Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare. Citește articolul
Transferul dosarului fiscal de la un organ fiscal la altul poate să aducă, uneori, probleme mari legate de TVA, atrage atenția Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev. De exemplu, în practică au apărut situații în care autoritățile fiscale pur și simplu au „uitat” să facă transferul. Deoarece o asemenea scăpare poate avea efecte majore pe termen lung, cum ar fi anularea codului de TVA și pierderea dreptului de deducere, contribuabilii sunt sfătuiți să fie foarte atenți atunci când sunt mutați la alt organ fiscal. Citește articolul
Modelul și instrucțiunile notificării de conformare pentru sistemul e-TVA au fost oficializate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acest document este transmis contribuabililor atunci când se identifică diferențe între informațiile declarate de contribuabil în decontul de TVA și cele identificate de autorități prin decontul precompletat de TVA. Momentan, notificările de conformare au doar un rol informativ până la finalul lui 2024. Citește articolul
Prezentăm astăzi principalele reguli ce trebuie știute, de către contribuabili, despre sistemul de TVA la încasare. Citește articolul
Într-un raport publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) despre controalele terminate în iunie 2023 se găsește și cazul unei PFA care aplica eronat sistemul de TVA la încasare. Citește articolul
În contextul unei decizii din 2022 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Comisia Europeană a analizat dacă sistemul de TVA la încasare este contrar principiului neutralității TVA și de natură să altereze concurența de piață. Iată situația în cauză și opinia autorităților europene. Citește articolul
În privința plafoanelor fiscale majore care se pot aplica, potrivit legislației, firmelor și PFA-urilor, avem o modificare majoră ce ține de plafonul pentru comerțul online în UE. Totodată, iată care sunt și celelalte plafoane valabile în 2022. Citește articolul
Intrarea în sistemul de TVA la încasare se poate face oricând în timpul anului, de la o perioadă fiscală la alta, și nu numai în luna ianuarie sau la data înregistrării în scopuri de TVA, potrivit modificărilor intervenite în acest sens în prima parte a acestui an. În același timp, ieșirea din sistem poate fi făcută fie până la data de 20 a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depășit plafonul prevăzut de lege, dacă acest demers este obligatoriu, sau în perioada 1 - 20 a oricărei luni, dacă este opțional. Aceste demersuri se fac prin intermediul formularelor 097 și 700. Citește articolul
Atunci când hotărăști să ai propria afacere, trebuie să iei mai multe decizii, odată ce firma este înmatriculată la Registrul Comerțului. Una dintre ele are legătură cu înregistrarea ca plătitor de TVA sau nu, mai ales că această hotărâre vine cu mai multe implicații din punct de vedere contabil. Citește articolul
După ce s-a stabilit o majorare a plafonului în funcție de care se poate aplica sistemul de TVA la încasare și s-a introdus posibilitatea de a accesa mecanismul oricând în timpul anului, autoritățile fiscale au modificat azi formularele 097 și 700. Acestea sunt necesare la notificarea intrării sau ieșirii din sistemul de TVA la încasare. Citește articolul