avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1062 soluții astăzi
Acasă Subiect: salariati
Subiect: salariati
ACCES GRATUIT

Reminder Sărbători pascale 2025: Ce compensații trebuie să primească salariații care lucrează de Paște

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Aprilie 2025 | 2996 | Timp de citire: 1 min.

După cum stabilește Codul muncii, salariații din țara noastră, indiferent dacă sunt angajați la stat sau activează în mediul privat, beneficiază, în a doua jumătate a lunii aprilie, cu ocazia Paștelui, de o minivacanță de patru zile. Anul acesta, Paștele ortodox coincide cu cel catolic. Angajații care lucrează în perioada Paștelui trebuie să fie recompensați de către angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Stock option plan: Cum se declară și taxează veniturile obținute de salariat din vânzarea acțiunilor pe care le-a avut la fostul angajator?

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
15 Aprilie 2025 | 564 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece planurile de tip stock option plan, ce permit salariaților să obțină acțiuni (gratuit sau la un preț preferențial) la angajatorul la care lucrează, au devenit tot mai populare, apar mai des și salariați care vor să știe ce obligații fiscale există în aceste situații. Însă răspunsul nu este ușor de dat, pentru că tratamentul fiscal depinde de mai multe aspecte importante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Cum influențează planurile de acțiuni piața muncii din România. Beneficiul devine tot mai popular

EY Romania în Resurse umane
11 Aprilie 2025 | 507 | Timp de citire: 2 min.

În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este „stock option plan” (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensare și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raport: Majoritatea companiilor se confruntă cu deficit de expertiză și competențe digitale în departamentele de taxe, acestea nefiind pregătite să gestioneze complexitatea reglementărilor fiscale

PwC România în Taxe și impozite
10 Aprilie 2025 | 475 | Timp de citire: 2 min.

Mai puțin de jumătate (43%) dintre organizații se consideră pregătite să facă față noilor obligații de reglementare fiscală, precum Pilonul 2, despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global. Mai mult, 95% admit că au deficit de angajați cu competențe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenței artificiale și analizei datelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii pot stabili un buget individual și angajații pot alege beneficiile dorite, dar e necesară o informare despre taxare și impactul pe venitul net

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Aprilie 2025 | 1795 | Timp de citire: 1 min.

Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Un simplu transfer de personal între companii poate fi considerat, uneori, un transfer de întreprindere: Implicații și sancțiuni

PwC România în Aspecte juridice
3 Aprilie 2025 | 758 | Timp de citire: 7 min.

Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cât costă menținerea obligatorie a doi angajați pe durata programului de finanțare

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
31 Martie 2025 | 4316 | Timp de citire: 3 min.

Principala obligație a beneficiarilor programului Start-up Nation este aceea de a crea, în etapa de implementare a proiectului de investiții, două noi locuri de muncă și, ulterior, menținerea acestora pentru o perioadă de 30 de luni. Prin urmare, în cazul în care ai în vedere atragerea unei finanțări nerambursabile de până la 250.000 de lei pentru o afacere nouă, trebuie să ții cont și de obligațiile pe care programul de finanțare ți le impune pe durata monitorizării investiției realizate. Deși banii nerambursabili par o oportunitate excelentă pentru a-ți pune pe picioare o afacere, este esențial să cunoști toate implicațiile financiare ce vin la pachet cu acest ajutor financiar. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Facilități fiscale

Angajatorul ar trebui să verifice voluntar dacă poate aplica scutirea de impozit pentru cercetare-dezvoltare, ca să nu riște ulterior un litigiu

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Martie 2025 | 5983 | Timp de citire: 3 min.

În anii recenți s-a înregistrat o creștere a interesului față de scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare. Din acest motiv, avocații recomandă angajatorilor să verifice voluntar dacă pot aplica facilitatea respectivă, pentru a evita riscul unui litigiu cu salariații care consideră că au dreptul să beneficieze de ea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Declarația 112, adaptată la prelungirea aplicării sumei netaxabile din salariul minim și la eliminarea anumitor facilități fiscale

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Martie 2025 | 7999 | Timp de citire: 3 min.

Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, pe care angajatorii le folosesc pentru raportarea veniturilor salariale și a taxelor aferente, au fost adaptate la noutățile venite pe final de 2024, conform unui ordin oficializat recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decontarea serviciilor turistice: În 2025, suma ce poate fi scutită de taxe salariale este mai mare cu peste 1.000 lei

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Martie 2025 | 3060 | Timp de citire: 2 min.

În anul 2025, limita pentru decontarea netaxabilă a serviciilor turistice este mai mare față de anul trecut cu peste 1.000 lei, așa cum reiese din legile bugetului de stat pe 2025. Asta înseamnă că angajatorii pot deconta salariaților o sumă mai mare fără a datora impozit pe venit și contribuții sociale. Citește articolul