Într-un control recent la o companie din domeniul farmaceutic, s-a considerat că achiziția anumitor bunuri și servicii pe firmă a fost făcută, de fapt, în interesul asociaților. Astfel, costul acestora a fost reîncadrat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) drept venit din dividende, pentru care s-a impus plata impozitului aferent. Citește articolul
Consiliul Concurenței a pus în dezbatere de curând un proiect de ordonanță de urgență care recalibrează cadrul de concurență și ajutor de stat pentru a-l alinia standardelor UE/OCDE și a crește eficiența aplicării legii. Printre altele, proiectul prevede accesul la date despre reprezentanți (inclusiv CNP), iar, pe zona procedurală, reglementează ofițerul de audieri, clarifică regulile de acces la dosar și întărește instrumentele de investigație (acces extins la sisteme IT, utilizarea de experți terți). Citește articolul
Cazul unei companii care încerca să evite plata taxelor salariale a fost prezentat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în raportul cu controalele terminate în august 2025. Este vorba de o situație în care veniturile firmei intrau în contul personal al administratorului, iar de acolo se virau salariile către angajați, însă fără a se achita taxele aferente. Citește articolul
Globalizarea, complexitatea tot mai mare a aprovizionării și diversificarea portofoliilor de produse au amplificat riscurile la nivelul lanțurilor valorice, care pot fi perturbate de dispute comerciale, crize regionale sau schimbări climatice. În acest context, accentul strategic se mută tot mai mult de la simpla eficiență la reziliența lanțurilor de aprovizionare, respectiv capacitatea de a funcționa durabil, de a face față riscurilor și de a se recupera rapid. O astfel de abordare consolidează încrederea clienților și a partenerilor din întregul ecosistem economic. Citește articolul
În contextul actual, național și internațional, specialiștii observă o necesitate tot mai mare a grupurilor de companii de a își reorganiza afacerile. Astfel, entitățile afiliate trebuie să fie din ce în ce mai atente la efectele pe care le au aceste reorganizări asupra prețurilor de transfer, pentru a reduce cât mai mult posibil riscurile în cazul unui control fiscal al autorităților. Citește articolul
Necesitatea de a întocmi raportarea privind durabilitatea se va extinde treptat și către companiile care nu sunt vizate în mod expres de legislație, atenționează specialiștii. Pentru cazurile de acest gen, se va folosi un standard pentru raportarea voluntară. Citește articolul
În contextul actual al transformărilor digitale, afacerile de familie, considerate de regulă promotori ai tradiției, se confruntă cu necesitatea de a se adapta. Ascensiunea inteligenței artificiale (AI) nu este doar o schimbare tehnologică, este o necesitate strategică. Conform celor mai recente sondaje globale și regionale realizate de PwC, afacerile antreprenoriale („entrepreneurial private business” sau EPB) parcurg o perioadă de transformare semnificativă. În acest context, este esențial ca antreprenorii din România să răspundă în mod proactiv acestor schimbări accelerate. Citește articolul
Interdicția de creditare, de către o societate, a administratorului acesteia, cu sume de peste 5.000 euro, se aplică numai în cazul societăților pe acțiuni (SA), nu și în cazul societăților cu răspundere limitată (SRL), a stabilit recent Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Astfel, numai administratorul unui SA riscă pedepsirea penală dacă împrumutul de la firmă depășește 5.000 euro. Citește articolul
Funcția fiscală trece printr-o perioadă de schimbări extrem de rapide, determinate nu doar de un context economic global care s-a complicat foarte mult în ultimii 4-5 ani, ci și de apariția inteligenței artificiale (AI), consultanța fiscală fiind printre primele domenii care au apelat la soluții de tip AI. Dacă într-o primă fază totul s-a redus la analiza datelor, acum s-a ajuns deja la soluții care vin să înlocuiască sarcinile repetitive, lasând timp consultanților pentru analiza proactivă a datelor fiscale și construcția unor soluții mai bune și mai aplicate pentru clienți. Citește articolul
Conform prevederilor Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, implementarea funcției de audit intern este obligatorie pentru toate companiile care îndeplinesc criteriile de mărime, cu scopul de a avea situațiile financiare supuse auditului statutar. Aceste companii au obligația de organizare a funcției de audit intern, al cărei coordonator trebuie să fie membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, iar nerespectarea acestei cerințe atrage sancțiuni care pot varia de la 10.000 până la 100.000 de lei. Citește articolul