Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul
După cum apare într-o lege oficializată spre final de 2023, dar care se va aplica din 16 iunie 2024, fiecare cetățean va avea garantat un cont fără comisioane financiare, în care să poată primi salariul sau beneficiile sociale. Astfel, de principiu, deschiderea și administrarea contului, precum și retragerea de numerar de la bancomat, printre altele, vor fi lipsite de comisioane. Citește articolul
Familiile sau persoanele cu venituri lunare nete mai mici decât salariul minim brut pe țară pot beneficia, indirect, de o finanțare nerambursabilă de la stat, în valoare maximă de 1.900 de euro, pentru branșarea sau racordarea la rețelele publice, locale sau regionale, de apă și canalizare. Pentru a putea beneficia de măsura de sprijin, persoanele fizice trebuie să se adreseze operatorilor de apă și canalizare, care pot depune cereri de finanțare în cadrul celei de-a doua runde de atragere de fonduri, urmând ca apoi, cu banii primiți în cadrul programului Prima Conectare, să facă branșarea solicitanților la rețelele de apă și canalizare. Termenul stabilit inițial până la care operatorii pot cere bani de la stat în cadrul programului, respectiv 26 iunie, a fost prelungit cu o lună, potrivit Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), adică până pe 26 iulie 2023. Citește articolul
Prin programul Prima Conectare, persoanele cu venituri reduse pot beneficia, indirect, de o finanțare de cel mult 1.900 de euro pentru a-și branșa sau racorda casa la rețelele publice (locale sau regionale) de apă și canalizare. Potrivit regulilor programului, banii nu pot fi ceruți autorităților direct de beneficiarii finali ai lucrărilor, ci doar prin intermediul operatorilor de apă și canalizare. Până spre sfârșitul lunii iunie, potrivit unui anunț recent al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), operatorii pot cere bani de stat într-o nouă rundă de atragere de fonduri pentru programul Prima Conectare, astfel încât ulterior să poată face branșarea solicitanților la rețelele de apă și canalizare. Citește articolul
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a stabilit, în februarie, cadrul legal pentru reglementarea desfăşurării activităţii de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienţilor finali, respectiv, printre altele, ca, în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății facturilor. Acum, pentru armonizarea cadrului legal, ANRE a aprobat, printr-un proiect publicat marți în Monitorul Oficial, noul contract-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, ce conține schimbările apărute în februarie. Citește articolul
După cum s-a stabilit în 2021, consumatorii vulnerabili, adică persoanele care, din cauza sănătății, vârstei ori a veniturilor mici, nu-și pot acoperi necesarul minim de energie, pot primi de la stat o serie de ajutoare. Printre altele, persoanele cu venituri mici pot primi, de-a lungul întregului an, așadar, nu doar în sezonul rece, un ajutor pentru consumul de gaze, curent electric, lemne sau alți combustibili. Ajutoarele vizează acoperirea unei părți din consumul energetic al gospodăriei și sunt utile mai ales acum, când, potrivit Institutului Național de Statistică, prețul gazelor s-a majorat cu 70% față de anul trecut, în timp ce prețul combustibililor a crescut cu peste 35%. Citește articolul
Toți clienții casnici ce fac parte din categoria consumatorilor vulnerabili de energie pot solicita de-acum autorităților suspendarea, pe o perioadă de cel mult șase luni, a obligației de plată a facturilor la electricitate sau gaze. Măsura e conținută de o lege apărută acum câteva zile și se aplică deja. Citește articolul
Consumatorii vulnerabili de energie pot solicita de la stat, potrivit Legii 226/2021, ce se aplică din această săptămână, bani pentru acoperirea cheltuielilor cu încălzirea locuinței și un supliment financiar lunar pentru energie. Acum, autoritățile au conceput și publicat un ghid ce vine în sprijinul celor ce vor să ceară ajutoarele amintite. Mai exact, ghidul apărut joi prezintă pașii ce trebuie parcurși pentru completarea formularelor electronice necesare solicitării banilor de la stat. Citește articolul
După ce, în 2020, autoritățile au decis ca, pe durata stării de alertă, să nu fie posibilă debranșarea consumatorilor de la utilități, în vara acestui an, pentru că erau multe situații în care clienții profitau de situație și nu-și plăteau facturile, s-a decis eliminarea interdicției de debranșare de la curent și gaze. Acum, printr-un proiect de lege adoptat în această săptămână la Senat, autoritățile vor să reintroducă interdicția de la debranșarea de la gaze și curent, dar doar în anumite cazuri, respectiv atunci când este vorba despre consumatori vulnerabili sau cei cu un consum mic de energie. Citește articolul
Autoritățile au reglementat toate ajutoarele pe care le pot primi consumatorii vulnerabili pentru acoperirea necesarului minim de energie, potrivit unei legi aplicabile din 1 noiembrie 2021. Astfel, pe lângă ajutorul pentru încălzire, persoanele cu venituri mici vor putea primi, de-a lungul întregului an, un ajutor suplimentar pentru consumul de energie (adică pentru gaze, curent și lemne sau alți combustibili), prin care este vizată acoperirea unei părți din consumul energetic al gospodăriei. Citește articolul