O firmă de pază care achita taxele doar pentru o parte dintre salariații săi a fost descoperită de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) printr-o simplă comparare a contractelor de muncă raportate în Revisal și a veniturilor și taxelor declarate prin formularul 112. Astfel, inspectorii au făcut o impunere suplimentară consistentă pentru taxe salariale. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale din domeniile IT, construcții și agroalimentar ar putea să aibă efecte și în planurile de control pe care le are Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Specialiștii avertizează că este posibil să vedem în 2025 o creștere a numărului de controale la angajatorii care au aplicat, până la finele lui 2024, facilitățile fiscale din aceste domenii. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale pentru IT-iști prin OUG, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, vine la pachet cu o serie de efecte deloc neglijabile, atrag atenția specialiștii de la Zamfirescu Racoți Vasile & Partners. Dincolo de „deranjul” generat de creșterea taxelor salariale, mai putem vorbi despre o trecere a salariaților pe forme de colaborare cu taxe mai mici, posibilitatea ca investitorii străini să nu mai fie la fel de interesați de România și scăderea încrederii în politica fiscală a autorităților publice. Citește articolul
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, pe care angajatorii le folosesc pentru raportarea veniturilor salariale și a taxelor aferente, urmează să fie adaptate la noutățile venite pe final de 2024, conform unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. Citește articolul
În cursul anului 2024 au apărut multiple noutăți importante din domeniul taxelor care au o legătură directă cu angajatorii. Dacă unele dintre ele vizează TVA-ul, majoritatea vizează taxele salariale plătite de firme pentru angajații lor. Iată ce este bine de reținut: Citește articolul
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în 2025, așa cum a decis recent Guvernul. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.750 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 4.050 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Începând cu ianuarie 2025, avem un salariu minim brut pe țară de 4.050 lei, ceea ce înseamnă că angajatorii au costuri majorate cu taxele salariale, chiar dacă până la urmă a fost prelungită facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă de 300 de lei. Până în ultimele momente ale anului trecut, existau două scenarii posibile pentru taxele salariale aplicabile din ianuarie, deoarece Guvernul a oficializat prelungirea sumei netaxabile în ultimul număr din 2024 al Monitorului Oficial. Citește articolul
Efectele „Ordonanței-trenuleț” se vor vedea în buzunarul angajaților vizați de măsurile cuprinse într-aceasta abia din februarie, când vor primi salariile pe luna ianuarie, prima afectată de noile măsuri. Până atunci va trebui actualizată și versiunea electronică a formularului 112. Citește articolul
Facilitățile fiscale stabilite pentru salariații din IT, construcții și agroalimentar sunt eliminate complet începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, conform unei ordonanțe recent oficializate. Astfel, acești salariați datorează integral taxele salariale, nu în cuantum redus, deși facilitățile trebuiau să se aplice până în 2028. Citește articolul
Beneficiul de netaxare pentru o porțiune din salariul minim continuă să se aplice și în 2025, după cum a stabilit Guvernul în penultima zi din 2024. Coordonatele de aplicare a măsurii au rămas aceleași, doar limita superioară în care trebuie să se încadreze venitul brut crescând la 4.300 de lei. Citește articolul