avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 834 soluții astăzi
Autori PwC România

PwC România

ACCES PREMIUM

Vânzarea afacerii către mai mulți cumpărători: cum pot companiile să gestioneze eficient transferul angajaților și să evite litigiile?

PwC România în Relații de muncă & Asigurări sociale
19 Februarie 2025 | 281 | Timp de citire: 6 min.

Vânzarea unei afaceri reprezintă o strategie frecventă în parcursul unei companii, dar când transferul se realizează către mai mulți cesionari, procesul poate deveni complex, mai ales în ceea ce privește transferul salariaților. O analiză atentă a legislației române și a celei europene este esențială pentru a asigura o tranziție legală și echitabilă, protejând drepturile angajaților și evitând litigiile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De la planificare la vânzarea firmei sau a afacerii: Cum poate managementul să pregătească un „exit” de succes

PwC România în Aspecte juridice
11 Februarie 2025 | 472 | Timp de citire: 4 min.

Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea  șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative: Ce obligații suplimentare au angajatorii

PwC România în Relații de muncă & Asigurări sociale
6 Februarie 2025 | 1352 | Timp de citire: 3 min.

Cadrul legislativ privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă este complex și stufos, cu nu mai puțin de cinci acte normative care se suprapun parțial.  Dincolo de dificultatea inerentă gestionării unor astfel de evenimente, angajatorii sunt obligați să navigheze într-un context legislativ incoerent, actele normative aplicabile nereușind nici măcar să ofere definiții unitare ale conceptelor de hărțuire și discriminare. Ca urmare conformarea cu legea s-a transformat într-un deziderat greu de atins, dar nu imposibil, câtă vreme sunt urmărite și implementate, eficient și la timp, toate modificările legislative relevante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Companiile își răsplătesc angajații cu pachete de vacanță, fie sub formă de vouchere, fie prin decontarea serviciilor turistice. Care este cel mai avantajos beneficiu?

PwC România în Resurse umane
31 Ianuarie 2025 | 1143 | Timp de citire: 2 min.

Voucherele sunt apreciate pentru simplitatea utilizării și beneficiile fiscale, având o impozitare redusă, dar sunt limitate la anumite servicii și nu pot fi folosite de membrii familiei. Pe de altă parte, decontarea serviciilor turistice oferă angajaților mai multă flexibilitate în alegerea destinației și posibilitatea de a acoperi cheltuielile pentru familii, beneficiind de impozitare zero în limita unui plafon. Alegerea între cele două opțiuni depinde de bugetul disponibil, preferințele angajaților și politica firmei, fiind necesară o analiză detaliată a avantajelor și dezavantajelor fiecărei soluții. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CSRD și ESRS, noua eră a raportării corporative. Scurt ghid pentru companii

PwC România în Contabil și fiscal
25 Ianuarie 2025 | 816 | Timp de citire: 5 min.

Directiva UE privind raportarea durabilității corporative (CSRD) revoluționează modul în care companiile își comunică impactul asupra mediului și societății. Alături de Standardele Europene de Raportare a Sustenabilității (ESRS), CSRD impune noi cerințe de raportare, oferind o imagine completă a performanței unei companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Adio, bonuri fiscale pentru plățile cu cardul. Totuși, sunt necesare clarificări privind mecanismele de aplicare a bonurilor fiscale electronice

PwC România în Contabil și fiscal
13 Ianuarie 2025 | 2029 | Timp de citire: 3 min.

Începând cu 26 decembrie 2024, o nouă lege (Legea nr. 317/2024, care modifică și completează OUG nr. 28/1999 și articolul 319 din Codul fiscal) stabilește că bonurile fiscale nu mai sunt comunicate (imprimate sau înmânate, în funcție de formatul lor) pentru încasările realizate cu carduri bancare, decât la solicitarea expresă a clienților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Pentru companii, taxele și bugetul vor fi principala preocupare din 2025: Cât de iminentă este majorarea fiscalității?

PwC România în Taxe și impozite
6 Ianuarie 2025 | 676 | Timp de citire: 5 min.

Măsurile de creștere a fiscalității din ordonanța-trenuleț sunt foarte probabil doar un preambul al deciziilor de majorare a taxelor care se vor lua în 2025. Motivul este evident: deficitul bugetar trebuie să coboare cu două puncte procentuale din PIB față de nivelul înregistrat în 2024, ceea ce ar însemna cam 40 miliarde de lei, în condițiile în care deocamdată ordonanța controversată îngheață cheltuielile bugetare, face câteva reglaje ale acestora și majorează unele taxe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Planificarea închiderii anului financiar 2024: La ce aspecte trebuie să fie atente firmele în următoarele luni

PwC România în Contabil și fiscal
18 Decembrie 2024 | 5294 | Timp de citire: 7 min.

Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce este importantă directiva privind reziliența entităților critice și ce trebuie să știe companiile vizate

PwC România în Aspecte juridice
12 Decembrie 2024 | 320 | Timp de citire: 2 min.

Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noile reguli aplicabile achizițiilor derulate de societățile private care obțin finanțare din Fondul pentru Modernizare simplifică procedurile de achiziții

PwC România în Finanțări
11 Decembrie 2024 | 432 | Timp de citire: 3 min.

Noul îndrumar al achizițiilor aplicabil beneficiarilor privați ce obțin ajutoare de stat din Fondul pentru Modernizare, aprobat recent de Ministerul Energiei prin Ordinul nr. 1.561/2024, aduce o serie de îmbunătățiri care simplifică și eficientizează procedurile de achiziție pentru diverse contracte de furnizare, servicii sau lucrări. În opinia noastră, cadrul juridic adoptat recent oferă clarificări cu privire la o multitudine de aspecte importante și oferă predictibilitate în derularea proiectelor. Citește articolul