Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Nedepunerea raportării privind durabilitatea, care face parte din raportul administratorilor din situațiile financiare anuale, poate fi sancționată în momentul de față, atrage atenția un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Chiar dacă nu există sancțiuni explicite pentru neîndeplinirea obligației de raportare, există sancțiuni implicite. Citește articolul
În contextul apariției noii raportări privind durabilitatea, este important de clarificat că întocmirea acesteia necesită cunoștințe de specialitate. Astfel, obligația nu poate fi „aruncată” în brațele contabilului doar pentru că raportarea are legătură cu situațiile financiare anuale. Citește articolul
În contextul apariției, din 2024, a unei raportări noi pentru anumite companii, folosirea a doi termeni diferiți pentru a o indica a generat o ușoară confuzie în practică. Durabilitate? Sustenabilitate? Ambii termeni se referă la aceeași raportare, subliniază specialiștii. Citește articolul
De la amânări ale termenelor de implementare până la o revizuire fundamentală a standardelor de raportare, propunerile legislative din această vară de la Bruxelles vor remodela raportarea corporativă pentru anii următori. Obiectivul Comisiei Europene este de a crea un cadru mai ușor de gestionat, proporțional și eficient. Citește articolul
Companiile care ar fi trebuit să întocmească raportarea privind durabilitatea începând cu exercițiile financiare 2025 și 2026 beneficiază, mai nou, de o amânare cu doi ani a obligației, potrivit unui ordin oficializat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
Comisia Europeană a aprobat VSME („Voluntary Standards for non-listed micro, small and medium-sized undertakings”), standardul voluntar de raportare a durabilității pentru IMM-uri, printr-o recomandare publicată la 30 iulie 2025. Acest cadru simplificat vine în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii care nu sunt obligate să raporteze conform Directivei UE privind Raportarea Corporativă în materie de Sustenabilitate (CSRD), dar care se confruntă cu cerințe tot mai frecvente din partea partenerilor comerciali și, mai ales, a băncilor și instituțiilor financiare. Citește articolul
Dezbaterea publică pe subiecte de sustenabilitate a luat amploare în ultimii ani, însă, din motive diverse, segmentul legat de strategiile de sustenabilitate a rămas în plan secund. De altfel, dacă raportarea de sustenabilitate a fost întotdeauna guvernată de standarde internaționale ca Global Reporting Initiative (GRI), Sustainability Accounting Standards Board (SASB) sau, mai recent, de prevederile CSRD, strategia de sustenabilitate a părut tratată secundar și din această perspectivă, luând drept repere unele principii și standarde de tip AccountAbility (AA) sau pasaje din GRI, dar fără a beneficia de transpunere locală și, prin urmare, fără vreo responsabilitate sau obligație de conformare. Citește articolul
Pe măsură ce mediul de afaceri european începe pregătirile pentru al doilea an de raportare conform Directivei privind Raportarea în Domeniul Sustenabilității Corporative (CSRD), o privire retrospectivă reprezintă primul pas înainte de a privi spre viitor. Pentru instituțiile financiare din primul val, anul financiar 2024 a marcat începutul unei transformări care situează principiile de mediu, social și guvernanță (ESG) în centrul strategiei de afaceri, guvernanței și implicării părților interesate. Citește articolul
Deoarece anterior erau „împrăștiate” prin trei ordine diferite ale Ministerului Finanțelor (MF), regulile de raportare a informațiilor din bilanțurile anuale întocmite de entitățile care au un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au fost unificate recent într-un singur act normativ. Citește articolul
Firmele trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare pentru anul 2024 până pe 2 iunie 2025, potrivit unui ordin dat de Ministerul Finanțelor (MF) la începutul anului curent. Totodată, ministerul a anunțat atunci și unele schimbări față de precedentele bilanțuri depuse de contribuabili, iar Fiscul a pus la dispoziție, la scurt timp după apariția ordinului, formularele electronice. Citește articolul