Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, în februarie, cadrul legal pentru reglementarea desfăşurării activităţii de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienţilor finali, respectiv, printre altele, ca, în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății facturilor. Acum, pentru armonizarea cadrului legal, ANRE a aprobat, printr-un proiect publicat marți în Monitorul Oficial, noul contract-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, ce conține schimbările apărute în februarie. Citește articolul
Din noiembrie 2022, atât furnizorii de utilități, adică de apă și canalizare, de electricitate, de salubritate și altele, cât și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi trebuie să accepte plata cu cardul și online, nu doar la propriile sedii. După cum reiese din verificările făcute de redacția noastră, cele mai multe dintre entitățile vizate de schimbările recente s-au conformat și oferă acum posibilitatea de a plăti facturile cu cardul și online. Citește articolul
La doar câteva luni de la cele mai recente ajustări ale schemei de sprijin prin care se mențin reduse facturile de energie pentru companii, Parlamentul vine cu noi modificări privind plafonarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Măsurile sunt într-o lege oficializată marți. Citește articolul
Schema de sprijin prin care Guvernul menține reduse facturile de energie pentru companii (energie electrică și gaze naturale) a fost prelungită prin OUG cu cinci luni, fiind valabilă până în august 2023. Totuși, măsura acoperă, începând din septembrie 2022, numai 85% din consumul de energie electrică, iar firmele pot continua să beneficieze de facilitate numai dacă depun o cerere la furnizor. Citește articolul
După trei luni de aplicare a schemei inițiale de reducere a facturilor la energie, Guvernul a schimbat regulile începând cu data de 1 februarie 2022, iar clienții noncasnici beneficiază din oficiu de noua schemă, fără să mai fie nevoie să depună cereri la furnizori. Acest lucru reiese indirect din noile norme procedurale oficializate marți de Ministerul Energiei. Concret, de la o schemă ce prevede exceptarea, la cerere, de la plata unor dări se trece la o schemă de plafonare a prețurilor, ce se aplică automat. Citește articolul
Începând cu 1 februarie se va aplica o nouă schemă de plafonare a tarifelor la gaze și electricitate, iar limita de consum de la care se va aplica aceasta va crește, potrivit unei ordonanțe publicate miercuri în Monitorul Oficial. Schema se va aplica atât persoanelor fizice, cât și consumatorilor non-casnici. După cum a subliniat ministrul energiei, noua schemă de plafonare și compensare a facturilor la energie, mai avantajoasă pentru consumatori, nu se va putea aplica retroactiv, adică și pentru lunile anterioare intrării în vigoare a noilor reguli. Citește articolul
Debranșările de la rețea ca urmare a neachitării facturilor la energie electrică și gaze naturale sunt interzise până-n vară, iar furnizorii care nu au aplicat schema de plafonare și compensare sunt obligați ca, în termen de 15 zile, să refacă facturile emise deja. Acestea vor fi recalculate și retrimise fără niciun fel de penalități, potrivit unei ordonanțe de urgență publicată azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Amenzi în valoare de 645.000 lei a aplicat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) în urma controalelor făcute la începutul acestui an la cele 72 de furnizori de energie, fiind aplicate și patru propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii. Citește articolul