După cum stabilește Codul muncii, salariații din țara noastră, indiferent dacă sunt angajați la stat sau activează în mediul privat, beneficiază, în a doua jumătate a lunii aprilie, cu ocazia Paștelui, de o minivacanță de patru zile. Anul acesta, Paștele ortodox coincide cu cel catolic. Angajații care lucrează în perioada Paștelui trebuie să fie recompensați de către angajator. Citește articolul
Deoarece planurile de tip stock option plan, ce permit salariaților să obțină acțiuni (gratuit sau la un preț preferențial) la angajatorul la care lucrează, au devenit tot mai populare, apar mai des și salariați care vor să știe ce obligații fiscale există în aceste situații. Însă răspunsul nu este ușor de dat, pentru că tratamentul fiscal depinde de mai multe aspecte importante. Citește articolul
În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este „stock option plan” (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensare și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților. Citește articolul
Mai puțin de jumătate (43%) dintre organizații se consideră pregătite să facă față noilor obligații de reglementare fiscală, precum Pilonul 2, despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global. Mai mult, 95% admit că au deficit de angajați cu competențe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenței artificiale și analizei datelor. Citește articolul
Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul
Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul
Principala obligație a beneficiarilor programului Start-up Nation este aceea de a crea, în etapa de implementare a proiectului de investiții, două noi locuri de muncă și, ulterior, menținerea acestora pentru o perioadă de 30 de luni. Prin urmare, în cazul în care ai în vedere atragerea unei finanțări nerambursabile de până la 250.000 de lei pentru o afacere nouă, trebuie să ții cont și de obligațiile pe care programul de finanțare ți le impune pe durata monitorizării investiției realizate. Deși banii nerambursabili par o oportunitate excelentă pentru a-ți pune pe picioare o afacere, este esențial să cunoști toate implicațiile financiare ce vin la pachet cu acest ajutor financiar. Citește articolul
În anii recenți s-a înregistrat o creștere a interesului față de scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare. Din acest motiv, avocații recomandă angajatorilor să verifice voluntar dacă pot aplica facilitatea respectivă, pentru a evita riscul unui litigiu cu salariații care consideră că au dreptul să beneficieze de ea. Citește articolul
Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare, pe care angajatorii le folosesc pentru raportarea veniturilor salariale și a taxelor aferente, au fost adaptate la noutățile venite pe final de 2024, conform unui ordin oficializat recent. Citește articolul
În anul 2025, limita pentru decontarea netaxabilă a serviciilor turistice este mai mare față de anul trecut cu peste 1.000 lei, așa cum reiese din legile bugetului de stat pe 2025. Asta înseamnă că angajatorii pot deconta salariaților o sumă mai mare fără a datora impozit pe venit și contribuții sociale. Citește articolul