Contribuabilii care nu-și îndeplinesc obligațiile legale în perioada în care au codul de TVA anulat vor putea fi identificați rapid, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în baza informațiilor adunate prin sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Astfel, cei ce nu se conformează vor risca să primească decizii de impunere din oficiu privind TVA-ul datorat. Citește articolul
O ordonanță publicată miercuri în Monitorul Oficial prevede reglementarea în Codul fiscal a regimului de TVA pentru ambalajele nereutilizabile ce fac obiectul sistemului de garanție-returnare (SGR). Pe de o parte, vorbim de clarificarea faptului că garanția SGR percepută de producători, distribuitori și comercianți în cadrul sistemului SGR nu reprezintă contravaloarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii, dar și de reglementări aplicabile administratorului de sistem. Citește articolul
Guvernul a adoptat vineri principalele reguli pentru implementarea efectivă a deconturilor precompletate de TVA începând cu luna august 2024, acestea fiind incluse într-o ordonanță publicată în aceeași zi. Documentul extinde sursele de informații pe care se bazează deconturile precompletate și detaliază cum sunt gestionate situațiile în care apar diferențe notabile între forma precompletată de autorități a decontului de TVA și forma modificată de contribuabil. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a confirmat faptul că simpla apartenență la același grup de societăți sau existența unui contract de prestări servicii între două societăți din state membre diferite nu este suficientă pentru a considera că societatea beneficiară a serviciilor dispune de un sediu fix în celălalt stat. Mai mult decât atât, CJUE a reamintit faptul că nu se poate vorbi de sediu fix atunci când resursele umane și tehnice de care dispune o societate în celălalt statul membru nu sunt distincte de cele prin care îi sunt furnizate serviciile sau dacă aceste resurse umane și tehnice nu asigură decât activități pregătitoare sau auxiliare. Este vorba de decizia CJUE în cauza românească C-533/22 „Adient”. Citește articolul
În lunile recente au apărut cinci noutăți importante din domeniul taxelor care au o legătură directă cu angajatorii. Dacă două dintre ele vizează TVA, celelalte trei vizează taxele salariale plătite de firme pentru angajații lor. Citește articolul
O companie nu scapă de toate obligațiile privind TVA doar pentru că organul fiscal i-a anulat din oficiu codul de TVA. Dacă se găsește într-o asemenea situație, contribuabilul este obligat în continuare, acolo unde este cazul, să colecteze, să declare (prin formularul 311) și să achite TVA. Venim cu clarificări în acest sens în condițiile în care la controalele Fiscului apar din când în când cazuri de contribuabili care nu-și îndeplinesc obligațiile după anularea codului de TVA. Citește articolul
Noi clarificări privind stabilirea sediilor fixe în materie de TVA au fost oferite recent de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De această dată, speța în care s-a pronunțat Curtea vizează România în mod direct. Citește articolul
Decizia emisă de autoritățile fiscale în etapa de contestare administrativă a unei impuneri de TVA poate fi anulată în situația în care contribuabilului i s-a încălcat dreptul la apărare, stabilește o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totuși, anularea deciziei poate să intervină numai dacă, în lipsa încălcării respective, rezultatul procedurii putea fi altul. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii mai, în cauza Slovenské Energetické Strojárne AS C-746/22 (Ungaria), aduce clarificări cu privire la procedura de rambursare a TVA-ului către persoanele impozabile care nu sunt stabilite în statul membru de rambursare, dar sunt stabilite în alt stat membru al UE, și, totodată, cu privire la posibilitatea de a prezenta informații suplimentare în căile de atac. De reținut că prevederile legislației fiscale din România sunt în linie cu concluziile CJUE. Citește articolul
România a primit o nouă autorizare pentru limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA-ului pentru cumpărarea, închirierea sau leasingul mașinilor, în cazul în care acestea sunt folosite și în alte scopuri decât cele profesionale. Măsura figurează într-o decizie recent publicată de Consiliul UE în Jurnalul Oficial al UE. Citește articolul