2024 este al treilea an în care avem un termen temporar unic pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri pentru anul anterior, conform legislației în vigoare. Cele două obligații trebuie rezolvate de firme până la 25 iunie 2024 - pentru impozitul anual pe profit și pentru impozitul micro pe trimestrul 4. Regula nu se aplică, însă, pentru toate companiile. Citește articolul
Companiile cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să transmită autorităților raportările contabile semestriale la 30 iunie 2024 până la data de 19 august 2024, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor (MF). Noutatea din acest an este că cheltuielile cu recent introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) vor trebui raportate distinct. Citește articolul
Amenzile acordate unei societăți reprezintă, conform legislației în vigoare, cheltuieli nedeductibile atunci când vine vorba de stabilirea impozitului pe profit. Venim cu această clarificare în contextul unei spețe recente din practica Fiscului în care o firmă încercase să deducă (fără succes) cheltuielile cu amenzile primite. Citește articolul
Specialiștii sunt de părere că introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) a transformat grupurile de impozit pe profit într-o facilitate inutilă, cel puțin acolo unde firmele trebuie să achite IMCA. Însă sistemul consolidării fiscale era dezavantajos și pentru că nu permitea preluarea pierderilor anterioare intrării într-un grup fiscal. În aceste condiții, autoritățile ar trebui să ajusteze regulile grupurilor de impozit pe profit dacă vor să le transforme din nou într-un instrument util. Citește articolul
Câteva probleme noi au fost identificate de fiscaliști în legătură cu noutățile aduse de OUG 115/2023 în privința ajustărilor pentru deprecierea creanțelor și a costului excedentar al îndatorării, conform unei adrese a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) către Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Reformele fiscale globale implementate de guvernele din întreaga lume devin tot mai interconectate și obligă companiile să ia măsuri în regim de urgență, se arată în sondajul global anual EY - Tax and Policy Controversy Outlook. Se întrevede la orizont un sistem fiscal internațional mai stabil, deoarece guvernele se coordonează mai mult ca în trecut? Cum va afecta Pilonul II BEPS stimulentele fiscale, chiar și pentru societățile care nu fac obiectul normelor sale? Cum va influența creșterea transparenței dezvoltarea unor noi politici fiscale? Sunt doar câteva dintre întrebările la care experții în taxe și fiscalitate caută răspunsurile cele mai potrivite. Citește articolul
În contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, specialiștii spun că grupurile fiscale devin aproape inutile, după numai doi ani de la apariția lor în practică. Concret, firme care, individual, nu s-ar califica la plata IMCA ajung, totuși, să-l plătească din cauză că fac parte dintr-un grup de impozit pe profit. Citește articolul
Lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal, la impozit pe profit, a fost extinsă recent de Guvern prin OUG. Măsura se aplică începând cu anul fiscal 2024. Citește articolul
Introducerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru plătitorii de impozit pe profit, începând din 2024, are efecte importante atunci când vine vorba de grupurile de plătitori de impozit pe profit, sunt de părere specialiștii de la Nowium. Astfel, dacă autoritățile nu adaptează regulile consolidării fiscale, grupurile de impozit pe profit nu vor mai fi prea atractive pentru marile firme. Citește articolul
După ce mecanismul recuperării pierderilor fiscale a suferit modificări importante, este important de știut care sunt, începând din 2024, regulile actualizate aplicabile plătitorilor de impozit pe profit - atât individual, cât și în cazul grupurilor fiscale. Citește articolul