Cu toate acestea, în prezent, în UE, în medie, una din două facturi emise în tranzacțiile comerciale este plătită cu întârziere (sau deloc), în timp ce unul din patru falimente se datorează facturilor care nu sunt plătite la timp.
Mai mult, volumul schimburilor între entități din țările membre UE a făcut necesară revenirea asupra prevederilor existente, cu scopul de a crește relevanța acestora în actualul context economic și de a le alinia cu realitatea care guvernează tranzacțiile relevante pentru aceste reglementări. De exemplu, a fost identificată nevoia de scurtare a termenele de plată, de la 60 de zile (cu posibilitate de prelungire) în prezent, în raporturile dintre profesioniști, la 30 de zile (fără posibilitatea ca părțile să agreeze un termen de plată mai lung), în perspectivă, facilitându-se astfel închiderea mult mai rapidă a buclei financiar-contabile.
Astfel a apărut propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale, act publicat de Comisia Europeană în data de 12 septembrie 2023, care este menit să asigure o actualizare binemeritată directivei, pe care o va și abroga.
Este important de subliniat că efectele acestei propuneri legislative se doresc a fi substanțiale și vor avea un impact major și asupra activității entităților din România, prin amendamentele/modificările care vor fi aduse Legii 72/2013. La nivel european, retailerii au avertizat deja că schimbările preconizate în ceea ce privește cadrul legislativ vor conduce la o creștere a prețurilor.
Cum modifică noul regulament termenele legale de plată
În prezent, directiva prevede un termen de plată de 30 de zile atât în tranzacțiile între întreprinderi, cât și în tranzacțiile între întreprinderi și autoritățile publice. Cu toate acestea, termenul poate fi extins la 60 de zile sau chiar mai mult „dacă nu este vădit inechitabil pentru creditor”.
În transpunerea acestor prevederi, Legea 72/2013 reglementează termenul de plată de 30 de zile, ca regulă, în relațiile dintre autoritățile publice și întreprinderi, în timp ce termenul de plată între profesioniști este stabilit la maxim 60 de zile, legea permițând însă ca, în mod excepțional, părțile să poată agrea un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă (respectiv să nu fie în mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul).
În acest context, propunerea de regulament are în vedere simplificarea dispozițiilor actuale, introducând un singur termen de plată aplicabil în mod unitar la nivelul UE: maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a unei solicitări echivalente de plată pentru toate tranzacțiile comerciale, atât pentru tranzacțiile între întreprinderi (profesioniști), cât și pentru tranzacțiile dintre autoritățile publice și întreprinderi. Propunerea nu afectează termenele de plată mai scurte prevăzute în legislația națională, pentru a asigura securitate juridică.
Ce alte noutăți aduce Propunerea de Regulament
O serie de reguli care vizează îmbunătățirea cadrului legislativ privind combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale vor fi aduse de noul act legislativ:
- limitarea termenului în care se poate face recepția sau verificarea produselor: acesta nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data livrării bunurilor sau prestării serviciilor. În acest caz, termenul de plată nu poate depăși 30 de zile de la finalizarea recepției sau a verificării produselor;
- dobânda pentru plata întârziată: debitorul unei obligații de plată este obligat la plata de penalități de întârziere, acestea datorându-se automat de către debitor creditorului, fără a fi necesară îndeplinirea altor formalități. De asemenea, se prevede faptul că creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la dreptul de a obține aceste penalități;
- compensație pentru costurile de recuperare a creanțelor: creditorii au dreptul la compensații pentru costurile suferite în legătură cu recuperarea sumelor datorate, debitorii datorând în mod automat suma fixă de 50 de euro per tranzacție. O astfel de prevedere există în directivă și în Legea 72/2013, însă cuantumul actual este de 40 de euro. La fel ca în cazul dobânzilor pentru plata întârziată, creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la acest drept;
- nulitatea anumitor clauze: vor fi nule clauzele care:
- stabilesc un termen de plată mai mic de 30 de zile,
- exclud sau limitează dreptul creditorului de a obține dobânda pentru plata întârziată, precum și compensația pentru costurile de întârziere,
- extind termenul de 30 de zile pentru recepția sau verificarea produselor sau
- întârzie sau împiedică intenționat momentul trimiterii facturii.
- procedura specială de recuperare a creanțelor: creditorii trebuie să poată obține un titlu executoriu, inclusiv printr-o procedură urgentă și indiferent de valoarea creanței, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii de acțiune sau a cererii la instanță sau la o altă autoritate competentă, cu condiția ca suma datorată să nu fie contestată.
Când vor începe să se aplice noile reguli
Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.
Forma actuală a regulamentului poate suferi modificări înainte de a deveni efectiv aplicabilă. Este, însă, o certitudine că elementele de derulare și de urmărire a fluxurilor de plăți în tranzacții comerciale vor suferi ajustări substanțiale, necesare a fi implementate de toate părțile implicate.
Textul integral al propunerii legislative poate fi consultat aici, iar stadiul său poate fi verificat aici.