Vânzătorii sunt obligați prin lege să livreze bunurile cumpărate în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, iar consumatorii au dreptul să solicite termene suplimentare sau să anuleze contractul în caz de întârzieri. Comercianții trebuie să asigure transparență în informațiile furnizate, protejând astfel drepturile consumatorilor atât în magazinele fizice, cât și în mediul online. Citește articolul
Conceptul de livrare de bunuri, specific legislației TVA, poate fi aplicabil uneori chiar și atunci când vorbim despre executări silite de bunuri mobile și imobile, sunt de părere specialiștii. Cu alte cuvinte, în anumite situații putem vorbi despre o „livrare silită de bunuri” pentru care trebuie plătit TVA la Fisc. Deoarece nu toți executorii judecătorești sunt familiarizați cu regimul de TVA, există riscul ca taxa să nu fie plătită în urma unei executări silite, astfel că pot apărea probleme deloc neglijabile. Citește articolul
Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul
ANCOM propune un proiect de decizie pentru adaptarea regimului de autorizare generală a serviciilor poștale la schimbările aduse de comerțul online. Instituția își propune să includă o parte dintre activitățile prestate de platformele de "food delivery" și "ridesharing" în sfera serviciilor poștale, impunând obligații de notificare și autorizare pentru furnizori, atunci când aceștia livrează și alte tipuri de bunuri decât cele specifice domeniului lor principal de activitate. În plus, coletele peste 31,5 kg vor ieși din sfera de reglementare a serviciilor poștale intrând în cea a transportului de marfă. Furnizorii existenți au obligația ca până la 30 aprilie 2024 să transmită ANCOM informațiile generale actualizate referitoare la activitățile poștale pe care le desfășoară., procedura urmând să fie digitalizată complet. Citește articolul
În contextul unei decizii din 2022 a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Comisia Europeană a analizat dacă sistemul de TVA la încasare este contrar principiului neutralității TVA și de natură să altereze concurența de piață. Iată situația în cauză și opinia autorităților europene. Citește articolul
O prestație unică și complexă compusă din punerea la dispoziție a echipamentelor de reîncărcare pentru vehicule electrice și din operațiuni accesorii reprezintă o livrare de bunuri, din perspectiva legislației TVA, reiese dintr-o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Deși vorbim de o speță din Polonia, hotărârea este importantă inclusiv pentru contribuabilii români. Citește articolul
Un comerciant din domeniul de optică medicală căruia i-a fost impusă de autorități, timp de cinci ani, plata cotei standard de TVA a obținut dreptul de a-i fi restituite sumele plătite în plus printr-o hotărâre definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), conform unui comunicat de presă recent. Concret, compania a plătit cota standard de TVA pentru vânzarea de ochelari de vedere și lentile de contact de vedere în condițiile în care ar fi trebuit să plătească o cotă redusă de doar 9%. Citește articolul
Autoritățile de la noi pot introduce, dacă vor, două cote reduse suplimentare de TVA, conform unei directive europene oficializate azi. Una dintre cotele noi poate fi sub pragul de 5%, iar cealaltă poate fi de 0% (adică o scutire cu drept de deducere), însă ambele pot fi aplicate numai anumitor bunuri vândute sau servicii prestate. Citește articolul
Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM) a publicat un amplu raport despre reglementarea, pe alocuri lacunară, a muncii pe platformele digitale ce activează pe piața din Uniunea Europeană, scoțând la iveală o serie de încercări de legiferare a acestei activități, a drepturilor acestor muncitori, a obligațiilor angajatorilor, inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă. Totuși, la nivelul Parlamentului European există un proiect de directivă prin care vor fi introduse o serie de drepturi similare salariaților celor care lucrează pentru platformele digitale, chiar și așa, până la implementarea acestui proiect de directivă la nivelul fiecărui stat membru vor mai trece câțiva ani. Citește articolul