De ce s-au modificat două formulare? De obicei, contribuabilii folosesc declarația 097 pentru a notifica intrarea sau ieșirea din sistem, formularul fiind transmis exclusiv în format tipărit (se depune la registratura unităților fiscale sau prin poștă). Însă, de la sfârșitul lunii curente, această notificare se va putea face direct prin declarația 700, care se va putea depune online. Formularul 700 este folosit ca o alternativă la mai multe declarații fiscale care nu pot fi depuse online.
Cele două schimbări care au fost reflectate, prin schimbările oficializate azi, în declarațiile 097 și 700 sunt:
- noul plafon ce permite aplicarea sistemului de TVA la încasare este de 4,5 milioane de lei (cifră de afaceri), față de 2,25 milioane de lei anterior;
- intrarea în sistemul de TVA la încasare se poate face oricând în timpul anului, nu doar în luna ianuarie sau la data înregistrării în scopuri de TVA.
Referitor la ieșirea din sistem, aceasta e posibilă până la data de 20 a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depășit plafonul de 4,5 milioane de lei, dacă ieșirea e obligatorie pentru atingerea plafonului, sau în perioada 1 - 20 a oricărei luni, dacă ieșirea e opțională, nefiind atins plafonul.
Formularul 700 va permite inclusiv notificarea intrării sau ieșirii din sistemul de TVA la încasare, conform altor modificări recente, începând cu data de 30 martie 2021.
Dublarea plafonului aferent sistemului de TVA la încasare este o măsură care a generat probleme în practică. Mai precis, deși noul plafon ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2021, acest lucru n-a fost posibil din cauza reglementării defectuoase din Legea 296/2020. Ulterior, problema a fost rezolvată prin OUG 13/2021, astfel că noul plafon a devenit funcțional la 1 martie 2021.