Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, în februarie, cadrul legal pentru reglementarea desfăşurării activităţii de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienţilor finali, respectiv, printre altele, ca, în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății facturilor. Acum, pentru armonizarea cadrului legal, ANRE a aprobat, printr-un proiect publicat marți în Monitorul Oficial, noul contract-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, ce conține schimbările apărute în februarie.
Noul contract-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, dar și condițiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal și modelul de factură aplicabil clienților casnici apar în
Ordinul ANRE 13/2023, aplicabil din 1 aprilie.
Practic, acesta conține acum și modificările apărute recent, prin
Ordinul ANRE 5/2023, în legătură cu Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali.
Una dintre măsurile conținute de ordin stabilește că, în cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă,
perioada de facturare trebuie să fie lunară.
Apoi, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este
obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.
În plus, este posibilă, în cazul
clienților vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, pe o perioadă de minim trei luni sau convenită de părţi.
Consumator vulnerabil de energie este, potrivit
Legii 226/2021, persoana singură ori familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale.
Prin actul normativ de față se face și actualizarea elementelor obligatorii care trebuie să se regăsească într-un contract de furnizare încheiat de un furnizor cu un client final și introducerea și actualizarea conținutului minim al tuturor facturilor de energie electrică emise pentru consumul înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, respectiv informațiile obligatorii ce trebuie incluse de furnizori în acestea.
De asemenea, apare detalierea și actualizarea modalităților de soluţionare de către furnizor a plângerilor privind facturarea, astfel încât
clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea plângerii.
Totodată, furnizorul este obligat să analizeze plângerea clientului referitoare la factura emisă, indiferent dacă aceasta a fost sau nu achitată și să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate, în termenele legale.
Comentarii articol (1)