Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul
Restricția referitoare la veniturile din consultanță și/sau management fusese reintrodusă în 2023 la impozitul micro, dar a fost eliminată recent. În acest context, firmele care și-au „deghizat” veniturile respective ca să poată să aplice în continuare impozitul micro ar trebui să păstreze o atitudine prudentă, avertizează specialiștii. Citește articolul
Cu toate că executivii din multinaționale se străduiesc să atragă investiții mai mari pentru filialele din România, aceștia întâmpină dificultăți nu doar din cauza războiului din Ucraina, ci și din cauza deciziilor guvernamentale (în special în zona fiscală). În aceste condiții, specialiștii de la Deloitte România spun că este greu de crezut că investitorii străini ar putea avea planuri noi pentru 2025 și că tot actorii prezenți de mulți ani aici vor fi în prim-plan. Citește articolul
Ordinul Ministerului Finanțelor 2.649/2023 a introdus noi conturi contabile, printre care figurează și 6121 „Cheltuieli cu redevențele”, 6122 „Cheltuieli cu locațiile de gestiune”, 6123 „Cheltuieli cu chiriile”, 616 „Cheltuieli cu drepturile de proprietate intelectuală”, 617 „Cheltuieli de management" și 618 „Cheltuieli de consultanță". Aceste conturi sunt aplicabile începând cu situațiile financiare aferente anului 2023. Pe de altă parte, Ordinul 5.394/2023, prin care este reglementată întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale pentru 2023, prevede prezentarea pe linii separate în contul de profit și pierdere a cheltuielilor de management și de consultanță înregistrate în 2023, cu evidențierea distinctă a tranzacțiilor efectuate cu părțile afiliate. Citește articolul
Regulile pentru întocmirea situațiilor financiare anuale au fost modificate pe finalul anului 2023 pentru a aduce în prim-plan anumite tipuri de cheltuieli ale societăților, printre care cele de management și consultanță. Noutățile trebuie aplicate începând cu bilanțurile pe 2023, care urmează să fie depuse în primăvara anului 2024, astfel că specialiștii atrag atenția asupra necesității unor analize retroactive amănunțite. Citește articolul
Efectele schimbărilor climatice și creșterea transparenței privind lanțurile de aprovizionare, diversitatea, echitatea sau incluziunea au dus la schimbarea cerințelor clienților și angajaților, la precauția investitorilor, precum și la creșterea semnificativă a nivelului de legiferare în domeniul sustenabilității, pe fondul tratatelor europene și internaționale, cum ar fi Pactul verde european (Green Deal) sau Acordul de la Paris. Cu alte cuvinte, companiile se confruntă cu presiuni imense pentru a acționa în domeniul sustenabilității și de a se conforma unor reglementări din ce în ce mai stricte. Cu toate acestea, pare că în substanța se realizează încă puțin în îndeplinirea criteriilor ESG. Poate fi vorba despre un decalaj între intenții și realitate? Citește articolul
Între încredere și profitabilitate există o strânsă corelație, fapt confirmat de o analiză PwC care arată că încrederea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanți ai variației de performanță, precum și de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzionează că încrederea este un avantaj competitiv vital. Citește articolul
La finalul anului 2022, actul de reglementare privind reziliența operațională digitală (DORA) a fost publicat în monitorul oficial al Uniunii Europene, întrând în vigoare începând cu 16 ianuarie 2023. Complexitatea efectelor DORA asupra domeniului siguranței cibernetice pentru organizațiile din sectorul financiar este comparabilă cu ceea ce a însemnat GDPR pentru domeniul protecției datelor personale. DORA creează primul cadru legislativ care armonizează măsurile de securitate cibernetică și de risc pentru toate entitățile din sectorul financiar, nu doar pentru bănci, la nivel european. Citește articolul
Din tot ansamblul de modificări ce vizează impozitul micro aplicabile din 2023, de departe cea care a provocat cele mai multe nemulțumiri este condiția privind veniturile din consultanță și management. Contribuabilii și fiscaliștii așteaptă acum fie ca aceasta să fie eliminată în Parlament, unde, la Senat, deja s-a avansat un amendament în acest sens, fie să fie măcar detaliată suficient cât să nu dea bătăi de cap în aplicare și să nu scoată complet din sfera aplicării acestui regim de impozitare a anumitor tipuri de consultanță. Dacă ne uităm puțin în urmă, vom găsi că, fix în aceeași formă, condiția avansată prin OG 16 a existat circa patru ani în legea noastră fiscală - fără detalieri și fără excepții. Citește articolul
V-ați întrebat vreodată de ce piața de software de management al proceselor de business, intitulată Business Process Management (BPM), este atât de mică în România? Și, mai important, dacă va crește vreodată? Pandemia de COVID-19 poate fi chiar contextul de care piața de BPM avea nevoie pentru a câștiga tracțiune și a-și atinge adevăratul potențial. Conform raportului Global Mobile Business Process Management Market pentru perioada 2016 - 2022, piața globală de BPM va ajunge la 3,7 miliarde de dolari până în 2022, cu o rată anuală de creștere de 21,5%. Iar România cu siguranță contribuie la evoluția acestei piețe. Citește articolul