recomandate a fost dat publicității în cursul zilei de vineri. Citește articolul