Firmele care au mai multe entități constitutive în România pot opta pentru desemnarea unei singure entități care să declare și plătească impozitul suplimentar național, reglementat prin Legea impozitului minim global de 15% (sau, pe scurt, Pilonul 2), în numele tuturor. Procedura apare într-un ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care termenul-limită din acest act normativ, pentru anul 2024, a fost 30 iunie 2025. Citește articolul
Impactul digitalizării și al inteligenței artificiale asupra stabilirii sediilor și fixe și permanente este unul semnificativ, conform specialiștilor. Astfel, contribuabilii trebuie să fie atenți la noi aspecte care pot fi luate în calcul de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în controalele prin care se urmăresc impunerile suplimentare de TVA și impozit pe profit. Citește articolul
Raportul Country-by-Country (CbC) face parte dintr-o inițiativă internațională al cărei scop este de a promova transparența fiscală la nivel global și de a sprijini administrațiile fiscale în combaterea practicilor de erodare a bazei de impozitare și de transfer al profiturilor (proiectul BEPS - „Base Erosion and Profit Shifting”). Această inițiativă presupune obligații specifice de raportare și notificare pentru societățile care fac parte din grupuri multinaționale mari (cu venituri totale consolidate egale sau mai mari de 750 milioane euro), precum și schimbul automat de informații între autoritățile fiscale cu privire la informațiile din aceste rapoarte. Citește articolul
Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul
Retailerii alimentari și de bricolaj, importatorii și dealerii auto, precum și companiile din sectorul agribusiness ajung să datoreze, în mod incidental, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), deși acesta a fost conceput pentru sectorul petrolului și gazelor naturale. Cum au ajuns în această situație? Citește articolul
O nouă speță prezentată recent, în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în martie 2025, ne arată din nou că inspectorii nu tolerează situațiile în care contribuabilii încearcă să deducă, la TVA și impozit pe profit, cheltuieli fără nicio legătură cu activitățile economice derulate. Această idee reiese, de altfel, indirect din mai multe spețe prezentate de ANAF de-a lungul anilor recenți. Citește articolul
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii au refuzat unei firme dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA-ului aferent pentru serviciile externe de recrutare, din moment ce aceasta avea deja salariați specializați în resurse umane care puteau să facă recrutări. Citește articolul
Cazul unui contribuabil care a încercat să deducă integral cheltuielile cu deprecierea creanțelor, deși acest lucru este permis doar parțial de Codul fiscal, a fost prezentat recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în ianuarie 2025. Citește articolul
Cheltuiala cu amortizarea dedusă la calculul impozitului pe profit de către o firmă care cumpărase un apartament pe care nu-l folosea pentru activități economice a fost considerată nedeductibilă de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Bonificația de 3% acordată contribuabililor plătitori de impozit pe profit și de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, instituită anul trecut de guvern prin OUG 107/2024, ar fi trebuit să fie simplu de aplicat, datorită faptului că actul normativ prevede criterii clare de acordare și o procedură simplă atât pentru beneficiari, cât și pentru autoritatea fiscală. Doar că normele de aplicare, emise cu o întârziere de o jumătate de an, au introdus o serie de condiții suplimentare care limitează accesarea facilității, în ciuda principiilor de drept care interzic modificarea unei ordonanțe de urgență printr-un ordin de ministru. Citește articolul