avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 550 soluții astăzi
Acasă Subiect: controale ANAF
Subiect: controale ANAF
ACCES PREMIUM
Servicii intragrup

CJUE: Necesitatea sau oportunitatea unei achiziții e irelevantă la deducerea TVA. Speța e utilă pentru contribuabilii cărora le-a fost refuzat dreptul de deducere de către Fisc

Viboal FindEx în Taxe și impozite
19 Decembrie 2024 | 0 | 30 | Timp de citire: 5 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Planificarea închiderii anului financiar 2024: La ce aspecte trebuie să fie atente firmele în următoarele luni

PwC România în Contabil și fiscal
18 Decembrie 2024 | 0 | 279 | Timp de citire: 7 min.

Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația SAF-T crește exponențial volumul și transparența datelor colectate de ANAF și expune contribuabilii care încalcă legea la sancțiuni imediate

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
5 Decembrie 2024 | 0 | 2968 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de ordin

Ridesharing: Angajatorii care nu plătesc taxele salariale pentru șoferii de transport alternativ vor fi depistați de ANAF printr-o declarație nouă

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Decembrie 2024 | 0 | 2156 | Timp de citire: 3 min.

Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Reorganizarea Fiscului

UPDATE Amânare: Direcția Antifraudă va avea câte o unitate în fiecare județ al țării începând din martie 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Decembrie 2024 | 0 | 3543 | Timp de citire: 3 min.

Din 2025, însă din martie, nu din ianuarie, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea inclusiv unități județene, nu doar unități regionale, conform unor modificări legislative recent operate de către Guvern. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Anumite date pot fi modificate după expirarea codului UIT, dar practica poate genera probleme în relația cu autoritățile

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2024 | 0 | 677 | Timp de citire: 2 min.

Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANAF derulează controale la PFA-uri și II-uri în contextul excluderii activităților IT din lista celor pentru care se aplică normele de venit

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2024 | 0 | 1259 | Timp de citire: 1 min.

Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au început să facă verificări la persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) care derulează activități IT, conform surselor avocatnet.ro. Controalele vin în contextul în care, din 2024, activitățile IT derulate prin PFA sau II sunt excluse din lista celor pentru care se pot aplica normele de venit, fiind obligatoriu sistemul real de impunere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amnistia fiscală: Firmele pot face ajustări voluntare de prețuri de transfer pentru a beneficia de mecanism

EY Romania în Contabil și fiscal
5 Noiembrie 2024 | 0 | 521 | Timp de citire: 4 min.

Creșterea gradului de colectare a impozitelor și, implicit, a veniturilor la bugetul de stat, este unul dintre obiectivele principale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), pe care instituția îl are în vedere constant și prioritar. În plus, numărul de inspecții fiscale în România a crescut semnificativ în ultimii ani, ceea ce subliniază importanța conformării fiscale proactive. În acest context, companiile din România, parte a grupurilor multinaționale, au posibilitatea de a efectua ajustări voluntare de prețuri de transfer, pentru a alinia prețurile practicate la principiul valorii de piață, în situațiile în care nu sunt stabilite potrivit acestuia. Ajustările voluntare de prețuri de transfer nu doar că ajută companiile să se alinieze la cerințele fiscale, dar reprezintă și un instrument esențial pentru gestionarea riscurilor fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Automate comerciale: Firmele scapă de amenda pentru nedotarea cu case de marcat numai dacă au contractat aparate care vor fi instalate până la 31 decembrie

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Noiembrie 2024 | 0 | 410 | Timp de citire: 3 min.

Companiile care sunt în proces de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat scapă, în caz de control fiscal, de sancțiunile pentru nedotare numai dacă au contractat deja aparate care vor fi instalate până la finalul anului 2024. Astfel, cei care nu pot dovedi, la control, că au făcut demersurile necesare vor fi sancționați. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Inspectorii vor putea trimite somații

UPDATE Controale antifraudă: Cei care nu predau documentele necesare verificărilor vor risca pedeapsa cu închisoarea. Proiectul cu măsura, relansat în dezbatere

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Octombrie 2024 | 0 | 6393 | Timp de citire: 2 min.

Inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), vor putea trimite somații contribuabililor care refuză să predea documentele cerute în cadrul verificărilor. Astfel, cei care ignoră somațiile vor risca să facă până la șase ani de închisoare. Așa prevede un proiect de ordin relansat miercuri în dezbatere de către ANAF. Măsura vine ca o corectură la situația actuală - sesizările inspectorilor sunt clasate de organele penale tocmai din cauză că cei verificați primesc o invitație de a prezenta acte, nu o somație. Citește articolul