Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing.
„Coroborând datele transmise de operatorii platformelor digitale (aplicațiile de ridesharing - n. red.) cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul că există 56.095 conducători auto care nu figurează ca salariați (conform declarației 112), respectiv există o diferență între numărul de conducători auto declarați de operatorii de transport persoane în regim de ridesharing, ca fiind angajați ai acestora, pentru realizarea activităților de transport persoane, prin intermediul platformelor digitale Uber, Bolt și BlackCab (80.735 conducători auto), și numărul mediu de salariați aferent celor 9.257 societăți, conform declarației 112 (24.640 salariați).Rezultă faptul că, în domeniul transportului alternativ de persoane, se identifică un risc sistemic, care necesită o intervenție rapidă, concentrată și durabilă în vederea creșterii gradului de conformare la declararea creanțelor fiscale și prevenirii, descoperirii și combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda și evaziunea fiscală. Prin instituirea unei declarații informative specifice care îi vizează exclusiv pe operatorii de platformă avizați, potrivit legii, vom avea acces în timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ în vederea reducerii evaziunii fiscale în domeniu și recuperării sumelor datorate de contribuabilii care au calitatea de operatori de transport alternativ”, era explicat în referatul de aprobare ce a însoțit
Ordinul ANAF 382/2025 în
forma sa de proiect (acesta a apărut miercuri în Monitorul Oficial).
Concret, noua declarație informativă, care are numărul
397, urmează să fie
depusă lunar online de către
operatorii platformelor digitale, adică firmele care dețin aplicațiile de ridesharing (în cazul nerezidenților, filialele din România se ocupă de obligație). Formularul va fi depus până în
ultima zi calendaristică a lunii următoare celei pentru care se face raportarea. Din moment ce noul act normativ intră în vigoare pe
18 mai 2025, asta înseamnă că raportările încep în
iunie 2025 (cu situația pe luna mai).
Prin noul formular, ANAF va căpăta
acces la toate informațiile pe care le dețin aplicațiile de ridesharing despre
firmele și PFA-urile care fac în România transport alternativ. Vorbim despre informații precum cine este fiecare operator de transport alternativ, autoturismul/ele folosit/e de fiecare operator, numărul de kilometri făcuți în curse, veniturile realizate (sumele încasate atât cu cardul bancar, cât și în numerar), statutul șoferului/ilor (salariat sau titular al operatorului de transport alternativ) și datele șoferilor.
Operator de transport alternativ poate să fie, conform
OUG 49/2019 (cadrul legal al transportului alternativ), persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se face transportul alternativ. În ceea ce privește
conducătorul auto, acesta poate fi ori titularul unui operator de transport alternativ, ori salariatul unui asemenea operator.
Conform informațiilor furnizate de
Autoritatea pentru Digitalizarea României (entitatea care emite avize pentru aplicațiile de ridesharing), în prezent sunt active la noi aplicațiile de transport alternativ Uber, Bolt, BlackCab, GoCab, Blue, Elec și WhiteCab.
Atenție! Așadar,
nu firmele și PFA-urile care desfășoară efectiv activitatea de transport alternativ depun D397, ci numai cei care dețin aplicațiile enumerate în paragraful anterior (respectiv, după caz, filialele lor din România).
Neîndeplinirea obligațiilor fiscale de către angajatori (nedepunerea declarației 112 și neplata taxelor pentru salariați) este considerată evaziune fiscală. Practic, vorbim fie de muncă nedeclarată, fie de muncă subdeclarată.
În controalele pe care le fac la contribuabili, inspectorii ANAF pot face impuneri suplimentare pentru taxe salariale (plus accesorii), pentru perioade retroactive (în limita termenelor legale de prescripție), însă pot exista și alte riscuri (contravenționale, penale). Cu alte cuvinte, ANAF se va putea folosi de informațiile pe care le va obține prin noua declarație pentru
a derula controale la evazioniștii depistați și pentru a încerca să recupereze prejudiciile aduse bugetului de stat.
De precizat că
Direcția Antifraudă din cadrul ANAF deja a început să facă „vâlvă” pe piață în domeniul ridesharing-ului. Cel puțin în martie 2025, au fost publicate două comunicate de presă despre cazuri cu prejudicii majore identificate la
o firmă din Ilfov și
o firmă din București.
Această măsură se înscrie într-o politică sistematică prin care ANAF vrea
să identifice evazioniștii prin intermediul unor terțe persoane. De exemplu,
așa se procedează în prezent în cazul comercianților online.
Comentarii articol (5)