Inspecția fiscală se desfășoară, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor reguli principale stabilite prin art. 118 din Codul de procedură fiscală, bazându-se pe principii precum independența, unicitatea, autonomia și ierarhizarea. Organele fiscale competente selectează contribuabilii în funcție de nivelul de risc, în baza analizei de risc, fără ca aceștia să poată obiecta asupra procedurii de selecție. Totodată, trebuie amintit că, din 2026, unele dintre aceste chestiuni vor suferi modificări importante. Citește articolul
Inspecția fiscală reprezintă activitatea prin care organele fiscale verifică acuratețea declarațiilor fiscale și respectarea legislației și stabilesc eventuale diferențe de obligații fiscale. Aceasta poate viza atât persoane fizice, cât și juridice, iar contribuabilii sunt selectați în funcție de nivelul de risc. Iată, deocamdată, doar câteva informații introductive despre inspecția fiscală, urmând să dezvoltăm subiectul prin mai multe articole în perioada următoare. Citește articolul
După mai bine de șapte ani de la implementarea sa, ne întrebăm dacă Legea prevenirii, ce a fost concepută pentru a susține mediul de afaceri, își mai atinge scopul? O analiză a acesteia relevă o aplicare incoerentă, cu o restrângere nejustificată a domeniilor vizate, punând astfel în pericol eficacitatea sa. În același timp, se pot ridica inclusiv întrebări cu privire la constituționalitatea sa. Citește articolul
Pentru firmele mici, care sunt obligate, din 2025, să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, perioada de grație se încheie, conform calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, cei cu obligația lunară de raportare trebuie să depună declarațiile aferente perioadei ianuarie - iunie 2025 până la finalul lunii iulie, dacă nu vor să riște, cel puțin teoretic, amendarea (și nu numai). Situația celor cu obligația trimestrială de raportare este mai nuanțată, dar și pentru ei e relevant termenul din 31 iulie. Citește articolul
Impactul digitalizării și al inteligenței artificiale asupra stabilirii sediilor și fixe și permanente este unul semnificativ, conform specialiștilor. Astfel, contribuabilii trebuie să fie atenți la noi aspecte care pot fi luate în calcul de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în controalele prin care se urmăresc impunerile suplimentare de TVA și impozit pe profit. Citește articolul
Raportul Country-by-Country (CbC) face parte dintr-o inițiativă internațională al cărei scop este de a promova transparența fiscală la nivel global și de a sprijini administrațiile fiscale în combaterea practicilor de erodare a bazei de impozitare și de transfer al profiturilor (proiectul BEPS - „Base Erosion and Profit Shifting”). Această inițiativă presupune obligații specifice de raportare și notificare pentru societățile care fac parte din grupuri multinaționale mari (cu venituri totale consolidate egale sau mai mari de 750 milioane euro), precum și schimbul automat de informații între autoritățile fiscale cu privire la informațiile din aceste rapoarte. Citește articolul
Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul
După două amânări, Guvernul a renunțat, până la urmă, la operaționalizarea unităților județene ale Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura apare într-o ordonanță de urgență oficializată recent, în condițiile în care operaționalizarea unităților județene era programată pentru 1 iulie 2025. Citește articolul
Perioada de grație pentru micii contribuabili cu obligația de transmitere a raportărilor SAF-T (D406) este pe terminate. În aceste condiții, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, cel puțin în primă fază, contribuabilii care nu s-au conformat vor primi doar notificări. Însă lucrurile se pot complica, de la caz la caz. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat, printr-un răspuns către avocatnet.ro, ce termene-limită trebuie respectate de firmele mici la raportările SAF-T pentru perioada de grație. Astfel, pentru raportarea pe primul trimestru al anului (la cei cu obligația trimestrială de depunere), termenul este 30 iunie 2025, iar pentru raportarea pe lunile ianuarie - iunie (la cei cu obligația lunară de depunere), termenul este 31 iulie 2025. Clarificarea vine în urma apariției unor interpretări contrare în practică. Citește articolul