În contextul evoluției rapide a serviciilor digitale și al nivelului relativ scăzut de educație financiară în România, ANPC a emis Ordinul 787/2024, care se aplică din 25 octombrie și este menit să îmbunătățească accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale.
Noua măsură pune în aplicare prevederile Legii 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază.
Conform acesteia, consumatorul vulnerabil financiar este persoana al cărei venit lunar nu depășește 60% din salariul mediu brut pe economie, conform ultimei prognoze macroeconomice.
Ordinul stabilește că instituțiile de credit trebuie să ofere informații clare și accesibile despre:
- drepturile și obligațiile consumatorilor vulnerabili financiar;
- terminologia specifică sectorului financiar-bancar;
- detalii despre conturile de plăți cu servicii de bază, inclusiv tarife și proceduri;
- comisioanele percepute și condițiile de utilizare a conturilor de plăți;
- informații de la ANPC;
- modalități de soluționare a litigiilor în mod extrajudiciar;
- faptul că accesul la un cont de plăți cu servicii de bază nu presupune achiziționarea de servicii suplimentare.
Astfel, începând cu data de 25 octombrie, instituțiile de credit sunt obligate să afișeze aceste informații în interiorul unităților lor, într-un mod vizibil și ușor de înțeles, ”pe un suport video - ecran TV sau, în cazul în care acesta nu există, pe o plachetă realizată prin grija instituției de credit”. De asemenea, trebuie să asigure că informațiile sunt actualizate zilnic și că sunt în concordanță cu oferta de pe site-ul oficial al instituției.
O noutate față de prevederile similare anterioare acestui ordin, informațiile trebuie să fie accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere, prin intermediul mijloacelor audio, fizice sau digitale.
Măsura are ca scop principal facilitarea accesului la servicii bancare pentru consumatorii vulnerabili financiar, sporind transparența și înțelegerea serviciilor bancare, urmărind ca aceștia să poată face alegeri mai informate și să poată beneficia de servicii bancare esențiale fără costuri suplimentare.
În contextul economic actual, în care digitalizarea serviciilor a devenit parte integranta în desfășurarea activităților profesionale, dar și personale, România se situează pe penultimul loc la scorul obținut pentru măsurarea nivelului de cunoștințe în domeniul financiar.
Conform unui studiu al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică publicat în anul 2020, doar 22% dintre cei intervievați aveau cunoștințe financiare minimale și, conform datelor naționale, doar 47% dintre pensionari încasează veniturile din pensii printr-un cont bancar, la nivelul anului 2022.
Comentarii articol (0)