avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 390 soluții astăzi
Acasă Subiect: controale firme
Subiect: controale firme
ACCES PREMIUM
Servicii intragrup

CJUE: Necesitatea sau oportunitatea unei achiziții e irelevantă la deducerea TVA. Speța e utilă pentru contribuabilii cărora le-a fost refuzat dreptul de deducere de către Fisc

Viboal FindEx în Taxe și impozite
19 Decembrie 2024 | 0 | 1005 | Timp de citire: 5 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificări la angajatori, din 2025, pe respectarea egalității de șanse și tratament între angajați. Metodologia anti-hărțuire, vizată implicit

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Decembrie 2024 | 2 | 8827 | Timp de citire: 4 min.

În domeniul discriminării, Inspecţia Muncii asigură controlul aplicării măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, iar anul viitor inspectoratele teritoriale se vor concentra și pe măsura în care angajatorii respectă prevederile existente în legislație în scopul asigurării egalității de șanse și tratament între lucrătorii femei și bărbați - o arată calendarul de acțiuni al instituției pe 2025. Ce înseamnă asta pentru angajatori: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM 2025: Serviciile externe de prevenire și întreprinderile mici, în atenția inspectorilor. Care sunt domeniile vizate în acțiunile programate pentru anul viitor

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Decembrie 2024 | 0 | 5463 | Timp de citire: 4 min.

În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația SAF-T crește exponențial volumul și transparența datelor colectate de ANAF și expune contribuabilii care încalcă legea la sancțiuni imediate

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
5 Decembrie 2024 | 0 | 2992 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de ordin

Ridesharing: Angajatorii care nu plătesc taxele salariale pentru șoferii de transport alternativ vor fi depistați de ANAF printr-o declarație nouă

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Decembrie 2024 | 0 | 2198 | Timp de citire: 3 min.

Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Reorganizarea Fiscului

UPDATE Amânare: Direcția Antifraudă va avea câte o unitate în fiecare județ al țării începând din martie 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Decembrie 2024 | 0 | 3555 | Timp de citire: 3 min.

Din 2025, însă din martie, nu din ianuarie, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea inclusiv unități județene, nu doar unități regionale, conform unor modificări legislative recent operate de către Guvern. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale la angajatori: Lipsa fișelor de aptitudine, printre constatările recente ale inspectorilor de muncă

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Noiembrie 2024 | 3 | 17597 | Timp de citire: 5 min.

Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale angajatori: Numărul inspectorilor de muncă ar urma să crească în 2025

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2024 | 1 | 7558 | Timp de citire: 2 min.

Pentru atingerea obiectivelor legii de transpunere a directivei privind salariul minim adecvat și pentru îmbunătățirea activității de control, Guvernul e obligat să suplimenteze numărul de inspectori de muncă în prima parte a anului viitor - o prevede chiar legea în discuție. În contextul în care la final de 2023 aveam cu 317 inspectori mai puțin decât în urmă cu zece ani, creșterea numărului de inspectori ar trebui să însemne că ajungem cel puțin la acel nivel de acum zece ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

S-au majorat amenzile pentru angajatorii care plătesc sub nivelul salariului minim. Sancționarea vizează acum și alte situații din practică

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Noiembrie 2024 | 0 | 7069 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii a fost modificat recent în sensul majorării și extinderii amenzii pe care o pot datora angajatorii ce plătesc angajații sub nivelul salariului minim. Pe lângă limitele mult mai mari ale amenzii, vorbim și de aplicarea sa în cazul nivelurilor salariale minime prevăzute de contractele colective de muncă (CCM) și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANPC: Ce trebuie să știe comercianții, indiferent de domeniu, pentru a evita amenzile

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
21 Noiembrie 2024 | 0 | 914 | Timp de citire: 2 min.

Controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se desfășoară în baza unor așa-numite „fișe de control”, documente care conțin o serie de repere privind aspectele pe care inspectorii trebuie să le aibă în vedere atunci când verifică un comerciant. Pe lângă fișele de control specifice fiecărui domeniu de activitate, controalele ANPC urmăresc și anumite aspecte generale pe care fiecare operator economic trebuie să le respecte, indiferent de specificul său. Citește articolul