Din momentul în care angajatorul a decis să ofere salariaților tichete de masă, ar trebui să o facă pentru toți, indiferent că lucrează cu normă întreagă sau parțială sau au un program inegal de lucru. Singura condiție pe care trebuie să o „bifeze” salariații este să aibă funcția de bază la respectivul angajator. Citește articolul
În al doilea semestru al anului, dar și în primele două luni din 2025, valoarea maximă a unui tichet de masă va crește cu patru bani față de actuala valoare și va ajunge la 40,04 lei, potrivit unui ordin oficializat marți, prin publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul
Din octombrie, valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu patru bani - ajungând astfel la 40,04 lei. Majorarea aceasta, realizată prin ordin de ministru, nu reprezintă altceva decât o indexare ce trebuie realizată pentru că așa scrie în lege, chestiune care se întâmplă semestrial și care, în unii ani, a presupus creșteri de un ban sau nicio creștere. Deși această majorare a valorii maxime a tichetului este intens criticată în spațiul public, trebuie amintite două lucruri deosebit de importante care pare că le scapă criticilor: o dată, niciun angajator din mediul privat nu e obligat să acorde tichete de masă și, în al doilea rând, cei care acordă nu sunt obligați să dea tichete de 40,04 lei, acest plafon fiind impus într-un context fiscal, de fapt. Citește articolul
Ignorarea celor mai elementare dispoziții juridice nu ne mai surprinde, din păcate, nici după 112 ani de la adoptarea primului Cod al muncii (1912) - și chiar e necesar să ne ducem atât de mult în spate ca punct de referință în cazul de față. De expresia „regulile casei” în cadrul relațiilor de muncă e prima oară când aud/citesc și tot prima oară aud și de situația în care dreptul legitim de a demisiona l-ar pune pe angajat în postura de a pierde dreptul la tichete de masă. Citește articolul
După cum stabilește legislația în vigoare, autoritățile sunt obligate să indexeze semestrial valoarea tichetelor de masă, valoarea acestora urmând să se majoreze, din octombrie, cu doar patru bani. De altfel, au fost ocazii în care valoarea tichetelor de masă a crescut doar cu un ban. În acest context, mulți s-au întrebat de ce nu s-a renunțat la această majorare, care, în practică, nu aduce nicio schimbare, răspunsul aflându-se, așa cum informează Ministerul Muncii, în formulele de calcul folosite pentru indexarea valorii tichetelor de masă. Citește articolul
Tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS), se arată într-un proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Automat, măsura ar însemna o creștere indirectă a salariului net pentru angajații care deja primesc asemenea beneficii. Citește articolul
Deși nu majorează plafonul lunar al venitului brut în care intră și adaosurile salariale, acesta rămânând la 4.000 de lei, Guvernul a permis scoaterea din calculul lunar pentru încadrarea în plafon a tichetelor de masă și indemnizațiilor de hrană. Măsura de compromis găsită pentru a nu afecta aplicarea beneficiului de netaxare de 300 de lei aplicabil de la 1 iulie pentru o parte dintre angajații care se bucură de netaxare acum se ordonanță adoptat vineri de Guvern și publicată deja în Monitorul Oficial. Citește articolul
De câteva săptămâni, Guvernului i se cere adoptarea unei majorări a plafonului de 4.000 de lei folosit la acordarea beneficiului de netaxare la salariul minim. În contextul în care această majorare ar putea să nu opereze, trebuie amintit că reducerea unor adaosuri, precum tichetele de masă, nu poate fi făcută unilateral de angajator, ci necesită renegociere. Citește articolul
Compensarea în bani a concediului anual de odihnă nu este posibilă, cu excepția situației în care contractul încetează. Deci, situația în care salariatul i-ar solicita angajatorului sau cea în care ar accepta o ofertă a acestuia pentru plata zilelor de concediu restante nu se încadrează în limitele legale, fiind chiar o interdicție explicită în acest sens. Citește articolul
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul