Interdicția de creditare, de către o societate, a administratorului acesteia, cu sume de peste 5.000 euro, se aplică numai în cazul societăților pe acțiuni (SA), nu și în cazul societăților cu răspundere limitată (SRL), a stabilit recent Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Astfel, numai administratorul unui SA riscă pedepsirea penală dacă împrumutul de la firmă depășește 5.000 euro. Citește articolul
O propunere recent înregistrată la Senat vizează clarificarea regimului juridic al bunurilor din patrimoniul de afectațiune al avocatului, dar și stabilirea expresă a compatibilității calității de avocat cu funcții de administrator sau membru al consiliilor de administrație/supraveghere ale societăților, precum și cu calitatea de asociat (unic) sau acționar în cadrul oricărui tip de societate comercială. Citește articolul
O inițiativă legislativă promovată de parlamentari ai arcului guvernamental a fost depusă recent la Senat. Proiectul de lege abordează o problemă juridică nereglementată în prezent în România: situația de blocaj a societăților cu răspundere limitată (SRL), cauzată de decesul asociatului unic sau majoritar, mai ales atunci când acesta era și administrator. Lipsa unor prevederi clare în această materie poate duce la paralizarea operațională a firmei, la neîndeplinirea obligațiilor și la riscul de pierdere a patrimoniului, întrucât moștenitorii trebuie să parcurgă o procedură judiciară de durată: partajul succesoral. Citește articolul
Setul de modificări privind legislația insolvenței apărute luna trecută în dezbatere la Ministerul Justiției au ajuns acum în Parlament, la pachet cu alte măsuri pe care Guvernul și-a asumat răspunderea luni. Soluțiile propuse prin noul proiect acoperă patru mari obiective stabilite în Planul Bugetar Structural Național: reducerea duratei procedurii insolvenței, prin măsuri concrete, cu efect imediat, consolidarea regimului răspunderii administratorilor pentru aducerea societății în stare de insolvență, creșterea gradului de recuperare a creanțelor, inclusiv a impozitelor și taxelor în procesul de insolvență și prevenirea practicilor de deturnare, de către debitor, a procedurii insolvenței de la finalitățile și principiile instituite de lege. Citește articolul
În cazul firmelor care ignoră somațiile de a preda documente în cadrul controalelor antifraudă, administratorul este cel care riscă să fie pedepsit penal, dar pot exista și alte persoane din firmă care pot fi pedepsite. Venim cu această explicație deoarece inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au căpătat de câteva luni posibilitatea de a transmite somații. Citește articolul
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), unei firme i s-a redus TVA-ul deductibil de la 100% la 50% pentru mașina cumpărată pentru administrator, deoarece nu s-a putut dovedi că aceasta era folosită exclusiv în scopul activităților economice. Citește articolul
În contextul în care termenele situațiilor financiare anuale pe 2024 se apropie, un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF) a oferit, la un eveniment organizat recent de avocatnet.ro, trei clarificări utile contribuabililor legate de semnarea bilanțurilor. Citește articolul
Firmele mari listate la bursă, care își au sediul social în România, vor trebui să respecte reguli pentru reprezentarea echilibrată a femeilor și bărbaților în rândul administratorilor acestora, conform unei legi oficializate recent. Însă trebuie precizat că noile prevederi se vor aplica numai noilor numiri de administratori, fără să existe efecte asupra contractelor de mandat în vigoare. Citește articolul
În urma unei inspecții fiscale, personalul de control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a găsit la o societate bani lipsă din casierie. Sumele respective au fost ridicate de administratorul companiei pentru a le cheltui în scopuri personale, motiv pentru care inspectorii au impus suplimentar un impozit pentru venituri din alte surse. Citește articolul
Posibilitatea deducerii TVA pentru facturile din deplasări emise pe numele salariaților sau administratorilor a fost eliminată, conform unei hotătâri oficializate recent de Executiv. Prin urmare, așa cum avertizau specialiștii, angajatorii trebuie să-și schimbe procedurile interne astfel încât aceste facturi să fie emise direct pe firmă și transmise în e-Factura. Citește articolul