Valorea biletelor de creșă și cele de masă ar putea crește din aprilie, potrivit unor proiecte de ordin publicate recent în dezbatere publică de Ministerul Muncii (MM). Conform acestora, tichetele de creșă vor crește cu 10 lei, iar cele de masă cu 14 bani, în primul semestru al acestui an. De asemenea, un ordin publicat deja în Monitorul Oficial prevede și majorarea tichetelor culturale. Să le luăm pe rând. Citește articolul
Drepturile salariale și beneficiile angajaților nu pot fi stabilite unilateral de angajator prin regulamentul intern, ci trebuie să fie rezultatul unei negocieri colective sau individuale, conform Codului muncii și Legii 367/2022. Regulamentul intern poate detalia drepturi și obligații generale, dar nu poate modifica clauze esențiale ale contractului individual, cum ar fi salariul, care trebuie negociate și incluse în contractele colective și individuale, asigurând conformitatea cu toate reglementările legale aplicabile. Citește articolul
Legislația impune angajatorilor să asigure transparența beneficiilor extrasalariale prin includerea acestora în contractele individuale de muncă. Deși există un spațiu de flexibilitate pentru avantajele acordate neregulat, beneficiile promise trebuie specificate explicit pentru a evita ambiguitățile. Abordarea fiscală este esențială, având în vedere inclusiv, atunci când e cazul, un plafon global de neimpozitare de 33%, pe lângă regimul specific fiecărui tip de beneficiu. Citește articolul
În 2024, regimul legal al tichetelor de masă a fost modificat prin două schimbări importante, care se aplică și în 2025. Iată ce trebuie să știe angajatorii despre acordarea acestui beneficiu și reglementările fiscale ce le vizează. Citește articolul
Guvernul a emis recent un punct de vedere negativ cu privire la un proiect de lege ce propune ca tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS). Citește articolul
Din momentul în care angajatorul a decis să ofere salariaților tichete de masă, ar trebui să o facă pentru toți, indiferent că lucrează cu normă întreagă sau parțială sau au un program inegal de lucru. Singura condiție pe care trebuie să o „bifeze” salariații este să aibă funcția de bază la respectivul angajator. Citește articolul
În al doilea semestru al anului, dar și în primele două luni din 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă va crește cu patru bani față de actuala valoare și va ajunge la 40,04 lei, potrivit unui ordin oficializat marți, prin publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul
Din octombrie, valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu patru bani - ajungând astfel la 40,04 lei. Majorarea aceasta, realizată prin ordin de ministru, nu reprezintă altceva decât o indexare ce trebuie realizată pentru că așa scrie în lege, chestiune care se întâmplă semestrial și care, în unii ani, a presupus creșteri de un ban sau nicio creștere. Deși această majorare a valorii maxime a tichetului este intens criticată în spațiul public, trebuie amintite două lucruri deosebit de importante care pare că le scapă criticilor: o dată, niciun angajator din mediul privat nu e obligat să acorde tichete de masă și, în al doilea rând, cei care acordă nu sunt obligați să dea tichete de 40,04 lei, acest plafon fiind impus într-un context fiscal, de fapt. Citește articolul
Ignorarea celor mai elementare dispoziții juridice nu ne mai surprinde, din păcate, nici după 112 ani de la adoptarea primului Cod al muncii (1912) - și chiar e necesar să ne ducem atât de mult în spate ca punct de referință în cazul de față. De expresia „regulile casei” în cadrul relațiilor de muncă e prima oară când aud/citesc și tot prima oară aud și de situația în care dreptul legitim de a demisiona l-ar pune pe angajat în postura de a pierde dreptul la tichete de masă. Citește articolul
După cum stabilește legislația în vigoare, autoritățile sunt obligate să indexeze semestrial valoarea tichetelor de masă, valoarea acestora urmând să se majoreze, din octombrie, cu doar patru bani. De altfel, au fost ocazii în care valoarea tichetelor de masă a crescut doar cu un ban. În acest context, mulți s-au întrebat de ce nu s-a renunțat la această majorare, care, în practică, nu aduce nicio schimbare, răspunsul aflându-se, așa cum informează Ministerul Muncii, în formulele de calcul folosite pentru indexarea valorii tichetelor de masă. Citește articolul