avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 286 soluții astăzi
Acasă Subiect: beneficii salariale
Subiect: beneficii salariale
ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi dacă vrei să acorzi al treisprezecelea salariu unor angajați din firmă

Simona Voiculescu în Specialistul răspunde
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Noiembrie 2021 | 0 | 3077 | Timp de citire: 4 min.

Pentru că nu există un cadru legal care să stabilească în ce mod se poate acorda al XIII-lea salariu unor angajați din sectorul privat, firmele pot proceda cum doresc în ceea ce privește acordarea acestuia, sub rezerva de a nu conduce la discriminări între angajați. Fiscal, venitul este taxat la fel ca orice alt salariu - impozitele și contribuțiile aferente. O discuție mai amplă pe acest subiect, în cele ce urmează: Citește articolul

ACCES GRATUIT

Salariatul poate recupera în instanță inclusiv cheltuielile de judecată, pe lângă drepturile bănești restante, de la angajator

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 Octombrie 2021 | 0 | 4962 | Timp de citire: 2 min.

Din multele comentarii puse de cititorii noștri atât la articole, cât și pe forumul avocatnet.ro sau pe pagina noastră de Faceboook, reiese că cei mai mulți salariați se tem de un proces în instanță pentru recuperarea unor drepturi bănești, salarii, bani pentru ore suplimentare efectuate sau aferente zilelor de concediu de odihnă neluat, din cauza costurile de judecată. Pentru o informare corectă a acelor care se simt nedreptățiți, am vrut să subliniem, prin intermediul unui articol, că în situația în care instanța le dă dreptate, angajatorul, fie că este fost sau actual, va fi obligat la plata cheltuielilor de judecată suportate de salariat, pe lângă drepturile cerute inițial. În plus, salariatul poate solicita și daune-interese, morale și/sau materiale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum poți face o sesizare la ITM, dacă angajatorul nu-ți plătește la timp salariul

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Octombrie 2021 | 1 | 9688 | Timp de citire: 2 min.

În general, dacă întâmpină diverse probleme la locul de muncă, salariații pot sesiza situațiile la Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM) sau direct pe site-ul Inspecției Muncii (IM). Astfel, salariații se pot adresa ITM și în cazul în care sunt nemulțumiți de faptul că angajatorul întârzie sau refuză plata drepturilor salariale. Plângerile pot fi depuse direct la sediile ITM sau pot fi transmise prin mijloace electronice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Valoarea tichetelor culturale pentru evenimentele speciale se majorează oficial din semestrul 2 din 2021

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
21 Septembrie 2021 | 0 | 1484 | Timp de citire: 1 min.

Valoarea tichetelor culturale ce pot fi acordate salariaților cu ocazia evenimentelor speciale va fi majorată din octombrie 2021, conform unui ordin apărut aseară în Monitorul Oficial, pe când valoarea tichetelor culturale ce pot fi acordate lunar va rămâne aceeași. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Vrei să le oferi vouchere de vacanță angajaților? Iată ce ar trebui să știi

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Iulie 2021 | 0 | 3357 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii din privat au mai multe variante prin care pot suporta, dacă-și permit, cheltuielile de vacanță ale salariaților lor. Una dintre variante este acordarea voucherelor/tichetelor de vacanță, pentru care nu se datorează contribuții, ci doar impozit și care e un beneficiu inclusiv pentru turismul de la noi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii nu ar trebui să sancționeze disciplinar un salariat prin sistarea beneficiilor acordate

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Mai 2021 | 3 | 1080 | Timp de citire: 2 min.

Când construiesc politicile pentru acordarea beneficiilor (extra)salariale, firmele trebuie să stabilească și când anume se pot sista acestea. O atenție deosebită ar trebui acordată însă contextului sancționării disciplinare, întrucât și sistarea beneficiului, și aplicarea unei sancțiuni disciplinare ar putea însemna o dublă sancționare - chestiune interzisă - dar și aplicarea unei sancțiuni care este, de asemenea, prohibită de legislația muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficiile extrasalariale ar trebui incluse, mai degrabă, în actele unilaterale ale angajatorului, nu în cele ce prevăd acordul părţilor

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Mai 2021 | 1 | 1289 | Timp de citire: 2 min.

Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din martie, se uniformizează regulile la plata contribuțiilor sociale pentru beneficiile date salariaților de către terți

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Martie 2021 | 0 | 10023 | Timp de citire: 4 min.

Regulile în funcție de care se plătesc contribuțiile sociale pentru avantajele în bani sau în natură primite de salariați de la terți au fost ajustate recent prin OUG 13/2021. Conform Executivului, modificările -- care se aplică începând cu veniturile aferente lunii martie 2021 -- erau necesare pentru a stabili un tratament fiscal unitar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din martie, anumite beneficii netaxabile pentru salariați pot fi incluse direct în regulamentul intern, nu neapărat în CIM

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Martie 2021 | 1 | 8751 | Timp de citire: 2 min.

Anumite beneficii netaxabile pentru salariați, printre care ajutoarele sau cadourile, pot fi stabilite concret prin regulamentul intern al angajatorului, începând cu veniturile aferente lunii martie 2021, conform unei recente ordonanțe de urgență. Până acum, acestea trebuiau să fie stabilite exclusiv prin contractul individual de muncă (CIM), astfel că includerea în regulamentul intern vine ca o alternativă. Conform specialiștilor, schimbarea va simplifica destul de mult activitatea firmelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Schimbările recente la taxarea anumitor beneficii salariale se văd abia la raportarea făcută până la termenul de azi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Februarie 2021 | 0 | 2969 | Timp de citire: 2 min.

La finalul anului trecut, prin Legea 296/2020 au fost făcute modificări la taxele datorate (impozit pe venit și contribuții la pensii și sănătate) pentru anumite beneficii pe care angajatorii le pot acorda salariaților. Noile reguli sunt valabile începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021, ceea ce înseamnă că ele se aplică efectiv la raportarea pe care angajatorii o fac în februarie 2021, adică până azi. Citește articolul