Situațiile care reclamă includerea unei clauze de mobilitate și cele în care vorbim doar de delegări pot fi ușor confundate dacă angajatorul nu are reprezentarea clară a specificului activității și frecvenței cu care se fac deplasările - și, desigur, dacă nu le comunică și angajatului la momentul negocierii și semnării contractului. Citește articolul
În urma amnistiei din 2022 pentru diurnele recalificate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), s-a stabilit că asemenea reîncadrări mai sunt posibile numai în baza unei colaborări cu personalul de control din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). În acest sens, marți a fost oficializată o procedură ce permite din nou, în anumite condiții, recalificarea diurnelor ca venituri salariale. Citește articolul
Creșterea, din 1 aprilie, a cuantumului netaxabil al indemnizațiilor de delegare și detașare ne amintește de o măsură prevăzută de Legea nr. 72/2022 care nu a mai ajuns să fie transpusă într-un act normativ. Procedura privind reîncadrările fiscale ale indemnizațiilor date salariaților numai după un control al inspectorilor de muncă pentru clarificarea situațiilor de fapt trebuie adoptată până la final de mai anul trecut, dar e încă în dezbatere. Nu este însă singura procedură în așteptare. Citește articolul
Indemnizațiile de deplasare - delegare, detașare ori mobilitate - au fiecare specificul său legal, fiind tratate de prevederi legale diferite și, uneori, chiar de legi speciale. Firmele care au angajați în deplasare, fie ocazional, dar cu atât mai mult cele unde anumiți salariați fac asta frecvent, trebuie să fie foarte atente la încadrarea corectă a fiecărui tip de deplasare. De aproximativ un an, tratamentul fiscal al acestor indemnizații a fost uniformizat, iar începând cu luna aprilie 2023, valorile neimpozabile ale acestor indemnizații a fost majorat. Citește articolul
Prin clauza de mobilitate părţile în contractul individual de muncă stabilesc că, în considerarea specificului muncii, executarea obligaţiilor de serviciu de către salariat nu se realizează într-un loc stabil de muncă. În acest caz salariatul beneficiază de prestaţii suplimentare în bani sau în natură - indemnizația de mobilitate, mai exact. Acest salariat e ceea ce numim lucrător mobil, tocmai pentru că locul său de muncă nu este fix, ci mobil, un exemplu în acest sens fiind cel al conducătorilor auto care lucrează pentru firmele de transporturi de mărfuri și care se deplasează constant în alte localități. Citește articolul
Pentru anumite sume ori prestații suplimentare sau beneficii extrasalariale primite de angajați, Guvernul obligă firmele să se raporteze la un plafon lunar când aplică tratamentul aferent veniturilor neimpozabile. Potrivit unei ordonanțe recente, nu vor fi considerate impozabile anumite venituri ce vizează clauzele de mobilitate, vacanțele angajaților, abonamentele medicale, hrana sau cheltuielile generate de telemuncă dacă toate acestea se încadrează în 33% din salariul de bază. Citește articolul
Companiile care acordă diurnă salariaților pot folosi în documentația internă chiar acest termen generic, practica nefiind una greșită, însă specialiștii recomandă folosirea termenului exact din legislație. De ce? Pentru a evita explicațiile suplimentare pe care le-ar putea cere un inspector mai strict venit în control. Citește articolul
Atunci când vine vorba de șoferii de transport rutier internațional, la ce categorie ar trebui încadrați aceștia? La detașarea transnațională, pentru care se acordă indemnizația de detașare transnațională, sau la categoria salariaților mobili, pentru care se acordă așa-zisa indemnizație de mobilitate? Citește articolul
Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european. Citește articolul