În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este „stock option plan” (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensare și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților. Citește articolul
Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Societățile care respectă reglementările contabile emise de către Banca Națională a României (BNR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), precum băncile și asigurătorii, trebuie să declare și achite impozitul pe profit conform regulilor normale (până la 25 martie). Concret, aceste entități nu pot beneficia de facilitățile fiscale pentru recapitalizare, astfel că nu li se aplică termenul unic din 25 iunie. Citește articolul
În anii recenți s-a înregistrat o creștere a interesului față de scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare. Din acest motiv, avocații recomandă angajatorilor să verifice voluntar dacă pot aplica facilitatea respectivă, pentru a evita riscul unui litigiu cu salariații care consideră că au dreptul să beneficieze de ea. Citește articolul
În anul 2025, limita pentru decontarea netaxabilă a serviciilor turistice este mai mare față de anul trecut cu peste 1.000 lei, așa cum reiese din legile bugetului de stat pe 2025. Asta înseamnă că angajatorii pot deconta salariaților o sumă mai mare fără a datora impozit pe venit și contribuții sociale. Citește articolul
Acordarea de cadouri, inclusiv de tichete cadou, cu ocazia Zilei Femeii (8 martie) este o practică încurajată de legislație printr-un regim fiscal preferențial. Astfel, în anumite limite, angajatorii pot da cadouri salariatelor fără să achite la stat taxe salariale. Pe deasupra, există o facilitate și pentru calculul impozitului pe profit. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale din domeniile IT, construcții și agroalimentar ar putea să aibă efecte și în planurile de control pe care le are Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Specialiștii avertizează că este posibil să vedem în 2025 o creștere a numărului de controale la angajatorii care au aplicat, până la finele lui 2024, facilitățile fiscale din aceste domenii. Citește articolul
Declarațiile 101, adică cea obișnuită pentru plătitorii de impozit pe profit și cea specială pentru grupurile de impozit pe profit, au fost modificate pentru a reflecta noutățile din domeniu ale anului 2024, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În principal, este vorba de introducerea de prevederi legate de impozitul minim și recuperarea pierderilor. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale pentru IT-iști prin OUG, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, vine la pachet cu o serie de efecte deloc neglijabile, atrag atenția specialiștii de la Zamfirescu Racoți Vasile & Partners. Dincolo de „deranjul” generat de creșterea taxelor salariale, mai putem vorbi despre o trecere a salariaților pe forme de colaborare cu taxe mai mici, posibilitatea ca investitorii străini să nu mai fie la fel de interesați de România și scăderea încrederii în politica fiscală a autorităților publice. Citește articolul